۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
مرغ در تبریز صف خرید شد| قاچاق اتوبوسی گوشت مرغ به دیگر استان‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ در تبریز صف خرید شد| قاچاق اتوبوسی گوشت مرغ به دیگر استان‌ها

تبریز- مرغ این روزها در تبریز و سایر شهرهای آذربایجان شرقی کمیاب است و باید برای خرید آن چندین ساعت در صف باشید تا بلکه بتوانید یک مرغ یخ زده آن هم با کارت ملی خرید کنید.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی روزهای اخیر و به دنبال افزایش ناگهانی قیمت گوشت مرغ، این کالای اساسی و مورد نیاز مردم در شهر تبریز کمیاب شده و بسیاری از واحدهای صنفی مربوطه از عرضه این محصول خودداری می‌کنند.

چند روزی است که یخچال فروشگاه‌های مختلف عرضه گوشت مرغ در تبریز خالی است و اصناف علت آن را نبود کشتار در کشتارگاه اعلام می‌کنند.

این مشکل زمانی به اوج خود رسید که سازمان صمت و جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کردند که فروش مرغ به قیمت بالاتر از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان ممنوع است و فروشگاه متخلفان پلمب می‌شود.

بعداز این قیمت گذاری، مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها از عرضه مرغ خودداری کرده و با همکاری فروشندگان عمده فروش، مرغ در بازار نایاب شد.

نکته جالب دیگر اینکه قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی گوشت مرغ گرم که از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شده بود به تدریج با افزایش‌های مختلف و متفاوتی مواجه شده و قیمت این فرآورده در برخی از فروشگاه‌های بالای شهر تا هر کیلوگرم ۴۰ هزار تومان رسیده است.

مرغ در تبریز صف خرید شد/ قاچاق اتوبوسی گوشت مرغ به دیگر استان‌ها

حاضریم مرغ را گران‌تر بخریم
یکی از شهروندان تبریزی در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: مرغ در بازار نایاب شده و ما مشکلات اساسی در این زمینه داریم و برخی از فروشگاه‌ها که مرغ یخ زده ارائه می‌کنند صف‌های چند صد نفری دارند.

اسماعیل ساعی سپس ادامه داد: مرغ در فروشگاه‌ها نیست و ما مجبور هستیم مرغ خریداری کنیم. حاضریم مرغ را به قیمت بالاتر هم بخریم ولی فروشنده‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: این روند موجب نارضایتی آحاد مردم و شهروندان از نحوه توزیع و نبود نظارت بر بازار مرغ شده است.

مسئولان خیالشان راحت؛ مرغ هم نمی‌خوریم!
یکی دیگر از شهروندان تبریزی در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت بازار مرغ در این شهر گفت: مسئولان خیالشان راحت باشد. مرغ هم نمی‌خوریم!

ما که الان یک سالی می‌شود گوشت قرمز نخوردیم و با گوشت مرغ روزگار سپری می‌کردیم ولی حالا گوشت مرغ هم دیگر نایاب و از سفره ما حذف شده است

رضا اسفندیاری افزود: ما که الان یک سالی می‌شود گوشت قرمز نخوردیم و با گوشت مرغ روزگار سپری می‌کردیم ولی حالا گوشت مرغ هم دیگر نایاب و از سفره ما حذف شده است.

وی همچنین گفت: مردم بعداز بی کفایتی مسئولان و عدم مدیریت درست بازار باید برای خرید مرغ یخ زده به قیمت‌های چند برابری چندین ساعت در صف بمانند.

مرغ در تبریز صف خرید شد/ قاچاق اتوبوسی گوشت مرغ به دیگر استان‌ها

قیمت نجومی مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
بعداز بررسی میدانی خبرنگار بازار، مشخص شد که در مناطق پایین شهر تبریز، مرغ نایاب بوده و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز از عرضه گوشت مرغ خودداری می‌کنند. در مناطق مرکزی شهر و در بازار بزرگ تبریز چند فروشگاه مرکزی شرکت‌های تولید و پخش گوشت مرغ اقدام به عرضه مرغ با قیمت ۲۴ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان می‌کنند.

ولی وضعیت در بالاشهر متفاوت بوده و اوضاع کمی بهتر است، البته با قیمت‌های چندین برابری! برخی از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در مناطق ولیعصر، مرزداران، زعفرانیه، رشدیه و شاه گلی مرغ را به صورت قطعه بندی شده و شامل فیله، سینه بدون پوست و ساق ران عرضه می‌کنند.

قیمت‌ها در این فروشگاه‌ها نجومی بوده و از ۵۶ هزار تومان تا ۶۱ هزار تومان متغیر است.

گوشت مرغ تبریز به پایتخت فرستاده می‌شود
رئیس اتحادیه قصابان و مرغ‌فروشان تبریز در گفت و گو با خبرنگار بازار در این خصوص گفت: قاچاق مرغ از تبریز و آذربایجان شرقی به شهرهای بزرگ کشور همچون تهران باعث کمبود مرغ در این استان و افزایش قیمت شده است.

ایوب آقاپور فرشکار با تاکید بر اینکه کشتار مرغ در آذربایجان‌شرقی ۶۵ درصد کاهش داشته است، گفت: قیمت مرغ پرکنده در استان ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده که این نابسامانی‌های موجب کشتار پایین و به تبع آن قاچاق می‌شود.

مرغ در تبریز صف خرید شد/ قاچاق اتوبوسی گوشت مرغ به دیگر استان‌ها

وی افزود: هزینه‌ها با درآمدهای مرغداران همخوانی ندارد، قیمت مرغ پرکنده دو هزار تومان بالاتر برای مرغداران آب می‌خورد و آنها نمی‌خواهند مرغ را به قیمت پایین‌تری عرضه کرده و ضرر کنند.

هزینه‌ها با درآمدهای مرغداران همخوانی ندارد، قیمت مرغ پرکنده دو هزار تومان بالاتر برای مرغداران آب می‌خورد و آنها نمی‌خواهند مرغ را به قیمت پایین‌تری عرضه کرده و ضرر کنند

آقاپور فرشکار با تاکید قاچاق مرغ تبریز به تهران افزود: چون قیمت‌ها همخوانی ندارد، برای همین شاهد قاچاق هستیم و در نتیجه گوشت مرغ در شهر تبریز و برای مردم این شهر کمیاب و گاهی نایاب نیز می‌شود.

این در حالی است که گوشت گرم مرغ مورد نیاز استان ۱۵۰ تن در هر روز است و در روزهای اخیر فقط ۵۰ تن در کشتارگاه‌های طیور کشتار و به عاملان توزیع شده است که این میزان هرگز جوابگوی جمعیت چهار میلیون نفری استان نیست.

رصد میزان مرغ موجود در استان توسط سازمان صمت
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار از رصد میزان مرغ موجود در استان توسط سازمان صمت خبر داد و گفت: عمده فروشان، خرده فروشان و کانال‌های متعدد توزیع مرغ منبع رصد و پایش قیمت‌های ما قرار دارند.

یوسف پایدار با بیان اینکه این سازمان به شدت با متخلفان برخورد می‌کند، گفت: نظارت‌های مستمر با اولویت‌های کالایی ابلاغی سازمان حمایت با جدیت دنبال می‌شود و شهروندان اصناف متخلف و گران فروشان را به سازمان صمت استان اعلام کنند.

مرغ در تبریز صف خرید شد/ قاچاق اتوبوسی گوشت مرغ به دیگر استان‌ها

اظهار نظر عجیب استاندار: کمبودی نداریم!
وضعیت در استان به قدری وخیم است و بسیاری از کالاهای اساسی به دست مردم نمی‌رسد و یا باید برای خرید روغن و گوشت مرغ ساعت‌ها در صف منتظر ماند که استاندار آذربایجان شرقی اخیراً در اظهار نظری عجیب اعلام کرده که در کمبودی در زمینه کالاهای اساسی در استان نداریم.

محمدرضا پورمحمدی گفته از بابت تأمین کالاهای اساسی مردم در ایام نزدیک به عید نوروز هیچ مشکلی در استان وجود ندارد.

این اظهارات زمانی عجیب‌تر به نظر می‌رسد که تمامی مدیران عضو در ستاد تنظیم بازار آذربایجان شرقی به کمبود برخی از کالاهای اساسی از جمله گوشت مرغ معترف هستند.

مرغ تبریز با اتوبوس به استان‌های دیگر قاچاق می‌شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: ما در استان فروشگاه‌های عرضه مرغ را ملزم کردیم که به قیمت بالاتر از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان مرغ عرضه نکنند و برای همین با توجه به قیمت‌های بالای ۳۰ هزار تومان در شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور شاهد قاچاق این محصول هستیم.

حبیب امین زاده ادامه داد: خروج مرغ از استان ممنوع بوده ولی مرغ به صورت غیرقانونی به شهرهای دیگر ارسال می‌شود چراکه قیمت در استان‌های همجوار بالاتر از این استان است.

مرغ تبریز با انواع وسایل نقلیه حتی با اتوبوس نیز به استان‌های دیگر قاچاق می‌شود و این باعث شده تا در خود استان به مشکل برخورد کنیم

وی گفت: مرغ تبریز با انواع وسایل نقلیه حتی با اتوبوس نیز به استان‌های دیگر قاچاق می‌شود و این باعث شده تا در خود استان به مشکل برخورد کنیم. توزیع مرغ منجمد نیز در استان آغاز شده تا قسمتی از کمبود بازار برطرف شود.

وی البته در حالی تاکید کرده که قطعه بندی مرغ تحت هر شرایطی و تحت هر عنوانی تا ۱۵ فروردین در آذربایجان شرقی ممنوع است که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبریز مرغ کامل به فروش نمی‌رسد و با قیمت‌های بالاتر گوشت مرغ به صورت قطعه بندی شده عرضه می‌شود.

امین زاده با تاکید بر اینکه برخی از شهروندان بیشتر از نیاز مرغ خریداری می‌کنند، گفت: این خود نوعی احتکار خانگی است. بحرانی در تولید و عرضه مرغ وجود ندارد و القای این بحران از سوی سودجویان است.

وی تاکید کرد: تا دو سه روز آینده، مشکل کمبود مرغ در بازار رفع می‌شود. امیدواریم شهروندان نیز به اندازه مصرف خرید کنند.

مرغ در تبریز صف خرید شد/ قاچاق اتوبوسی گوشت مرغ به دیگر استان‌ها

این در حالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد که میزان تولید مرغ در استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته و جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید مرغ، اعلام می‌کند کمبودی از نظر تولید وجود ندارد.

اکبر فتحی، گفته‌های رئیس اتحادیه قصابان و مرغ فروشان تبریز مبنی بر کاهش کشتار به میزان یک سوم را کذب خواند و افزود: ارائه آمار غلط و نادرست رئیس اتحادیه قصابان و مرغ‌فروشان تبریز در این خصوص بدون استعلام از مرجع اصلی، مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است.

در حال حاضر آذربایجان شرقی به لحاظ تأمین و توزیع گوشت مرغ گرم مشکل جدی دارد و اگر مسئولان در این زمینه اقدامات فوری انجام ندهند طی روزهای آینده با مشکلات جدی روبرو می‌شویم.

کد خبر: ۷۸٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha