۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
شروط یک سرمایه‌گذاری موفق
مدیرعامل شرکت سبد گردان سرآمد تشریح کرد

شروط یک سرمایه‌گذاری موفق

مالمیر، مدیرعامل شرکت سبد گردان سرآمد بازار امروز، به بررسی شرایط روز بازار سرمایه و مصوبات اخیر سازمان بورس پرداخت.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مدیرعامل شرکت سبد گردان سرآمد بازار امروز با تأکید بر اینکه روزهای اخیر برای بازار سرمایه زمان تحلیل است، گفت: سرمایه‌گذاری در هر بازاری نیازمند دانش است به‌خصوص بازار سرمایه که نیازمند دانش اقتصاد، آمار و سواد مالی برای بررسی صورت‌های مالی و حتی سواد رسانه‌ای است.

وی با تأکید بر اینکه همه افراد نمی‌توانند به‌ طور کامل دانش‌های فوق را داشته باشند، گفت: نباید فراموش کرد که ورود بدون دانش در هر بازار یا کاری قطعاً با شکست همراه است و بازار سرمایه نیز از این موضوع مستثنا نیست.

مالمیر در خصوص شروط اولیه ورود به بازار سرمایه گفت: لازمه ورود به بازار سرمایه این است که سرمایه‌گذاران به‌دوراز هیجان و نگاه توده‌وار بادانش کافی و کامل به بازار سرمایه مراجعه کنند.
وی با اشاره به روند معاملات ماه‌های اخیر بازار تأکید کرد: عامل اصلی که درروند مثبت و حتی روند منفی بازار به شرایط دامن زد، هیجان‌ها رفتارهای توده‌وار و ورود احساسی و بدون منطق مردم به بازار بود. در این شرایط متولیان بازار نیز نتوانستند آن‌طور که باید نقدینگی‌ها را به سمتی هدایت کنند که به اقتصاد، تولید و بخش مولد اقتصاد کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ورود پرحجم نقدینگی‌ها به بازار در ابتدای امسال اتفاق بسیار خوب و مبارکی بود که به‌درستی از آن استفاده نشد، گفت: مردم در ابتدا سرمایه‌ها و سپرده‌های خود را وارد بازار کردند اما به‌محض اینکه شرایط را بسیار خوب دیدند و شاهد بازدهی‌های بالا در بازار بودند با فروش دارایی‌های خود سرعت ورود نقدینگی‌ها به بازار را چند برابر کردند این روند در خردادماه تا ابتدای تابستان شدت گرفت که با تزریق این حجم از نقدینگی‌ها، ریسک بازار به‌شدت بالا رفت.

وی عدم پاسخ‌گویی به تقاضا را در دوره رشد بازار اتفاق بسیار مهم و عامل اصلی رشدهای جهشی و هیجانی بازار دانست و افزود: در کنار عوامل بالا، ناهماهنگی‌های بین دولت و مجلس و خبرهای مختلف در این خصوص، جرقه‌ای بود که بر کلیت بازار زده شد و بهانه‌ای برای آغاز ریزش و اصلاح را فراهم کرد.

مالمیر با اشاره به اینکه طولانی شدن روند ریزش، اعتماد عمومی را از بازار سلب کرد، ادامه داد: در سویی دیگر چون دانش کافی در بازار وجود نداشت، همه آن گروه هایی که بر مبنای رفتار توده‌وار و هیجانی در صف‌های خرید قرارگرفته بودند، این بار راهی صف‌های فروش شدند.

وی در ادامه به تصمیم‌های مختلف سازمان بورس در راستای حمایت از بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران خرد که هیچ‌کدام نتوانستند آن‌طور که پیش‌بینی‌شده بود، روند بازار را بهبود ببخشند اشاره کرد و گفت: موضوع اول بازار گردانی بود که در همه دنیا اجرا می‌شود و سازمان بورس هم با تصویب دستورالعمل بازار گردانی این الزام را برای شرکت‌ها ایجاد کرد، اما به این تصمیم ایرادهایی مطرح شد یکی از این موارد موضوع درگیری مستقیم ناشران و شرکت‌ها برای بازار گردانی بود، اینکه منابع ناشر درگیر بازار گردانی شد، اتفاق درستی نبود.

این کارشناس بازارسرمایه با تأکید بر اینکه شرط اجرای بهتر بازار گردانی این است که دامنه نوسان بازار از شرایط فعلی باشد، گفت: هرچه دامنه نوسان کوتاه باشد تحلیل را کمتر می‌کند.

مالمیر با اشاره به اینکه در شرایط امروز بازار اجرای این تصمیم برای شرکت‌های بزرگ می‌تواند شرایط را برای کل بازار بهبود ببخشد، گفت: برای شرکت‌های بزرگ که امکان دست‌کاری قیمت با حجم کم امکان‌پذیر نیست و به‌راحتی این امکان وجود ندارد که با سرمایه پایین قیمت سهم را جابه‌جا کنند پس بهتر است دامنه نوسان بازتر شود تا بازار معامله بهتری را تجربه کند.

به گفته وی در شرکت‌های کوچک هم نهاد ناظر اگر درباره دست‌کاری قیمت‌ها فعال‌تر باشند، پیگیری جدی‌تری در این خصوص داشته باشد و بخش تخلفات و نظارتی قوی شود، این امکان وجود دارد تا دامنه نوسان باز شود البته با توجه به شرایط خاص شرکت‌های کوچک درمجموع اجرای آن سخت است.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه به‌طورکلی تغییر دائم مقررات کار درستی نیست، گفت: بااین‌وجود تصمیم اخیر سازمان درباره افزایش حدنصاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در کف ۱۵ درصد و سقف ۲۵ درصد و الزام آن‌ها برای افزوده شدن ۳ درصدی این حدنصاب تا پایان سال می‌تواند اطمینان را به بازار برگردانده و باعث تقویت تقاضا شود.

کد خبر: ۷۸٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha