۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
صنعت دارویی در اکوسیستم فناوری
یادداشت؛

صنعت دارویی در اکوسیستم فناوری

کرج- امروزه معیار و اساس اصلی اقتدار و غنای کشورها اقتصاد مبتنی بر دانش است، بر همین مبنا توجه اصلی سیاستمداران، برنامه ریزان و دولت ها بر توسعه دانش و تعامل سازنده آن با جامعه و صنعت قرار گرفته و از اولویت های راهبردی آن ها به شمار می‌رود این جمله بخشی از یادداشت «مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت تولید مواد اولیه داروپخش» است که مشروح آن در زیر می آید.

مهدی خلیلی ؛بازار: تحولات پرشتاب دنیای علم و فناوری و نیز نیاز روز افزون جوامع بشری، ضرورت ایجاد مراکزی برای توسعه زیرساختی و پایدار در عرصه علم و فناوری را به امری غیر قابل انکار در سراسر جهان بدل نمود.

امروزه معیار و اساس اصلی اقتدار و غنای کشورها اقتصاد مبتنی بر دانش می باشد، بر همین مبنا توجه اصلی سیاستمداران، برنامه ریزان و دولت ها بر توسعه دانش و تعامل سازنده آن با جامعه و صنعت قرار گرفته و از اولویت های راهبردی آن ها به شمار می رود.

موید این امر تاسیس و توسعه کمی و کیفی فراوان مراکز نوآوری دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و کارخانه های نوآوری و غیره در جهان و کسب درآمدهای کلان از این مسیر در سال های اخیر است.

این روند در ایران نیز مانند سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه روند رو به رشدی داشته است. از دو دهه گذشته با شکل گیری مراکز رشد در کنار دانشگاه ها ـ با ایده ارتباط دانشگاه و صنعت ـ گرفته، تا امروز که حدود ۵۰۰۰ شرکت دانش بنیان، تعداد ۶۰۰۰ استارت آپ، ۵۰ پارک فناوری، تعداد ۲۰۰ مرکز رشد دانشگاهی و تعداد ۴ کارخانه نوآوری در کشور راه اندازی شده است، ایران را به یکی از زیست بوم های فناوری برتر در غرب آسیا تبدیل نموده، چنانکه ایران در حوزه فین‌تک (FinTech) یا فروش اینترنتی در برخی از پلتفرم ها در آسیا در رتبه های سوم و چهارم قرار دارد.

در این میان صنایع دارویی یکی از حوزه های مهم و تاثیر گذار در کنار فولاد و پتروشیمی در اکوسیستم فناوری به شمار می رود. در شرایط کنونی توفیق در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری ها و چالش های حوزه سلامت نقش شرکت های نوآور و دانش بنیان دارویی را بیش از پیش نمایان ساخته است.

این در حالی است که طی سه دهه گذشته، تنها ۳۰ درصد از داروهای مورد نیاز در کشور تولید می شد، اما در حال حاضر ۹۷ درصد عمده نیاز دارو در داخل کشور تولید می شود که سهم شرکت های دانش بنیان و صنایع «های تک»، بیش از ۵۵ درصد نیاز جامعه را به خود اختصاص داده است.

از این میان داروهای موثر و نوترکیب که بخشی از نیاز بازارهای جهانی را در خارج از مرزها تامین می کنند نیز اهمیتی دوچندان یافته است. از سویی واردات یک میلیارد دلاری مواد اولیه دارویی به کشور (به نقل از دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از فرآورده ها و دانش فنی محصولات زیست فناوری)، حاکی از فرصت هایی برای شرکت های تولید کننده مواد اولیه دارویی است که شرکت تماد علی رغم مشکلات تحریم های ظالمانه، موانع تولید و چالش های تخصیص ارز توانسته ورود و مداخله موثری را در تولید مواد موثره دارویی مورد نیاز کشور داشته و در حوزه صادرات نیز از پیشگامان و پیشران های این صنعت دانش بنیان در کشور باشد.

موید این امر داشتن پیوند دانشگاهی و تحقیقات کاربردی در سبد محصولات، رعایت استانداردهای بین المللی، تولید محصولات LV-HV، رقابت در عرصه محصولات نهایی (Finished) با حاشیه سود بیشتر از مواد اولیه و غیره  تماد، نگرشی آگاهانه در عرصه شتابدهی است.

بدون تردید افتتاح و راه اندازی بزرگترین خط تولید محصولات نیمه ساخته (DC) کشور در کارخانه تماد مشهد نیز بر این قائده استوار بوده و امید است در سال آتی شاهد خلاقیت و نوآوری بیشتری از شرکت دانش بنیان تماد در زیست بوم فناوری صنایع دارویی کشور باشیم.

کد خبر: ۷۸٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha