۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
امنیت خودروهای داخلی چقدر است؟| یک سوئیچ برای صدها پراید و پژو!
«بازار» بررسی کرد

امنیت خودروهای داخلی چقدر است؟| یک سوئیچ برای صدها پراید و پژو!

خودروهای تولید شده در ابتدا تا اواخر دهه ۸۰ شمسی با کاهش امنیت مواجه و سیستم ایموبیلایزر بومی سازی شده نیز دارای ضعف‌های عملکردی فراوان است. سوئیچ خودرو شما می‌تواند در سایر خودروهای مشابه را باز کند، اما روشن کردن آن تقریبا امکان پذیر نیست.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی در فضای مجازی خبری به نقل از امام جمعه اردبیل در مورد امنیت پراید منتشر شده است. در متن این خبر، امام جمعه اردبیل گفته بود، پرایدم را اشتباهی سوار شدم و سوئیچ هم کار کرد. این مورد بیانگر میزان پایین بودن امنیت برخی از خودروهای تولید داخل است. خودروهایی که در صدر سرقت قرار دارند و مشتریان با هزار آرزو و تلاش خودروی را خریداری می‌کنند که به راحتی و کمتر از یک دقیقه دستخوش سرقت قرار می‌گیرد. با انتشار این خبر به سراغ مالکان برخی از خودروها رفتیم تا تجربیات آن‌ها در خصوص این موضوع بررسی کنیم، در ادامه آن را از نظر خواهیم گذراند.

پراید و پژو در راس جابجایی سوئیچ
بیشتر کارشناسان معتقد هستند که خودروهای تولید شده در اوایل تا اواخر دهه ۸۰ شمسی با کاهش امنیت مواجه هستند. از این رو به سراغ یکی از خودروهای پراید تولید شده در این دهه رفتیم. رضا مالک این خودرو به خبرنگار بازار، گفت: خودروی بنده تولید سال ۱۳۸۵ است، حدود یک ماه پیش برای خرید به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر رفته بودم. پس از خرید و برگشت به سمت خودرو، کالاها را در صندلی عقب قرار دادم و به محض حرکت متوجه شدم که صندلی خودرو و چرم دور فرمان با خودرو من فرق دارد. به سرعت به محل پارک خودرو برگشتم و متوجه شدم که با سوئیچ خودرو خودم اتومبیل مشابه محصول خود را روشن و حرکت کردم. خوشبختانه مالک خودرو در آنجا حضور نداشت و این مساله ختم به خیر شد.

هرچند که این موضوع کنجکاوی ما را نسبت به سایر محصولات تولید شده در آن سال‌ها افزایش داد، بنابراین به سراغ یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ رفتیم. مجتبی،مالک خودرو پژو ۴۰۵ به خبرنگار بازار گفت، این خودرو مدل ۱۳۸۴ است. تاکنون سه مرتبه اشتباهی یک خودرو هم رنگ ماشین خودم را روشن و حرکت کردم.

امنیت خودروهای داخلی چقدر است؟| پراید و پژو در راس جابجایی سوئیچ

رضا در ادامه به خبرنگار بازار توضیح داد که آخرین بار در دانشگاه اشتباهی سوار خودرو یکی از همکلاسیان شدم. پس از گذشت یک ساعت با من تماس گرفت که با خودرو من اشتباهی حرکت کرده‌ای و هرچه سریعتر برگرد. برای بررسی این موضوع وقتی پلاک خودرو را با دقت خواندم، متوجه این اشتباه شدم. پس از آن تصمیم گرفتم دزدگیر برای خودرو نصب کنم و برای شناسایی اتومبیل از آن استفاده کنم.

خودروهایی مانند زانتیا یا ریو و... که در دهه ۸۰ شمسی تولید می‌شدند، دارای ضعف عملکرد سیستم ایموبیلایزر بودند. اغلب با سوئیچ این خودروها می‌شد در خودرو مشابه را باز کرد، اما روشن کردن این محصولات با سوئیچ یک دیگر غیر ممکن هست.

امنیت خودروهای داخلی چقدر است؟| پراید و پژو در راس جابجایی سوئیچ

ضعف ایموبیلایزر در خودروهای داخلی
در یک دهه گذشته، تغییرات تکنولوژی قابل توجهی در خودروها برای افزایش امنیت رخ داده است. محصولات تولید داخل نیز از این موضوع بی نصیب نبوده و خودروسازان اقدام به داخلی سازی سیستم ایموبیلایزر در کشور کردند. سیستم بومی سازی شده، به شدت دارای ضعف بوده که به دو مورد از آن در اینجا اشاره خواهیم کرد. نخست اینکه در صورت قرار دادن طولانی مدت سوئیچ روی خودرو، کد خطا برای عملکرد این سیستم ایجاد می‌شود. گاهی نیز ممکن هست منجربه عدم روشن شدن خودرو شود. دوم اینکه، اگر سوئیچ در معرض میدان مغناطیسی یا رادیویی قرار گیرد. امکان شناسایی آن توسط سیستم ایموبیلایزر خودرو وجود نداشته و منجربه زمین گیر شدن خودرو خواهد شد.

گفتنی است که خودروهایی مانند مزدا ۳، زانتیا، پژو ۲۰۶ و.... که با مجهز بودن به سیستم ایموبیلایزر دستخوش سرقت قرار می‌گیرند، دلیل ضعف کدهای شناسایی و عملکرد یونیت الکترونیکی سیستم امنیت یا ایموبیلایزر است. گاهی در فضای مجازی نسبت به دزدیده شدن خودروهای مذکور تصاویر و فیلم‌های منتشر شده که نقدهای اشتباه درباره این سیستم را به دنبال داشته است. غافل از اینکه  گاهی نصب سیستم های صوتی و تصویری که سبب ایجاد نویز اضافی در خودرو  شود، عملکرد این سیستم را کاهش داده و زمان سرقت را برای سارقان کاهش می‌دهد.

راه‌های پیشگیری از سرقت چیست؟
از گذشته نه چندان دور تا کنون قفل‌های مکانیکی و تجهیزات الکترونیکی امنیتی راهکارهای اصلی عدم سرقت خودرو بوده و هستند.

رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو برای افزایش امنیت خودروها جهت پیشگیری از سرقت، به خبرنگار بازار گفت: نخستین اقدام برای افزایش امنیت این هست که خودرو را در محل‌های پر تردد پارک کنید. دوم، به سیستم ایموبیلایزر خودروها اکتفا نکرده و حتما خودرو را به سیستم دزدگیر تجهیز کنید. این نکته در خودروهای تولید داخل اهمیت ویژه‌ای دارد. سوم اینکه برای کاپوت، ای سی یو و باتری از قفل استفاده کنید. فراموش نکنید اگر خودروی مجهز به قفل فرمان یا پدال باشد، ضریب امنیت بالاتری خواهد داشت.

این کارشناس در خصوص  نصب تجهیزاتی که سبب حذف قفل فرمان در خودرو می‌شود، هشدار داد و گفت: به تازگی برخی از مالکان برای خودروهای چینی و داخلی سیستم استارت دکمه‌ای نصب می‌کنند. این مساله سبب حذف قفل فرمان در خودرو و کاهش ضریب امنیت می‌شود. لذا توصیه جدی به پرهیز از این مساله می‌شود.

امنیت خودروهای داخلی چقدر است؟| پراید و پژو در راس جابجایی سوئیچ

آشنایی با سیستم ایموبیلایزر
در پایان برای آشنایی بیشتر با سیستم ایموبیلایزر که در این گزارش به آن اشاره شد، به عملکرد آن نگاهی کوتاه خواهیم داشت:
یکی از مشکلات اصلی خودروها سرقت آسان آنها بود. گاهی این سرقت ها دردسرهای متعددی را برای مالک و شرکت های بیمه ای به وجود می آورد. از سال ۱۹۹۰ میلادی سیستمی فوق پیشرفته برای امنیت بیشتر در خودروها نصب شد. این سیستم ایموبیلایزر نام گرفت. سیستم ایموبیلایزر در واقع یک سیستم ضد سرقت تکامل یافته است. در خودروهای که این سیستم به کار رفته است، فرستنده کوچکی در سوئیچ آن نصب شده است. زمانی که راننده سویئچ را در مخزن سوئیچ قرار می دهد و اقدام به استارت زدن می کند، سیگنالی حاوی یک کد برای پردازشگر سیستم ایموبیلایزر ارسال می شود. این کد دستور فعال سازی برق موتور و... را می دهد. هر کلید و سوئیچی یک کد مخصوص برای یک خودرو دارد، به عبارت دیگر اگر سوئیچ خودرو را گم کنید نمی توانید دیگر اقدام به روشن کردن خودرو کنید.

زیرا کد سوئیچ، سیگنال مخصوصی را با فرکانس خاص برای ECM یا پردازشگر اصلی خودرو ارسال می کند. زمانی که سویئچ خودرو گم می شود، برای دریافت کلید جدید نیاز است به کمپانی خودروسازی مراجعه کنید تا کدها قبل را حذف کند و کد جدید را برای خودرو تعریف کند. با توجه به مشکلات و خرابی های خاص سیستم ایموبیلایزر، نسل جدید آن یعنی کی لس در خودروها رواج یافت. کی لس عملکردی دقیقا مشابه ایموبیلایزر دارد، با این تفاوت که برای روشن کردن خودرو نیاز به جا زدن سوئیچ در مخزن آن نیست.

کد خبر: ۷۸٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      0 0
      نمی‌خوام نظر بدم