۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
تولید نقدینگی شبکه بانکی، عامل اصلی گرانی است
استاد دانشگاه:

تولید نقدینگی شبکه بانکی، عامل اصلی گرانی است

عبدالملکی، استاد دانشگاه رها بودن حجم سنگینی از نقدینگی را عامل اصلی گرانی‌ها دانست و گفت: این حجم از نقدینگی توسط شبکه بانکی به صورت سالانه تولید می‌شود.

به گزارش بازار، حجت الله عبدالملکی با اشاره به نگرانی های رهبر معظم انقلاب در خصوص گرانی کالاها در بازار گفت: در کمیته امداد سبد فقر غذایی تعریف شده است که حداقل نیازمندی های غذایی یک فرد در طول یک ماه محاسبه می شود و قیمت های آن به صورت هفتگی بررسی می شود. متأسفانه در طول سه ماه از آذر ماه تا بهمن، حدود ۲۸ درصد قیمت های این سبد غذایی گران شده است.

وی گرانی را یک مسئله جدی عنوان کرد و درباره عوامل آن توضیح داد و بیان کرد: یک عاملی منطقی گرانی، افزایش هزینه های تولید است اما در بسیاری از موارد عوامل گرانی، غیر منطقی هستند. حقیقت آن است که هزینه های تولید در کشور افزایش پیدا نکرده است اما با این وجود قیمت نهایی محصول گران شده است.

این استاد دانشگاه از اثرگذاری مسائل روانی بر گران شدن کالاها و خدمات گفت و عنوان کرد: علت اینکه در سال ها و ماه های اخیر تورم جدی داشته ایم، آن است که بازار انتظار افزایش قیمت دارد و بدون آنکه هیچ دلیل واقعی وجود داشته باشد، به صورت خودکار قیمت ها در طول زمان افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه خریدهای پایان سال نیز به افزایش گرانی ها کمک کرده است، اظهار کرد: خیلی از مردم انتظار دارند بعد از عید کالاها گران شود و در این راستا تقاضا برای خرید کالا افزایش پیدا می کند و این مسئله سبب تشدید گرانی می شود.

عبدالملکی از احتکار به عنوان عامل دیگر گرانی ها یاد کرد و افزود: احتکار از سال ۱۳۹۱ به بعد به یک اتفاق رایج در کشور تبدیل شد. خیلی از بازرگانان و بعضی از تولید کنندگان، کالای خود را در انبار نگه می دارند و این مسئله سبب تشنه شدن بازار می شود و در نتیجه قیمت کالاها افزایش پیدا می کند.

وی رها بودن حجم سنگینی از نقدینگی را عامل اصلی گرانی ها دانست و گفت: این حجم از نقدینگی توسط شبکه بانکی به صورت سالانه تولید می شود. در حقیقت شبکه بانکی طی یک سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان خلق نقدینگی کرده است که تقریباً روزی دو هزار ملیارد تومان می شود.

کد خبر: ۷۸٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha