۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
تولید ۲۵ درصد از محصولات پروتئینی آذربایجان غربی توسط عشایر
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی خبر داد؛

تولید ۲۵ درصد از محصولات پروتئینی آذربایجان غربی توسط عشایر

ارومیه - مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: ۲۵ درصد از محصولات پروتئینی استان توسط عشایر تولید می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از خبرگزاری ایسنا، بهرام زینال زاده با اعلام این خبر گفت: در سال جاری ۴۰ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال برای طرح های آبرسانی و تجهیز امکانات بهداشتی عشایر آذربایجان غربی تصویب شده که تاکنون این اعتبار تخصیص نیافته، در صورت تخصیص صد درصدی به ۷۷۴ خانوار عشایر خدمات رسانی خواهد شد.

زینال زاده بااشاره به اینکه در آذربایجان غربی ۱۵هزار و ۵۹۹ خانوار عشایر باجمعیت ۱۰۳هزار و ۹۲۷ نفر زندگی می کنند، تصریح کرد: استان با داشتن ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل سومین استان عشایرنشین کشور است.

وی بااشاره به اینکه جمعیت کل دام سبک وسنگین عشایر استان بیش از ۲میلیون واحد دامی است، اظهار کرد: حدود ۲۵درصد ازمحصولات پروتئینی استان توسط عشایر تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

مدیرکل امور عشایر استان خاطرنشان کرد: عشایر استان با تولید سالانه ۱۶هزارتن گوشت ۸.۵ درصداز گوشت تولیدی عشایر کشور، با تولید ۵۵ تن شیر رتبه اول تولید شیر در بین عشایر کشور و تولید ۳تن پشم و مو رتبه اول کشور را در بین عشایر کشور به خود اختصاص داده اند.

زینال زاده یاد آور شد: عشایر استان سالانه با  تولید ۳۷هزار و ۳۴۵ جفت انواع صنایع دستی غیر داری ازجمله پاپوش، گیوه، دستکش و جوراب رتبه اول کشوری را در حوزه صنایع دستی غیر داری و تولید ۳۰هزار و  ۸۰۹ مترمربع صنایع دستی داری ازجمله قالی، قالیچه و گبه رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸۳۵۹ میلیون ریال برای توسعه زیرساخت های آبی و برقی عشایر استان هزینه شد، افزود: برای سال جاری ۵۹ هزار و ۱۰۶ میلیون ریال در نظر گرفته شده که در انتظار تخصیص اعتبار برای هزینه کرد درحوزه توسعه زیر ساخت های آبی و برقی عشایر استان هستیم.

زینال زاده درخصوص وضعیت ایل راه های آذربایجان غربی تصریح کرد: در سال گذشته مقدار ۲۳۴کیلومتر از ایل راه های استان مرمت شد و برای سال جاری و شروع ییلاق  ۱۴ هزار و ۳۰۰میلیون ریال در نظرگرفته شده که با شروع کوچ عشایر عملیات بازسازی ومرمت شروع می شود.

وی ادامه داد: از ۷۷ هزار ۸۱ میلیون ریال اعتبار مصوب در سال جاری برای حمایت از تولیدات عشایر استان مقدار ۱۵ هزار و ۷۵۰ میلیون ریال تخصیص یافته است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سال جاری ۴۸ حمام و پک خورشیدی برای عشایر استان خریداری شده است، تصریح کرد: برای ییلاق سال آینده نیز ۲۹۶پک خورشیدی درنظر گرفته شده است. 

کد خبر: ۷٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha