۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۲
پیامدهای واگذاری مدیریت جنگل هیرکانی به شرکت های غیربومی
بازار گزارش می‌دهد؛

پیامدهای واگذاری مدیریت جنگل هیرکانی به شرکت های غیربومی

نوشهر- درحالی مدیریت عرصه های جنگلی شمال در غرب مازندران به بخش خصوصی و شرکت های غیربومی از استان های کویری واگذار شد که بسیاری از نیروهای بومی و دارای صلاحیت منطقه بیکار وخانه نشین هستند و از سوی دیگر پدیده قاچاق و تخریب رشد یافته است.

بازار؛ گروه استان ها: درحالی جنگل های مازندران به عنوان ذخیرگاه وبازمانده هیرکانی محسوب می شود که با شروع طرح تنفس، مدیریت و صیانت از آن در غرب استان به شرکت های غیربومی استان های کویری واگذاری شده است.

واگذار امور حاکمیتی و صیانت از عرصه های طبیعی غرب مازندران به شرکت های غیربومی استان های کویری در حالی صورت گرفت که سال جاری شاهد افزایش قاچاق و تجاوزها به عرصه های طبیعی در منطقه هستیم.

درحالی متولیان منابع طبیعی واگذاری صیانت وحفاظت از جنگل های هیرکانی را به شرکت های غیربومی از استان هایی نظیر اصفهان تایید می کنند و معتقدند این واگذاری ها در چرخه قانونی صورت گرفته است.

حضور شرکت های غیربومی به فرایند حفاظت و صیانت از عرصه های جنگلی شمال در حالی است که طی سال های اخیر با اجرای طرح تنفس جنگل شمار زیادی از نیروهای بومی و جنگلبانان قدیمی به بهانه های مختلف از کار بیکار شدند.

نداشتن تخصص کافی و ناآشنایی متولیان شرکت های غیربومی با شرایط جنگل های هیرکانی و وضعیت سخت صیانت وحفاظت از عرصه های کوهستانی وصعب العبور سبب شده تا سال جاری وضعیت تخریب و آتش سوزی در عرصه های طبیعی مازندران افزایش یابد.

پیامدهای واگذاری مدیریت جنگل هیرکانی به شرکت های غیربومی

امور حاکمیتی را نباید واگذار کرد، شرکت ها سودای تجارت دارند
مهدی عسگری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران نوشهر در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ماموریت یگان حفاظت در سازمان جنگل ها حاکمیتی است ونباید آن را واگذار کرد، گفت: متاسفانه شاهد واگذاری کارهای حاکمیتی به شرکت های غیربومی هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت سودای تجارت در سر داد و دلش برای طبیعت نمی سوزد، گفت: شرکت حساب کتاب می کند ببیند چقدر عوایدی دارد درحالی که باید ساختار اصلاح شود و به بدنه سازمان جنگل ها برگردد.

عسگری ادامه داد: در حال حاضر شاهد حضور دو شرکت از اصفهان برای مدیریت جنگل های منطقه هستیم که در حال انجام مدیریت جنگل های شمال وهیرکانی هستند و باید تاثیرگذاری این شرکت ها بررسی شود.

در حال حاضر شاهد حضور دو شرکت از اصفهان برای مدیریت جنگل های منطقه هستیم که در حال انجام مدیریت جنگل های شمال وهیرکانی هستند و باید تاثیرگذاری این شرکت ها بررسی شود

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – نوشهر با اظهار اینکه دو شرکت از اصفهان حفاظت از جنگل های هیرکانی نوشهر و عباس آباد را عهده دار شدند،افزود: این شرکت ها در مناقصه برنده شدند، درحالی که باید کارهای حاکمیتی به بدنه منابع طبیعی برگدد.

عسکری با اشاره به آسیب های حضور شرکت های غیربومی برای حفاظت از عرصه های  طبیعی گفت: باید از نیروهای بومی و منابع طبیعی بهره گرفت زیرا حضور از شرکت های غیربومی سبب عدم ثبات شغلی می شود.

وی ادامه داد: کم وزیاد شدن حقوق پرسنل شرکتی نیز سبب بروز مشکلاتی می شود و سرجمع مسائل سبب بروز آسیب به جنگل های منطقه خواهد شد.

فرایند واگذاری مدیریت جنگل ها به شرکت های غیربومی قانونی بوده است
در عین حال عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر در گفتگو باخبرنگار بازار با بیان اینکه فرایند واگذاری صیانت و حفاظت از جنگل های منطقه در قالب مزایده وقانونی به شرکت های غیربومی انجام شده است، گفت: در این شرکت ها دو نیروی بازنشسته و جنگلبان به عنوان مشاور فعالیت دارند و امور مربوط انجام می شود.

وی با بیان اینکه طرح تنفس جنگل سبب تعطیلی بهره برداری از جنگل های شمال شده است، تصریح کرد: با همکاری نیروهای شرکتی وجنگلبان فرایند نگهداری از عرصه های طبیعی انجام می شود.

وی با اشاره به روند روبه رشد قاچاق چوب با اظهار اینکه پدیده قاچاق در حال خردشدن و کوچک شدن است، گفت: در گذشته قاچاق به صورت گسترده توسط کامیون ها و نیسان ها صورت می گرفت و امروز شاهد حمل چوب آلات قاچاق با خودورهای سواری و پراید هستیم.

پیامدهای واگذاری مدیریت جنگل هیرکانی به شرکت های غیربومی

سنگاری افزایش قیمت چوب را در بروز پدیده قاچاق مهم برشمرد و گفت: قیمت هر تن چوب تا دو میلیون تومان می رسد و این مسئله سبب اشتیاق متخلفان می شود.

طرح تنفس جنگل و بیکاری فعالان بخش های مختلف سبب بیکاری بسیاری از شاغلان حاضر در این عرصه های شده است، چاربداران از جمله گروه هایی بودند که زندگی و معاش آن ها وابسته به جنگل بود.

طرح تنفس جنگل سبب تعطیلی کارگران موقتی شده است
اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران- ساری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برای اینکه کارگران شرکت ها تعطیل نباشند، اقدام بهره گیری از آن ها برای صیانت از جنگل شده است.

وی با عنوان اینکه نیروهای چاربدار به عنوان نیروهای موقتی در شرکت های جنگلداری فعال بودند، گفت: در حال تهیه طرح جایگزین مدیریت جنگل به جای تنفس جنگل ها هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب در استان یادآور شد: بیش از دو هزار هکتار از عرصه های طبیعی و اشخاص به زیرکشت زراعت چوب رفت و در این طرح از گونه هایی نظیر صنوبر و اکالیپتوس برای کاشت استفاده می شود.

عطایی از احیای بیش از ۱۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی مخروبه در استان خبر داد و گفت: سالانه دوتا سه هزار هکتار از عرصه های طبیعی درختکاری و احیا می شود.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران خواستار فرهنگ سازی برای ترویج معارف منابع طبیعی شد و گفت: باید از ظرفیت بخش های مختلف مردمی برای ترویج این فرهنگ در جامعه بهره گرفت.

وی سطح عرصه های جنگلی تحت پوشش را بیش از۷۹۰ هزار هکتار بیان کرد و گفت: چند تکه از این جنگل های هیرکانی ثبت جهانی شده است.

بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه های جنگلی در مازندران وجود دارد که مدیریت آن به شرکت های خصوصی واگذار شده و بازنگری در ساختار منابع طبیعی برای صیانت از عرصه ها از جمله ضرورت ها به شمار می رود.

طی سال های اخیر روند روبه رشد قاچاق و تخریب عرصه های طبیعی هر سال از سطح جنگل ها در مازندران کاسته است و این وضعیت درحالی بوده که بخش هایی از این عرصه های بکر وهیرکانی ثبت جهانی نیز شده است.

تداوم روند تخریب ها و تجاوز به عرصه های طبیعی در مازندران طی سال های اخیر تاحدودی ناشی ازعملکرد ضعیف شرکت های حافظ جنگل است که آشنایی چندانی با شرایط سخت و پیچیده مدیریت عرصه ها ندارند.

کد خبر: ۷۸٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha