۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
افزایش قیمت میوه منفعتی برای کشاورزان ندارد
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور:

افزایش قیمت میوه منفعتی برای کشاورزان ندارد

ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: شاید ذهنیت عامه مردم این است که افزایش قیمت محصولات توسط کشاورزی و تولیدکننده اعمال می شود درصورتیکه افزایش نرخ ارز و تأمین نهاده‌ها قیمت تمام شده تولید را به شدت بالا برده است.

به گزارش بازار، محمدشفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهارکرد: کاهش قدرت خرید مردم و افزایش شدید قیمتها مشکلات زیادی را ایجاد کرده تا حدی که مقام معظم رهبری نیز بر لزوم کاهش قیمت میوه و محصولات باغی تأکید فرمودند.

وی با بیان این که پول اضافی این محصولات به جیب تولید کننده نمی رود گفت: شاید ذهنیت عامه مردم این است که افزایش قیمت محصولات توسط کشاورزی و تولیدکننده اعمال می شود درصورتیکه افزایش نرخ ارز و تأمین نهاده ها قیمت تمام شده تولید را به شدت بالا برده است.

ملک زاده افزود: اگرچه هزینه تولید ۷۰۰ تا ۸۰۰ درصد افزایش یافته اما به هیچ عنوان قیمت تمام شده محصول و قیمت خرید محصول از باغدار و کشاورز متناسب با بالا رفتن هزینه های تولید نبوده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان این که نظام عرضه و تقاضا در کشور ما دچار اختلال شده گفت: دلیلش این است که ما هیچ وقت از ظرفیت تشکل ها و اتحادیه ها استفاده نکرده ایم.

وی افزود: تشکل های کشاورزی به ویژه نظام صنفی در هر شرایطی تلاش می کنند که هم مصرف کننده، محصول را با قیمت متعارف خریداری کند و هم سود متعارفی نصیب تولیدکننده شود.

ملک زاده از نبود هیچ نوع بازدارندگی در نظام مالیاتی برای عاملان اصلی افزایش قیمتها انتقاد کرد و گفت: یک عده دلال به راحتی و بدون پرداخت یک ریال مالیات و عوارض، کل بازار را دست می گیرند و محصول را با قیمت دلخواه خودشان خریداری کرده و با احتکار یا بی نظمی در بازار قیمتها را بالا می برند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، عدم نظارت صحیح بر نظام عرضه و توزیع کالاها را معضل اصلی خواند و گفت: با وجود اینکه متولیان حوزه نظارتی تلاش می کنند اما همه مردم می دانند که فاصله قیمتی بسیار فاحشی بین تولید تا عرضه وجود دارد و نمی توان این موضوع را انکار کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای الگوی کشت در ایران نیازمند زیرساخت و بازار مناسب است و هنوز هم این زیرساخت ها فراهم نشده گفت: متأسفانه برای نگهداری میوه در انبارهای مناسب و صنایع تبدیلی و تکمیلی سرمایه گذاری کافی نشده است.

در ادامه، مهندس محمدباقر معتمد رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف تهران گفت: اتاق اصناف امسال به جای برگزاری نمایشگاه بهاره، طرح نمایشگاهی به وسعت ایران را اجرا می کند به این صورت که واحدهای صنفی منتخب، اجناس خود را بین ۱۰ تا ۴۰ درصد تخفیف در این نمایشگاه عرضه کنند.

وی نیازسنجی علمی درمورد میزان مصرف و نیاز کشور به میوه را برای جلوگیری از کمبود و یا افزایش قیمت ضروری دانست و گفت: نیازسنجی علمی باعث می شود که بازار دچار کمبود یا مازاد محصولات کشاورزی نشود و تولیدکنندگان هم ضرر نکنند.

رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف تهران، با اشاره به تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر تأمین معیشت، امنیت و اشتغال مردم گفت: مسئولان ذیربط باید در این سه محور نهایت تلاش خود را انجام دهند.

کد خبر: ۷۸٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha