۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
عزم جدی دولت در توسعه زنجیره پروپیلن در کشور
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد

عزم جدی دولت در توسعه زنجیره پروپیلن در کشور

محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی برای کیفی‌سازی و توسعه هوشمند این صنعت، گفت: با تصویب آیین‌نامه ساخت واحدهای میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی و اصلاح آیین‌نامه تخفیف پلکانی خوراک در هیات دولت، زمینه اجرای طرح‌های زنجیره پروپیلن فراهم شد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بهزاد محمدی درباره مصوبه هیات دولت که مصوبه مهمی درباره توسعه صنعت پتروشیمی و آمایش سرزمین در حوزه این صنعت را صادر کرد، گفت: خوشبختانه مصوبه بسیار خوب و موثری صادر شده است که شامل دو بخش کلی است؛ بخش نخست آیین‌نامه ساخت واحدهای میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی برای انتقال پروپیلن تولیدی به داخل کشور با رویکرد آمایش سرزمینی و ایجاد اشتغال پایدار است که مسیر توسعه زنجیره ارزشمند پروپیلن را در کشور تسهیل می‌کند و بخش دوم «اصلاح آیین‌نامه تخفیف پلکانی خوراک» است که با اصلاحات انجام شده کاربردی‌تر و موثرتر می‌شود.

وی درباره کمک این مصوبه به توسعه صنعت پتروشیمی، افزود: همانطور که پیش‌تر هم اعلام شده بود، شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطالعه و بررسی گسترده‌ای در خصوص ساختار کیفی صنعت پتروشیمی انجام داده است و راهبرد «توسعه زنجیره ارزش محصولات» را یک راهبرد و راهکار اساسی برای کیفی‌سازی و توسعه هوشمند صنعت پتروشیمی می‌داند. در این راه لازم است برخی از مواد قانونی و مقرراتی ایجاد و یا اصلاح شوند که دو آیین‌نامه‌ای که به آن اشاره شد در همین زمینه تدوین و به هیئت دولت ارسال شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه زنجیره پروپیلن مهمترین زنجیره ارزش محصولات در صنعت پتروشیمی است اما تا کنون در توسعه آن موفق عمل نشده است و یا ناکافی بوده است، ادامه داد: بخش عمده‌ای از واردات محصولات پتروشیمی، حدود ۶۰۰ میلیون دلار در زنجیره پروپیلن بوده که معادل ۴۰ درصد از کل ارزش واردات محصولات پتروشیمی است.

محمدی تصریح کرد: در بررسی دلایل توسعه نیافتن کافی زنجیره پروپیلن به مواردی از جمله مشکلات و موانع تولید پروپیلن در کشور برخوردیم، زیرا می‌دانیم اگر پروپیلن کافی تولید شود، زنجیره پایین‌دست آن جذابیت دارد و توسعه می‌یابد، هم‌اکنون حدود یک میلیون تن پروپیلن در کشور تولید می‌شود که برای جبران کمبود آن طرح‌هایی تعریف کرده‌ایم که در پایان برنامه هفتم توسعه، سال ۱۴۰۵ تولید پروپیلن ایران به حدود ۴ میلیون تن می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه برای اجرایی شدن این طرح‌ها لازم بود مسیر توسعه تسهیل و هموار شود، گفت: با آیین‌نامه‌های فوق در عمل این زمینه فراهم شده است و طرح‌های تولید پروپیلن که در پارک پروپیلن عسلویه طراحی شده و خوشبختانه موافقت‌نامه اولیه طرح‌های آن هم ازسوی وزارت نفت صادر شده است به سمت اجرایی شدن خواهند رفت.

وی افزود: ازسوی دیگر با توجه به لزوم توجه به توسعه متوازن و آمایش سرزمینی در حوزه صنعت پتروشیمی، با صدور این مصوبه ازسوی هیئت دولت، طرح‌های پایین‌دست پروپیلن در مناطق داخلی کشور قابل توسعه خواهند بود و به بازار هدف که همان بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند، نزدیک می‌شوند.

کد خبر: ۷۸٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha