۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
کرونا تهدیدی در برابر رونق تولید اروپا
ویروس چینی به سیستم مالی اروپا رخنه کرد

کرونا تهدیدی در برابر رونق تولید اروپا

کارخانجات منطقه یورو با مشاهده اولین نشانه های واضح از نفوذ ویروس کرونا مبنی بر تأخیرهای گسترده در تحویل و کاهش شدید سفارشات خارجی در تجارت خود در ماه گذشته با اختلالاتی جدی مواجه شدند.

بازار_ تهمینه غمخوار؛ بیماری همه گیر کوید-19 که پس از ظهور در چین و در اواخر سال گذشته در قاره اروپا رواج یافت، عاملی تهدید آمیز برای دستیابی پیشرفت مورد انتظار در تولید منطقه یورو شد.

این ویروس همچنین توانست توانایی بانک مرکزی اروپا و دولت های منطقه یورو را در پاسخگویی به محرک های مالی مورد آزمایش قرار دهد.

گزارشات IHS Markit (یک ارائه دهنده متنوع جهانی از اطلاعات مهم، تجزیه و تحلیل و راه حل های اساسی اقتصادی ) تأیید کرد که زمان عرضه و ارائه خروجی ها در نتیجه بسته شدن تأسیسات تولیدی در چین برای اولین بار در مدت ۱۲ ماه طولانی تر شد و کالاهایی که در دهه های گذشته به سختی تولید شده بودند، با افت نزولی فروش روبرو شد.

در همین راستا یکی از اقتصاددان IHS Markit اعلام کرد که نگرانی هایی پیرامون تاخیر در حمل و نقل کالاها که موجب محدود شدن تولید در ماه های آینده می شود، وجود دارد و این مسئله ممکن است رکودی را ایجاد کند که در طی یک سال احتمال داشت، گسترش یابد.  

علاوه بر آن ،یکی از اختلالات مربوط به این ویروس کاهش تأسیسات تولیدی یورو و انقباض اقتصاد در منطقه است.

همچنین این شرکت داده جهانی مستقر در لندن (IHS Markit) اعلام کرد که شاخص مدیران خرید (PMI) در بخش تولیدی منطقه یورو در ماه گذشته به صورت ماهانه افزایش یافته و به بالاترین درجه ممکن  برابر با ۴۹.۲ واحد رسیده است.

گزارشات شرکت IHS Markit نشان داد که شرایط کار در بخش تولید و ساخت و ساز این منطقه در اواخر ماه فوریه بدتر شده و ضعیف ترین نرخ ها از سال گذشته مشاهده شده است

در ماه ژانویه، دو گروه بازار متشکل از گروه سرمایه گذاری و کالاهای واسطه بدتر شدن شرایط کار را در حالی که کالاهای مصرفی شاهد رشد متوسطی بودند، پیش بینی کرده بودند.

همچنین این گزارشات نشان داد که اوضاع اقتصادی و شرایط کسب و کار و تولید در کشورهایی چون فرانسه و ایتالیا وخیم است و آلمان بزرگترین اقتصاد تولیدی جهان نیز شرایط خوبی ندارد.

در ماه گذشته، نرخ تولید و سفارشات جدید همچنان منفی بود و میزان انقباض در ۱۵ ماه گذشته در عمیق ترین سطح قرار گرفته است. تولیدکنندگان کالاهای سرمایه گذاری متوجه کمترین بازده شده و آیتم های مربوط به خریدار تا حد متوسط ‌رشد کرده است.

علاوه بر آن، گزارش هایی گسترده از طرف شرکت ها نشانگر اختلال فعالیت های آنها در پی شیوع گسترده این ویروس و در نتیجه اختلال در زنجیره های عرضه و افت شدید در سفارشات صادراتی می باشد.

گسترش زیاد این بیماری همه گیر موجب افزایش خطر ریسک پذیری ، کاهش هزینه ها توسط مشاغل و مصرف کنندگان و همچنین افت نزولی فروش کالاهای آسیب پذیر شده است.

نظارت بانک مرکزی اروپا بر سیستم های مالی ویروس زده 

با توجه به اظهارات رئیس بانک مرکزی آلمان مبنی بر اینکه شیوع این بیماری نوظهور بدون شک بزرگترین سیستم مالی اروپا را تحت تاثیر منفی خود قرار داده است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در بیانیه کوتاهی که اواخر روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که بانک مرکزی از نزدیک بر شیوع این ویروس نظارت جدی دارد.این بانک از نزدیک تحولات و پیامدهای آن بر اقتصاد، تورم میان مدت و انتقال سیاست پولی را زیر نظر گرفته است.

 لاگارد همچنین اظهار کرد :« ما آمادگی داریم اقدامات لازم و هدفمند را در صورت لزوم و متناسب با خطرات اساسی انجام دهیم.» لاگارد آخرین بانکدار بانک مرکزیست که در صورت لزوم برای ثبات بازارهای مالی و اقتصاد تعهد کرده که به خوبی عمل کند.

 در همین راستا رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز چند روز پیش اعلام کرد که بانک مرکزی شیوع این بیماری را از نزدیک زیر نظر دارد و برای حمایت از اقتصاد در حد مناسب وارد عمل می شود.

همچنین رئیس بانک مرکزی ژاپن گفت که این بانک برای اطمینان از بازارهای پایدار مالی فعالیت خواهد کرد و هفت وزیر دارایی و بانکداران مرکزی در روز سه شنبه برای بحث و تبادل نظر در مورد شیوع آن ، کنفرانسی برگزار کردند.

بانک مرکزی استرالیا نرخ سهم نقدی روز سه شنبه را با ربع درصد به 0.5 درصد کاهش داد و بانک مرکزی مالزی برای دومین بار در سال جاری نرخ معیار خود ( این ارزیابی بعنوان شاخصی است که براساس آن سایر قیمتها سنجیده میشود ) را کاهش داد. 

کد خبر: ۷٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha