۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
واردات ۲۰ میلیون تن کالا در سال ۹۹| تولید ۲۲۰ هزار تن روغن در اسفند ماه
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد

واردات ۲۰ میلیون تن کالا در سال ۹۹| تولید ۲۲۰ هزار تن روغن در اسفند ماه

قبادی، معاون امور بازرگانی داخلی با اشاره به موجودی کافی کالاهای اساسی در کشور، میزان واردات کالا به کشور را مطلوب توصیف کرد و گفت: میزان تولید روغن در کشور، در ماه‌های اخیر بیشتر از نیاز بازار بوده است.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، عباس قبادی در خصوص درخصوص تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در ایام پایان سال گفت: علی‌رغم همه تلاش‌های دشمنان که بر علیه اقتصاد کشور و انقلاب انجام دادند، خوشبختانه با پیگیری‌هاو اقدامات بسیار خوبی که در مجموعه نظام و دولت انجام شده، از نظر موجودی و تامین کالا کمبودی وجود ندارد و تدارکات لازم هم در بخش تولید داخل و هم در حوزه واردات کالاهای مورد نیاز انجام شد و در شرایط خوبی قرار داریم.

معاون امور بازرگانی داخلی با تاکید بر این موضوع، افزود: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که از نظر فراوانی و موجودی کالا، کشور در شرایط ایده‌آل قرار دارد.

واردات ۲۰ میلیون تن کالا در سال ۹۹
وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۰ میلیون تُن کالا به کشور وارد شده است تصریح کرد: امسال نیز همین مقدار کالا وارد کشور شده است و سهم واردات کالاهای واسطه‌ای و اقلام اساسی در سبد خانوار، بیشتر بوده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار، با یادآوری شرایط بد اقتصادی که به کشور تحمیل شد، تاکید کرد: ما در تولید و تامین بسیاری از کالاها به خودکفایی رسیدیم؛ سال گذشته تولید روزانه ماسک در کشور حدود ۲۰۰ هزار عدد بود ولی امروز به ۲۰ میلیون افزایش پیدا کرده است و حتی این محصول را صادر می‌کنیم و این دستاورد ارزشمندی بود.

قبادی در ادامه به تاثیر شیوع کرونا، بر اقتصاد دنیا گفت: قیمت جهانی بسیاری از کالاها، تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است ولی با مدیریت خوبی که در کشور داشتیم، علی رغم همه این محدودیت‌ها، وضعیت موجودی کالا در کشور خوب است.

فروش‌های فوق العاده جایگزین نمایشگاه‌های بهاره
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته برای ایام پایانی سال، بالغ بر ۲۶۰ نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا را در سراسر کشور برگزار می‌کردیم، امسال به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی، با همکاری اصناف طرح فروش‌فوق العاده در حال اجراست و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

معاون امور بازرگانی داخلی به افزایش و تشدید بازرسی‌ها در این ایام اشاره کرد و گفت: برای اطمینان از تامین نیاز بازار در مورد کالاهای پرمصرف در این ایام، بخشی از ذخایر استراتژیک نیز به بازار تزریق شده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص بازار روغن توضیح داد: در زمینه تولید روغن، در زمینه تولید دانه‌های روغنی کشور باید به خودکفایی می‌رسید اما متاسفانه به دلایلی این مهم حاصل نشده است؛ در بحث روغن خام هنوز واردکننده هستیم.

تولید روغن بیشتر از مصرف بازار است
وی در ادامه افزود: میانگین مصرف ماهیانه روغن درکشور ۱۳۰ الی ۱۵۰ هزار تُن است، در ماه‌های گذشته میزان تولید و تامین روغن تا ۱۸۰ هزار تُن هم رسید و برای اسفند ماه نیز تا ۲۲۰ هزار تُن رسید، بنابراین موجودی کافی در این کالا وجود دارد و موجودی روغن خام کشور نیز شرایط مطلوبی دارد.

دبیر ستاد تنظیم بازار دلیل وقفه ایجاد شده در گذشته برای تولید روغن را، محدودیت‌های مربوط به تحریم اعلام کرد و بیان داشت: ما توانستیم این مشکل را برطرف کنیم که بحث ارز در بودجه سال آینده مطرح شد و این در جامعه یک فضای روانی ایجاد کرد و منجر به شکل‌گیری تقاضای کاذب در بازار شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای سال آینده نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی درنظر گرفته شده است، بیان کرد: از نظر تولید و انباشت کالا خوشبختانه مشکلی نداریم، و محدودیتی برای خرید از طرف هیچ نهاد دولتی ابلاغ شده است و این محدودیت به دلیل سیاست فروشنده برای تامین رضایت همه مشتریانش است.

تعدیل قیمت‌ها در بازار میوه
قبادی در خصوص بازار میوه گفت: هر کالا شرایط خودش را دارد، و میوه به دلیل فصلی بودن در زمان عرضه میوه نوبر، بازار کمی دچار تغییر قیمت می‌شود؛ از طرفی در مقطعی به دلیل محرومیت‌هایی که وجود داشت، اولویت‌های ارزی برای واردات درنظر گرفته شد ولی با توجه به شرایط مناسبی که الان داریم، و سیاست‌های درنظر گرفته در این زمینه شاهد کاهش قیمت‌ موز در بازار خواهیم بود.

وی در پایان با تاکید بر مدیریت خرید از سوی مردم، از تخصیص کامل ارز برای کالاهای اساسی در سال ۹۹ توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: در حال حاضر خرید ها برای سال ۱۴۰۰ در حال انجام است.

کد خبر: ۷۸٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha