۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
ظرفیت روزانه انتقال گاز کشور ۱۱۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت
با بهره‌برداری خطوط لوله ششم و نهم سراسری گاز؛

ظرفیت روزانه انتقال گاز کشور ۱۱۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت

صلواتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: با بهره‌برداری خطوط لوله ششم و نهم سراسری گاز، ظرفیت روزانه انتقال گاز کشور ۱۱۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

به گزارش بازار به نقل از شانا، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به‌عنوان یکی از شرکت‌های مهندسی و ساخت طرح‌های صنعت گاز کشور مسئولیت مطالعات فنی، اقتصادی، مهندسی پایه و تفصیلی، تأمین منابع و مدیریت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های خطوط انتقال گاز، تأسیسات تقویت فشار، ذخیره‌سازی گاز طبیعی، پالایشگاهی و تأسیسات زیربنایی و ساختمانی، مخابرات و دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران را بر عهده دارد.

مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگویی ضمن تشریح تازه‌ترین اقدام‌های انجام‌شده این مجموعه برای خدمت‌رسانی، بر بهره‌گیری از فناوری‌های نو در افزایش کیفیت پروژه‌های خطوط انتقال گاز تأکید می‌کند. او همچنین با اشاره به پروژه‌های در حال اجرا از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز، در توضیحاتی درباره بهره‌برداری خطوط لوله ششم و نهم سراسری گاز در سال ۹۹، می‌گوید:

«بهره‌برداری از این طرح‌های عظیم انتقال گاز، ضمن تقویت پایداری جریان گاز، ظرفیت انتقال گاز کشور را ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌دهد و با هدف انتقال دائمی، پایدار و مطمئن گاز به جنوب غرب، غرب و شمال غرب کشور و تقویت صادرات گاز ایران انجام شده است.»

در ادامه اظهارات بهرام صلواتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران را به نقل از شرکت ملی گاز ایران بخوانید.

اجرای پروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با وجود تحریم‌های بین‌المللی و ضرورت‌های مراقبتی شیوع ویروس کرونا ادامه دارد و این افتخار بزرگی است که با اتکا به نیروی انسانی متعهد و متخصص، مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی، پروژه‌های شرکت کماکان در حال اجراست.

در حوزه پروژه‌های اجرایی، در سال ۱۳۹۸ بیش از ۵۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز شامل پروژه کوهدشت - خرم‌آباد به طول ۷۶ کیلومتر در استان لرستان، خط انتقال گاز همت‌آباد - بار به طول ۵۳ کیلومتر در استان خراسان رضوی، خط انتقال گاز دماوند به طول ۳۰ کیلومتر در استان مازندران، خط انتقال گاز دهگلان - سقز - میاندوآب به طول ۲۳۰ کیلومتر در استان کردستان، خط انتقال گاز کامفیروز به طول ۳۰ کیلومتر در استان فارس و دره عباس - ماهشهر به طول ۶۳ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

پروژه‌های لافت - گورزین - بندرعباس به طول ۷۰ کیلومتر در استان هرمزگان، خط انتقال گاز بیدبلند - اهواز به طول ۱۰۰ کیلومتر در استان خوزستان، خط انتقال گاز رشت - چلوند به طول ۱۵۰ کیلومتر در استان گیلان، خط انتقال گاز ماهشهر - شادگان به طول ۳۵ کیلومتر در استان خوزستان و خط انتقال گاز ایرانشهر - چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر هم در حال اجراست.

در حوزه تأسیسات تقویت فشار گاز ۲۲ واحد توربوکمپرسور در سال ۹۸ و در سال ۹۹ واحدهای تکمیلی بیدبلند ۶، صفاشهر ۸، حسینیه ۶ و فراشبند ۱۰ به بهره‌برداری رسیده است. تأسیسات تقویت فشار گاز پل‌کله در استان اصفهان، دوراهان و نورآباد در استان چهارمحال و بختیاری، ارسنجان و خیرگو در استان فارس و خورموج و برازجان در استان بوشهر در مرحله اجراست.

در حوزه پالایشی، پروژه‌های ایستگاه اندازه‌گیری بازرگان، احداث F&G پالایشگاه پارسیان در حال اجراست و ساخت فاز دوم پالایشگاه ایلام در مرحله ابلاغ به پیمانکار قرار دارد. در حوزه دیسپچینگ و مخابرات در سال ۱۳۹۸، تعداد ۲۰۵ ایستگاه RTU به همراه مخابرات خط پنجم سراسری حدفاصل عسلویه - آغاجاری به طول ۵۴۰ کیلومتر فیبر نوری و فاز اضطراری مخابرات و فیبر نوری خط هشتم به طول ۳۵۰ کیلومتر فیبر نوری عملیاتی شده و از ابتدای امسال تاکنون ۱۸۸ ایستگاه RTU به همراه ۱۴۰۵ کیلومتر فیبر نوری به بهره‌برداری رسیده است. در حوزه ابنیه، راه و مراکز بهره‌برداری، مرکز بهره‌برداری کرمان عملیاتی شده و از ابتدای سال تاکنون ۶ پروژه در این حوزه به بهره‌برداری رسیده است.

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همسو با ایفای مسئولیت اجتماعی، در پی بارش‌های شدید در استان بوشهر همچون سال‌های گذشته در محل اجرای پروژه‌های خود برای رفع آبگرفتگی یاری‌رسانی کرد. ماشین‌آلات، بیل مکانیکی، لودر و تجهیزات پیمانکاران مستقر در اجرای پروژه‌های شرکت در استان بوشهر (عسلویه) به مناطق آب‌گرفته کمک کرده‌اند و تا رفع آبگرفتگی‌ها، یاری‌رسان دستگاه‌های اجرایی هستند.

گازرسانی به صنایع و واحدهای تولیدی از برنامه‌های کلان دولت برای توسعه اشتغال، جهش تولید و رونق کسب‌وکار است که تحقق این مهم، سبب جلوگیری از مصرف سوخت‌های فسیلی، حفظ محیط‌زیست، کاهش هزینه‌های تولید و در نهایت بهره‌وری بیشتر صنایع می‌شود. افزون بر موارد فوق، برای گازرسانی به صنایع و واحدهای تولیدی که از برنامه‌های کلان دولت همسو با توسعه اشتغال، جهش تولید و رونق کسب‌وکار است، فاز اول پروژه خط انتقال گاز اختصاصی صنایع زرند به طول حدود ۴۵ کیلومتر تکمیل شد.

بهره‌برداری از پروژه‌های خطوط انتقال گاز ششم و نهم سراسری، مهم‌ترین پروژه در سال ۹۹ بود که با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح‌ شد. اشتغال‌زایی یکی از دستاوردهای حین اجرای این پروژه بود، زیرا صفر تا صد این طرح با اتکا به توانمندی‌ها و نبوغ متخصصان، مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی به ثمر نشسته است. در زمان اجرای خط ششم سراسری برای بیش از ۵ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد شد و رونق کسب‌وکار در صنایع فولاد، شیرسازی، ابزار دقیق و خدمات حمل‌ونقل و ماشین‌آلات در منطقه غرب کشور را به همراه داشت.

خطوط لوله ششم و نهم سراسری گاز که از عسلویه در استان بوشهر آغاز شده است و تا استان کردستان امتداد می‌یابد، به همراه پنج ایستگاه تقویت فشار گاز که در مسیر عسلویه تا میاندوآب استقرار یافته‌اند، از مهم‌ترین پروژه‌های صنعت گاز در کریدور غرب و شمال غرب کشور هستند، زیرا بهره‌برداری از این طرح‌های عظیم انتقال گاز، ضمن تقویت پایداری جریان گاز، ظرفیت انتقال گاز کشور را ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌دهد و با هدف انتقال دائمی، پایدار و مطمئن گاز به جنوب غرب، غرب و شمال غرب کشور و تقویت صادرات گاز ایران انجام شده است.

با توجه به اهمیت به‌کارگیری فناوری‌های نو در افزایش کیفیت پروژه‌های خطوط انتقال گاز، برنامه‌های متعددی در این زمینه اجرا شده است. در پروژه محمدیه قم - پارچین با استفاده از نقشه‌برداری هوایی نوین، عکس‌برداری با کیفیت و وضوح بالا از مسیر اجرای پروژه انجام شد که در کاهش زمان بسیار موثر بود. در اجرای پروژه امامزاده هاشم - پلور در منطقه کوهستانی هراز نیز از سازه‌های ژئوگریدی برای ایجاد مسیر بهره بردیم که به جرات می‌توان گفت تنها با استفاده از این فناوری، امکان عبور خط لوله گاز از رودخانه‌های متعدد و جاده هراز میسر شد.

مسیرسازی با استفاده از سازه‌های ژئوگرید برای نخستین‌بار در پروژه مزبور انجام شد که تجربه‌ای گرانبها بود، زیرا با حفاری بخشی از کوه با پهنای لازم، با وجود موانع طبیعی و محیط‌زیستی با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شدیم، اما با این اقدام نوآورانه، افزون بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، پروژه بدون صدمه به محیط‌زیست و در زمان کوتاه‌تر اجرا شد، همچنین در پروژه رشت - چلوند، اجرای پایلوت عملیات و جوشکاری اتوماتیک در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم این نوآوری به نتیجه برسد و نتایج مثبتی برای صنعت گاز به ارمغان آورد.

کد خبر: ۷۸٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha