۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
فرصت سوزی در سرزمین آفتاب؛ رونق نیروگاه‌های خورشیدی در پیچ و خم گرانی ارز
بازار گزارش می‌دهد؛

فرصت سوزی در سرزمین آفتاب؛ رونق نیروگاه‌های خورشیدی در پیچ و خم گرانی ارز

بیرجند- ۳۲۰ روز آفتابی ظرفیت نهفته ای برای توسعه خراسان جنوبی است که هنوز به نحو مطلوب از این ظرفیت استفاده نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگر از خراسان‌جنوبی به عنوان استانی با برکت نام ببریم، اغراق نکرده‌ایم چرا که نه تنها از معادن آن سنگ‌های قیمتی و ارزشمندی همچون گرانیت و از دل خاک آن محصولاتی ارزشمند مانند زعفران و زرشک به دست می‌آید که حتی از باد و آفتاب آن نیز می‌توان برکت و انرژی کسب کرد.

سال‌ها است که سخن از انرژی‌های نو چون انرژی بادی و آفتابی گفته می‌شود و مسئولان از ۳۲۰ روز آفتابی در خراسان‌جنوبی به عنوان یک ظرفیت بی بدیل برای استفاده از آن جهت تولید انرژی‌های نو و تولید برق نام می‌برند اما مسئله اینجا است که تاکنون چقدر از این ظرفیت استفاده شده و مردم چه میزان به این موضوع رغبت نشان داده‌اند و مسئولان چه امکانات و شرایطی را در این راستا فراهم کرده‌اند.

یک وعده برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
 در ۲۲ خرداد ۹۹ محمدرضا نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر به خراسان جنوبی گفت: برای توسعه استان خراسان‌جنوبی و در راستای جهش تولید، پروژه‌هایی تعریف شده که در قالب تفاهم نامه‌هایی که به امضای استانداری خواهد رسید، اجرایی می‌شوند.

وی گفت: در راستای بهره‌برداری از ظرفیت روزهای آفتابی استان و تولید انرژی الکتریکی از نور خورشید، ۷ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی در مناطق مختلف استان نصب و راه‌اندازی می‌شود.

مهدی عصمتی پور مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی نیز در ۲۰ بهمن ۹۹ در یک نشست خبری از توزیع ۴۳۴ پنل خورشیدی بین عشایر خبر داد و گفت: هزار و ۲۰۰ پنل دیگر خریداری شده که در بین خانوارهای عشایر استان توزیع می‌شود.

سعید صباغ زاده‌ که مسئولیت یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه انرژی های نو و انرژی خورشیدی مستقر در پارک علم و فناوری خراسان‌جنوبی را دارد، در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: شرکت ما بر روی نصب و اجرای پنل‌های خورشیدی، مشاوره و طراحی آن کار می‌کند.

فرصت سوزی در سرزمین آفتاب؛ رونق نیروگاه‌های خورشیدی در پیچ و خم گرانی ارز

تمرکز بر راه اندازی آب شیرین‌کن های خورشیدی
وی با بیان اینکه در حوزه انرژی‌های نو یک ثبت اختراع نیز داشته است، بیان‌کرد: در حال حاضر بر روی آب شیرین کن‌های خورشیدی و دستگاهی که راندمان کار نیروگاه های خورشیدی را افزایش می‌دهد، کار می‌کنیم.

صباغ زاده با بیان اینکه برای این دستگاه تسهیلاتی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات درخواست کرده‌ایم، اظهار کرد: البته در صورت اتمام کار و نیاز به تولید انبوه بی شک به سرمایه در گردش بیشتری نیاز داریم.

مدیر یکی از شرکت های دانش‌بنیان خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سؤال که چرا از ظرفیت انرژی خورشیدی در استان ما به صورت شایسته استفاده نشده است، بیان‌کرد: در ابتدای خرید تضمینی برق تولیدی از پنل‌های خورشیدی از سوی شرکت برق مردم آشنایی چندانی با این مقوله نداشته و اعتمادی هم به بازگشت سرمایه خود نمی‌کردند.

نوسانات قیمت ارز و گرانی پنل‌های خورشیدی
صباغ زاده گفت: بعد از آشنایی مردم با مقوله پنل‌های خورشیدی و علاقمندی برای سرمایه‌گذاری در این بخش اقلام مرتبط با آن به واسطه نوسانات قیمت ارز افزایش پیدا کرد در حالی که قیمت خرید تضمینی تفاوت چندانی نداشت.

وی با بیان اینکه البته میزان درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری در حوزه پنل‌های خورشیدی با گذشت هر سال افزایش پیدا می‌کند، گفت: در حال حاضر برای راه‌اندازی یک نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی به سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیون تومانی نیاز است در حالی که این رقم در سال ۹۶ حدود ۲۶ میلیون تومان بود.

اگر می‌خواهیم که مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی های نو و به ویژه انرژی‌های خورشیدی بروند باید در آنان با افزایش قیمت خرید تضمینی انگیزه‌سازی کنیم

مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان خراسان‌جنوبی یادآور شد: اگر می‌خواهیم که مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی های نو و به ویژه انرژی‌های خورشیدی بروند باید در آنان با افزایش قیمت خرید تضمینی انگیزه‌سازی کنیم.

انرژی‌های نو در خراسان‌جنوبی از طرفی توانسته درآمدزایی برای قشر محروم و نیازمند تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) داشته باشد.

سید رضا حسینی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: خراسان جنوبی حدود ۳۲۰ روز آفتابی دارد که فرصت بسیار خوبی را در حوزه انرژی‌های پاک به ویژه انرژی خورشیدی به وجود آورده است.

فرصت سوزی در سرزمین آفتاب؛ رونق نیروگاه‌های خورشیدی در پیچ و خم گرانی ارز

نصب ۷۹ نیروگاه خورشیدی در سال جاری
وی با بیان اینکه ما از این ظرفیت برای درآمدزایی مددجویان کمیته و قشر محروم و نیازمند استفاده کرده‌ایم، اظهار کرد: از سه سال گذشته تاکنون ۱۸۹ نیروگاه خورشیدی نصب شده که ۷۹ مورد آن مربوط به سال ۹۹ است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان جنوبی بیان‌کرد: مبلغ تسهیلاتی که در این زمینه به خانواده‌های تحت پوشش داده ایم در سال ۹۷ حدود ۲۵ میلیون تومان، در سال ۹۸ حدود ۳۵ میلیون تومان و در سال ۹۹ نیز ۴۵ میلیون تومان بوده است.

حسینی افزود: البته پنج میلیون تومان نیز به صورت بلاعوض به خانواده‌های تحت پوشش داده شده است.

وی با اشاره به نوسان قیمت پنل‌های خورشیدی در بازار گفت: ما هزار و ۷۱۵ مکان را برای ایجاد نیروگاه خورشیدی شناسایی کرده و مجوز شرکت برق را نیز گرفته‌ایم که اگر نوسانات قیمت ساماندهی یابد، روند ایجاد نیروگاه‌ها را ادامه خواهیم داد.

معاون اشتغال خودکفایی کمیته امداد خراسان جنوبی یادآور شد: خانواده‌های تحت پوشش از نصب نیروگاه‌های خورشیدی بسیار استقبال می‌کنند چرا که در کنار آن می‌توانند به سایر امور چون قالیبافی، دامداری و کشاورزی نیز بپردازند.

حسینی با بیان اینکه سودآوری و درآمدزایی نیروگاه های خورشیدی برای خانواده‌های تحت پوشش براساس سال نصب آن متفاوت است، اظهار کرد: به طور متوسط این نیروگاه‌ها بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان درماه درآمد برای خانواده‌ها دارد.

فرصت سوزی در سرزمین آفتاب؛ رونق نیروگاه‌های خورشیدی در پیچ و خم گرانی ارز

شرایط مساعد خراسان‌جنوبی برای استفاده از انرژی خورشیدی
علیرضا پوزشی، مجری طرح انرژی های تجدیدپذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خراسان‌جنوبی به واسطه آلایندگی کمتر هوا و تابش بیشتر نور خورشید شرایط مساعدی برای استفاده از انرژی خورشید دارد.

وی بیان‌کرد: در بسیاری از استان‌های کشور اکثر خانه‌ها به صورت طبقاتی است و ما در پشت بام‌های مشاع نمی‌توانیم پنل‌های خورشیدی را نصب کنیم ولی در اکثر شهرستان‌های خراسان جنوبی خانه ها هنوز یک طبقه است که یک مؤلفه برای رونق نیروگاه‌های خورشیدی محسوب می‌شود.

مجری طرح انرژی های تجدیدپذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: اما در بین شهرستان‌های خراسان جنوبی سربیشه و قاین وضعیت مساعدتری برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی دارند.

۴۵۵ نیروگاه خورشیدی در خراسان‌جنوبی
پوزشی اظهارکرد: در خراسان‌جنوبی ۴۵۵ نیروگاه خورشیدی زیر ۱۰۰ کیلووات متصل به شبکه و سه نیروگاه بالای ۱۰۰ کیلو وات داریم.

وی ادامه‌داد: هرچند قیمت پنل‌های خورشیدی نوسان داشته و چون بسیاری از اقلام وارداتی با افزایش قیمت رو به رو بوده است ولی وزارت نیرو تلاش کرده که این قیمت را تعدیل کند.

مجری طرح انرژی های تجدیدپذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه ما با خرید انرژی تولید شده توسط مردم، تلاش بر تشویق آنان بر ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی داریم، بیان‌کرد: در دوره‌های دو ماهه قرائت را انجام داده و هزینه انرژی خریداری شده را پرداخت کردیم و اگر تأخیری هم بوده در حد یکی-دوماه بوده است.

بر اساس گفته‌ها به نظر می‌رسد آنچه در شرایط فعلی برای رونق نیروگاه‌های خورشیدی در خراسان‌جنوبی مانع ایجاد کرده نوسانات قیمت اقلام مورد نیاز است که باید با تدبیر و ساماندهی امور و ثبات قیمت، در مردم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه انگیزه ایجاد شود.

امید است که در سال ۱۴۰۰ با ثبات قیمت ارز شاهد بهره‌گیری بیشتری از نور خورشید در دیار خاوران باشیم.

کد خبر: ۷۸٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha