۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
استفاده از ظرفیت ورزش برای رونق گردشگری لرستان؛ اقتصاد ورزشی را دریابید
در گفت‌وگویی مطرح شد؛

استفاده از ظرفیت ورزش برای رونق گردشگری لرستان؛ اقتصاد ورزشی را دریابید

لرستان- اقتصاد ورزشی حوزه‌ای است که مورد بی‌توجهی قرار گرفته غافل از اینکه یکی از مهمترین راه‌های نجات ورزش و اقتصاد در استان لرستان محسوب می شود استانی که دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه توریسم ورزشی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اقتصاد ورزشی یکی از مهمترین موضوعاتی است که همواره مورد غفلت واقع شده و در برنامه‌های خرد و کلان اقتصادی، کمتر به آن پرداخته شده است درحالیکه بسیاری از کشورهای دنیا با بهره‌گیری از این مهم به درآمدهای سرشاری دست یافته‌اند.

استان لرستان از بحث اقتصاد ورزشی جا مانده است و نتوانسته آنطور که باید بستر تحقق آن را فراهم سازد و نتیجه این شده که عمده ورزشکاران استان از وضعیت فعلی ناراضی هستند و چون درآمدی عاید آنها نمی‌شود از ادامه مسیر منصرف می‌شود در صورتیکه اگر از قابلیت درآمدزایی و سرمایه‌گذاری بر روی این صنعت ارزشمند استفاده می‌شد امروز بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و حتی بیکاری لرستان مرتفع شده بود.

ورزش صنعت است
در دنیای کنونی ورزش دیگر یک تفریح و سرگرمی نیست، ورزش یک صنعت پرسود است که توانایی بالایی در جذب سرمایه‌های پایدار دارد. ورزش میدان رقابتی سالم برای تقابل ملت‌ها و ابزاری برای انتقال تفکرات فرهنگی است و همین بخش اقتصادی ورزش است که این صنعت را پیش می‌برد.

امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته به نقش مهم ورزش در اقتصاد پی برده‌اند و برای درآمدزایی از ورزش برنامه‌ریزی می‌کنند ولی در کشورهای جهان سوم هنوز به عنوان یک بازی و سرگرمی مطرح است و اهمیت چندانی برای آن، قائل نمی‌شوند و بیشتر در این کار هزینه می‌کنند تا درآمد داشته باشند.

استان لرستان از بحث اقتصاد ورزشی جا مانده است و نتوانسته آنطور که باید بستر تحقق آن را فراهم سازد

توجه به مسئله ورزش می‌تواند سهم بسزایی بر افزایش درآمد مردم داشته باشد. مثلاً در یک مسابقه فوتبال به جز سهم بلیط فروشی می‌توان از درآمدی که از پارکینگ داری، اغذیه فروشی، اجرای موسیقی، انتظامات، صدابرداری، پخش تلویزیونی، عکاسی، مصاحبه، نورپردازی و... هم بهره برد ضمن اینکه برای صدها نفر هم که در جریان برگزاری یک مسابقه فوتبال نقش دارند اشتغالزایی کرد حال به این مجموعه بازیکنان، مربیان، اعضای کادر فنی و داوران را نیز اضافه کنید بعد به این موضوع پی می‌برید که چرا در کشورهای دیگر برای ورزش چنین جایگاه بلندی در نظر گرفته‌اند.

در واقع تأثیر ورزش و تربیت بدنی به عنوان یک پدیده تربیتی سازنده و مفید در غنای فرهنگی هر جامعه حائز اهمیت است چرا که امروزه تعداد علاقه‌مندان به ورزش به مراتب بیشتر از شرکت کنندگان آن است. اهمیت تربیت بدنی و ورزش در فرهنگ سازی و انتقال آن به دیگران به ویژه در دهه اخیر در انتقال میراث فرهنگی و ارزش‌های اخلاقی و انسانی جامعه خود به ملت‌های دیگر دو چندان می‌شود. برای بررسی بیشتر این موضوع، آسیب‌شناسی و پی بردن به راهکارهای لازم با گودرز علیزاده، رئیس هیئت موتور سواری و اتومبیلرانی لرستان گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

استفاده از ظرفیت ورزش برای رونق گردشگری لرستان؛ اقتصاد ورزشی را دریابید

* وضعیت اقتصاد ورزشی در استان لرستان چگونه است؟
در کشور ما مطالعات خاصی در رابطه با «اقتصاد ورزشی» انجام نشده اما در کشورهای توسعه یافته، اقتصاد ورزشی در کنار سایر رشته‌های کاربردی و اقتصادی، سال ها است که مورد توجه قرار دارد. در دنیا باشگاه‌های مهمی وجود دارد که درآمدهای سرشاری هم کسب می‌کنند، آنها هر سال قبل از هدف‌گذاری ورزشی، اهداف اقتصادی خود را تعیین می‌کنند.

در دنیا باشگاه‌های مهمی وجود دارد که درآمدهای سرشاری هم کسب می‌کنند، آنها هر سال قبل از هدف‌گذاری ورزشی، اهداف اقتصادی خود را تعیین می‌کنند

ورزش موتورسواری تقریباً یک ورزش فانتزی و جدید است که با توجه به پتانسیل گردشگری موجود می‌توانیم از این رشته نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم تا در کنار برگزاری مسابقات، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری خود را نیز معرفی کرده باشیم.

* موانع تحقق اقتصاد ورزشی در استان چیست؟
در استان لرستان علاوه‌بر اینکه بین دستگاه‌ها همکاری و هماهنگی وجود ندارد، وقتی قصد انجام کاری را داشته باشیم آنقدر سنگ‌اندازی می‌کنند که عملاً نمی‌توان کاری از پیش برد. برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی با هدف توسعه گردشگری، هزینه‌هایی دارد که بدون جذب اسپانسر امکان‌پذیر نیست از طرف سیستم دولتی هم قادر به تأمین این هزینه نیست به همین دلیل ما با چالش مواجه می‌شویم.

* وجه تمایز کشورهای پیشرفته با کشورهای در حال توسعه را در مقوله ورزش اقتصادی بیان کنید؟
کشورهای پیشرفته کار علمی انجام می‌دهند مثلاً در حال حاضر ورزش فوتبال محبوب‌ترین رشته ورزشی در همه دنیا است که همه توانسته‌اند از آن نتیجه بگیرند اما ما حتی در فوتبال هم نتوانستیم به نتایج خوبی برسیم و به سختی یک یا دو بار به جام جهانی راه پیدا کردیم.

استفاده از ظرفیت ورزش برای رونق گردشگری لرستان؛ اقتصاد ورزشی را دریابید

* الزامات تحقق اقتصاد ورزشی چیست؟
مهمترین پیش نیاز آن ورود سرمایه‌گذار به این حوزه است که ما در این زمینه موفق نبوده‌ایم. یکی از دلایل عدم استقبال سرمایه‌گذاران از اقتصاد ورزشی در وهله اول نبود علاقه مندی است، زیرا در رشته‌های ورزشی ابتدا باید فرد، علاقه مند باشد تا بتواند سرمایه گذاری کند.

در استان لرستان علاوه‌بر اینکه بین دستگاه‌ها همکاری و هماهنگی وجود ندارد، وقتی قصد انجام کاری را داشته باشیم آنقدر سنگ‌اندازی می‌کنند که عملاً نمی‌توان کاری از پیش برد

از سوی دیگر باید تاکید کرد که در وهله دوم هر سرمایه‌گذاری به دنبال کسب درآمد و سودآوری است بنابراین باید برای وی تشریح شود که در صورت ورود به این عرصه چقدر سودآوری خواهد داشت و از چه مزایایی بهره‌مند می‌شود.

* نقش رسانه‌ها و مسئولان در پیشبرد اقتصاد ورزشی چیست؟
رسانه‌ها باید ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان را معرفی کنند. مسئولین نیز چه در زمینه پتانسیل‌های ورزشی و چه در خصوص جذب اسپانسر پشتیبانی‌های لازم را انجام دهند، از سنگ اندازه پرهیز کرده و مسیر را برای سرمایه‌گذار و اسپانسر هموار کنند.

دستیابی به اقتصاد ورزشی نیازمند یک عزم کلی از سوی مسئولین، رسانه‌ها، فعالان ورزشی و سرمایه‌گذاران است و هر کدام از آنها مانند حلقه‌هایی هستند که باید به یکدیگر وصل کنند، تا یک نتیجه و خروجی مثبتی داشته باشیم. به جرات می‌توان گفت ما در بحث گردشگری و صنعت توریسم در دنیا کم‌نظیر هستیم و رشته موتورسواری می‌توانند برای توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد ورزشی بسیار مثمر ثمر باشد اگر مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر: ۷۸٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha