۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
کارآفرینی از یک گلدان تا گلخانه؛ یک گل هم دلار می‌دهد
بازار گزارش می‌دهد؛

کارآفرینی از یک گلدان تا گلخانه؛ یک گل هم دلار می‌دهد

جویبار- ۳۵۰ گلخانه کوچک وبزرگ در مازندران دایر شده که سهم بالایی در اقتصاد و ارزآوری را به دوش می کشند وبرخی کارآفرینان امروز کسب وکارشان را با یک گلدان گل آغاز کرده اند.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از سه هزار و ۵۰۰ بهره بردار در گلخانه های کوچک وبزرگ مازندران فعالیت دارند و با تولید گل وگیاه، استان را به مهد پرورش گل ها تبدیل کرده اند.

سهم مازندران در تولید گل وگیاه در کشور بر کسی پوشیده نیست و تاکنون بیش از ۳۵۰ گلخانه کوچک وبزرگ در استان دایر شده و برخی از کارآفرینان امروز کسب وکارشان را با یک گلدان گل شروع کرده و این کار را توسعه دادند.

گلخانه ای که با یک گلدان شروع شد
مرجان یوسفی از جمله کارآفرینان مازندرانی که هفت سال پیش فعالیتش را با یک گلدان در مساحت هشت متر مربعی فعالیتش را آغاز کرده است، در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: اکنون دو گلخانه داریم که هر یک دارای ۵۰۰ مترمربع مساحت هستند.

وی با اظهار اینکه همسرم در کار دیگری مشغول به کاربود و با دیدن علاقه من به گل وگیاه سعی کرد از من حمایت کند، افزود: توسعه گلخانه و کمک همدیگر توانستیم کار را توسعه دهیم وبرای ۱۲ نفر شغل ایجاد کنیم.

وی با اشاره به ایده نو برای ترکیب خاک گلخانه یادآور شد: این خاک ترکیب شده در میزان تولید و رغبت مشتریان برای خرید نقش بسزایی داشته است.

بازار فروش گل در گلخانه آقا وخانم یوسفی داغ است و کیفیت مناسب و قیمت از جمله دلایل رغبت مشتریان محسوب می شود، اما این تولیدکننده مازندران با محدودیت زمین برای توسعه گلخانه مواجه است، از مسئولان تقاضا کرد تا به این خواسته پاسخ مثبت دهند. این بانوی کارآفرین ادامه داد با تهیه زمین توانایی احداث گلخانه های بزرگ تر و ایجاد اشتغال زایی بیشتر را داریم ولازم است مسئولان حمایت لازم را داشته باشند.

کارآفرینی از یک گلدان تا گلخانه؛ یک گل هم دلار می‌دهد

لیموترش های جویبار ملی شده است
در شهرستان جویبار نیز کارگاهی به وسعت پنج هزارمترمربع ایجاد شده که تجربه چندساله کارآفرین جوان منطقه است، در این گلخانه هزار و۵۰۰ اصله نهال لیموترش وجود دارد که چند گونه لیمو در ان تولید می شود. هاشمیان تولیدکننده لیموترش در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به هزینه ۳۰ میلیارد ریالی برای احداث این گلخانه اظهار داشت: نهال های لیموترش در سه رقم تجاری، لایم کوآپ وپرشین لایم ولایم پرس تولید می شود.

وی با اظهار اینکه برخی رقم ها بین دو تا هفت دوره باردهی می کند، افزود: این گلخانه در زمین بایر دایر شد و برای احداث آن ۱۵۰ سرویس له رودخانه ای تامین کردیم.

هاشمیان به استفاده از پوشال برای ثابت نگه داشتن دمای گلخانه اشاره و اضافه کرد: برای تجهیز واحداث گلخانه بخشی از منابع را از طریق صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات دریافت کردیم.

۱۶ گلخانه کوچک بزرگ در نور دایر شده است
محمد رنجبر رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نور در گفتگو با خبرنگار بازار شمار گلخانه های مقیاس کوچک این منطقه را ۱۰واحد بیان کرد و گفت: شش گلخانه فضای باز و ۱۰ گلخانه مدرن صنعتی با مساحت ۱۶ هکتار فعالیت دارند.

وی شمار بهره برداران گلخانه ای را در منطقه ۲۶ نفر اعلام کرد و گفت: این واحدها برای بیش از ۱۶۰ نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

سطح زیرکشت گل وگیاه در مازندران بیش از هزار و۱۴۵ هکتار بوده که سالانه ۵۱۲ میلیون اصله انواع گل های زیبا را تولید می کند، این استان رتبه اول تولید را اختصاص داده است.

۵۰ هکتار گلخانه جدید درمازندران ایجاد شد
همچنین حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به ارائه تسهیلات برای ایجاد ۱۷۷ گلخانه جدید طی سال جاری در استان اظهار داشت: برای ساخت این واحدها ۷۳ میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سال جاری با ایجاد گلخانه ها برای ۲۰۰ نفر در استان شغل ایجاد شده است، افزود: تا پایان دی ماه بیش از ۵۰ هکتار به سطح گلخانه های استان افزوده شده است.

کارآفرینی از یک گلدان تا گلخانه؛ یک گل هم دلار می‌دهد

وی با بیان اینکه بیشترین گلخانه های استان به تعداد ۲۰۰ واحد در قائمشهر وجود دارد، گل وگیاه زینتی، لیموترش را از جمله اقلام تولیدی بیان کرد و گفت: از فعالیت های این بخش ومتقاضیان برای سرمایه گذاری حمایت خواهد شد.

خیریان پور توسعه گلخانه ها را از جمله برنامه های جهش تولید بیان کرد و گفت: این اقدام در شرق وغرب استان اجرا می شود.

حمایت بنیاد برکت برای ایجاد ۱۰۰ گلخانه در مازندران
در استان مازندران بنیاد برکت نیز برای توسعه گلخانه ها پای کار آند و بیش از ۱۰۰ واحد گلخانه ای ایجاد شده است، سید رضا هادیان مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این پروژه با سرمایه گذاری ۷۶ میلیارد تومانی بنیاد برکت و اشتغال زایی شمار زیادی اییجاد شده است.

وی گفت: بسیاری از متقاضیان با دریافت تسهیلات از بنیاد برکت توانستند نسبت به ایجاد گلخانه اقدام کنند و این طرح در اشتغال زایی جوانان نقش بسزایی داشته است.

وی ادامه داد: ۱۰۰ پروژه گلخانه کوچک مقیاس در شهرستان قائمشهر ایجاد شده است که روستای خرماکلا را به دهکده گل وگیاه تبدیل کرده است.

بیش از ۱۰ هکتار فضای گلخانه ای در روستای خرماکلا احداث شده که در ۲۰۰ واحد گلخانه جدید هزار تا دو هزار متری در روستای خرماکلا در دست ساخت است. احداث وتوسعه گلخانه ها از جمله مولفه های اقتصاد مقاومتی و از برنامه های جهش تولید در مازندران به شمار می رود توانمندسازی اقتصادی، توسعه کارآفرینی از جمله اهداف ایجاد گلخانه های مقیاس کوچک در مازندران به شمار می رود.

ایجاد گلخانه های متعدد در مناطق روستایی مازندران علاوه براشتغال زایی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها در ارزآوری هم تاثیر بسزایی داشته و سالانه تولیدات زیادی از استان به کشورهای مختلف صادر می شود.

کد خبر: ۷۸٬۶۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha