۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
اولین قرارداد تولید واکسن اسپوتنیک در اروپا امضا شد|ایتالیا ۱۰ میلیون دوز تولید می‌کند
بازار گزارش می‌دهد؛

اولین قرارداد تولید واکسن اسپوتنیک در اروپا امضا شد|ایتالیا ۱۰ میلیون دوز تولید می‌کند

تقاضا برای واکسن کرونا در دنیا زیاد است و واکسن های غربی نمی تواند پاسخگوی تمامی واکسن های مورد نیاز دنیا باشد به همین دلیل تقاضا برای خرید واکسن روسیه در اروپا افزایش یافته است.

بازار؛ گروه بین الملل: به دنبال درگیری ها و اختلاف نظرهای زیاد بین مقامات اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای اروپای شرقی، بالاخره واکسن اسپوتنیک رسما وارد اتحادیه اروپا شد.

طبق گزارش منتشر شده توسط  وب سایت سی تی وی  در روز سه شنبه ۹ مارس سال ۲۰۲۱  روسیه رسما قراردادی با دولت ایتالیا امضا کرد که به موجب آن واکسن اسپوتنیک وی در خاک ایتالیا تولید خواهد شد.  

اتاق بازرگانی روسیه- ایتالیا در بیانیه ای که در روز گذشته منتشر کرده بود نوشت: «این قرارداد بین دولت روسیه با شرکت داروسازی «آدین اس ار ال» که زیرمجموعه یک شرکت داروسازی سوئیسی است، امضا شده است و قرار این در سال  جاری ۱۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی در این کارخانه تولید شود. پیش بینی ما این است که کارخانه فعال در ایتالیا از ماه جولای تولید را شروع کند و محصولات تولیدی این کارخانه برای مصرف داخلی این کشور استفاده شود.»

 در ادامه این بیانیه در مورد تاثیر این همکاری مشترک در ایجاد فرصت شغلی در اقتصاد ایتالیا اشاره شده است. بر طبق این بیانیه پروسه نوآورانه  تولید واکسن اسپوتنیک وی  باعث می شود تا فرصتهای تولیدی تازه ای در کشور ایتالیا ایجاد شود و بخشی از مشکل اقتصادی این کشور از بین برود.»

قرارداد تولید واکسن اسپوتنیک در ایتالیا در شرایطی امضا شده  است که این واکسن هنوز توسط آژانس دارویی اروپا تایید نشده است  و بررسی کارایی واکسن از هفته قبل شروع شده است.

به گزارش وب سایت «سی تی وی» مقامات دولتی کشور روسیه برای تولید واکسن اسپوتنیک با ۲۰ کشور در دنیا  قرارداد امضا کرده اند و تا کنون این واکسن در ۴۵ کشور دنیا تایید شده است و تمامی این کشورها هم تزریق واکسن اسپوتنیک را شروع کرده اند. این در حالیست که حدود ۷ میلیون دوز واکسن در داخل روسیه تزریق شده است.

مجارستان و اسلواکی اولین خریداران اروپایی واکسن اسپوتنیک
 خبر امضای قرارداد تولید مشترک واکسن روسیه  در ایتالیا در شرایطی منتشر شده است که دو کشور مجارستان و اسلواکی خرید واکسن را شروع کرده اند و تزریق در مجارستان هم از هفته قبل آغاز شده است. از طرف دیگر برخی از کشورها  تولید واکسن روسیه را در دستور کار قرارداده اند به عنوان مثال قزاقستان اعلام کرده است ۹۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک را تولید و به بازار عرضه کرده است.

اما تقاضا برای واکسن روسیه در اتحادیه اروپا در شرایطی افزایش پیدا کرده است که روند تزریق واکسن در این منطقه بسیار کند است و باعث اعتراضات زیادی در این منطقه شده است.برخی استفاده ازاین واکسن را زمینه از بین رفتن یکپارچگی اتحادیه اروپا می دانند و برخی دیگر بر این باور هستند که استفاده از واکسن قبل از تایید در اتحادیه اروپا باعث زیرپاگذاشته شدن حقوق شهروندان اروپایی در مورد دسترسی به واکسنی مورد تایید آژانس دارویی این اتحادیه می شود. در این فضای پر تنش در داخل اتحادیه اروپا، تزریق واکسن اسپوتنیک در شماری از کشورها ادامه دارد و ابراز تمایل کشورهای دیگر برای خرید این واکسن هم افزایش یافته است.

چرا تقاضا برای واکسن روسی بالا است
فایننشال تایمز در گزارش اخیر خود با اشاره به افزایش تقاضا برای واکسن روسی در این اتحادیه  نوشت:«کشورهای اروپایی متقاضی خرید واکسن اسپوتنیک و حتی واکسن های چینی هستند. دلیل این مساله هم کمبود واکسن در بازار است. کمبود واکسن شماری از کشورها را دچار نگرانی و تردید کرده است و به همین دلیل به واکسن های چینی و روسی روی آورده اند. این واکسن ها در اتحادیه اروپا تایید نشده است و همین امر سبب نگرانی سران اتحادیه در مورد مصرف واکسن شده است.»

این رسانه نوشت: «در صورتیکه اتحادیه اروپا این واکسنها را تایید کند، استفاده از آنها در منطقه قابل توجیه است ولی تا زمانی که تایید نشده باشد، نمی توان استفاده از آنها را توصیه کرد. از طرف دیگر اتحادیه اروپا رسما اعلام کرد برنامه ای برای خرید واکسن روسی ندارد و حتی بعد از تایید واکسن هم خرید حجم زیادی واکسن از روسیه انجام نمی شود ولی کشورهای عضو اتحادیه می توانند در صورت تمایل این واکسن را خریداری کنند.»

تحلیل گران تاخیر در بررسی و تایید واکسن اسپوتنیک در روسیه را  سیاسی ارزیابی می کنند و بر این باور هستند موانع سیاسی مانع از دسترسی مردم به این واکسن شده است. این ممانعت از عرضه واکسن به اروپا در شرایطی انجام می شود که مقامات کشور آلمان برای تولید واکسن در خاک کشور خود ابراز تمایل کرده اند و شروع این همکاری مشترک را منوط  به تایید واکسن در اتحادیه اروپا می دانند. فرانسه و اتریش هم برای استفاده از این واکسن ابراز تمایل کرده اند.

کد خبر: ۷۸٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha