۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
 شورای عالی کار روی مبلغ دستمزد ۱۴۰۰ به اجماع نرسید| جلسه بعدی تعیین حداقل حقوق ۲۳ اسفندماه
نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفتگوی اختصاصی با «بازار»:

شورای عالی کار روی مبلغ دستمزد ۱۴۰۰ به اجماع نرسید| جلسه بعدی تعیین حداقل حقوق ۲۳ اسفندماه

خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار از برگزاری دومین جلسه این شورا عصر دوشنبه ( ۱۸ اسفند ماه) خبرداد و گفت: در این جلسه نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت دستمزدهای پیشنهادی خود را مطرح کردند، اما شورا بر روی مبلغی به اجماع نرسید.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: «علی خدایی» در گفتگو با خبرنگار «بازار» در خصوص برگزاری دومین جلسه شورای عالی کار در ساعات پایانی دوشنبه برای تعیین میزان دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ افزود: دومین جلسه شورای عای کار به مدت ۴ ساعت عصر دوشنبه با حضور تمام اعضای این شورا برگزار شد و نمایندگان دولت، کارفرما و کارگران پیشنهاداتی را در خصوص میزان افزایش دستمزد کارگران ارائه دادند و مقرر شد ادامه این بحث در سومین جلسه شورا پیگیری شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه فضای حاکم بر جلسه را چطور ارزیابی می کنید، گفت: با توجه به تجربه سال های گذشته که به عنوان نماینده قشر زحمتکش کارگران در این شورا شرکت کرده ام جمع بندی من از این جلسه این بود که جلسه در فضای مثبت در شرایط خوبی برگزار شد.

خدایی در عین حال تاکید کرد: دومین جلسه شورای عالی کار حدود چهار ساعت طول کشید که بیش از ۳ ساعت آن به بحث میزان افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ و پیشنهادات نمایندگان کارفرمایان، دولت و کارگران گذشت.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: با این حال اعضا بر روی مبلغی به اجماع نرسید و مقرر شده سومین جلسه شورای عالی کار روز ۲۳ اسفندماه سال جاری برگزار تا پیشنهادات اعضای شورا در  جلسه بعدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

خدایی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که بحث دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ تا پایان اسفندماه سال جاری به جمع بندی نهایی برسد، گفت: بسیار امیدوار هستیم در جلسات بعدی بر روی یک عدد به جمع بندی نهایی برسیم.

سابقه سالهای حضور در شورای عالی کار نشان داده است در بیرون گود نشستن و پیشنهاد افزایش چندی درصدی دستمزد با حضور در این شورا، بسیار شرایط متفاوتی دارد و امیدواریم تا پایان اسفند ماه سال جاری، میزان افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ مشخص شود

وی تاکید کرد: سابقه سالهای حضور در شورای عالی کار نشان داده است در بیرون گود نشستن و پیشنهاد افزایش چندی درصدی دستمزد با حضور در این شورا، بسیار شرایط متفاوتی دارد و امیدواریم تا پایان اسفند ماه سال جاری، میزان افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ مشخص شود.

تعیین دستمزد کارگران یکی از مهم ترین مباحث مهم روزهای پایانی سال و به خصوص اسفند ماه هر سال است که شورای عالی کار در تعیین میزان افزایش دستمزد کارگران نقش مهمی را بر عهده دارد.

اهمیت این مساله مهم به این علت است که معیشت و گذران زندگی کارگران و خانواده های آنها به مدت یک سال به این مساله وابستگی زیادی دارد و در تعیین میزان افزایش آن نرخ تورم و افزایش قیمت ها و هزینه های زندگی نیز بسیار تاثیرگذار است.

در مجموع معیشت و زندگی بیش از ۵۰ میلیون ایرانی (کارکنان دولت و کارگران) و خانواده آنان با میزان حقوق و دستمزد سالانه آنها گره خورده است، لذا در تعیین میزان افزایش دستمزدها در روزهای پایانی سال حساسیت های زیادی وجود دارد و بسیاری از اقشار جامعه پیگیر  این دو مساله مهم هستند که در سال آینده حقوق کارکنان دولت و دستمزد کارگران کشور که به حداقل بگیران مشهور هستند، چقدر افزایش می یابد؟

 در بیشتر کشورهای توسعه‌ یافته، دولت هیچ مداخله‌ای در خصوص تعیین دستمزد کارگران ندارد و به نمایندگان کارفرمایان و کارگران اجازه داده می‌شود با یکدیگر مذاکره کنند و به ‌صورت دوجانبه در این زمینه به توافق نهایی برسند.

در ایران طبق ماده (۴۱) قانون کار، شورای عالی کار همه‌ ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید:

۱. حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.

۲. حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نماید.

پیش از تعیین دستمزد سالانه کارگران، کمیته دستمزد با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و نمایندگان دولت در تعیین سبد معیشت کارگران نقش مهمی ایفا می کند که امسال دو هفته پیش کمیته دستمزد سبد معیشت کارگران را برای سال آینده شش میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین کرد و آن را به شورای عالی کار ارجاع داد.

سال گذشته سبد معیشت کارگران ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بود، لذا با توجه به تعیین میزان سبد معیشت کارگران در سال ۱۴۰۰ این رقم نسبت به سال گذشته یک میلیون و ۹۴۵ هزار تومان افزایش یافته است تا شورای عالی کار تا پایان اسفند ماه سال جاری بر اساس آن بتواند حداقل دستمزد کارگران را در سال ۱۴۰۰ تعیین کند.

با این حال طبق ماده ۴۱ قانون کار شورای عالی کار تاکنون در سال جاری دو بار تشکیل جلسه داده و قرار است سومین جلسه آن در۲۳ اسفند ماه سال جاری با حضور تمام اعضای این شورا در وزارت تعاون برگزار شود.

طبق ماده ۴۱ قانون کار حقوق، دستمزد، مزایا و عیدی کارگران باید بر اساس نرخ تورم واقعی در کشور محاسبه شود و طبق این ماده قانونی همه کارفرمایان موظفند در ازای انجام کار در ساعات تعیین ‌شده به هیچ کارگری کمتر از حداقل دستمزد پرداخت نکنند.

الزام قانونی این است که شورای عالی کار، دستمزد کارگران را باید با نگاه به نرخ تورم و سبد معیشت کارگران تعیین کند و بدون تردید اجرای دقیق ماده ۴۱ قانون کار می تواند، مشکل شکاف بین دستمزد و هزینه های کارگران را تا حدودی پر کند.

کد خبر: ۷۸٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 39
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      22 6
      سلام ،،امید وارم همه بودجه برای خودتان نگیرید ،،مقداری برای فلک زده های تامین اجتماعی بذارید
    • سمیه IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      31 8
      حالا حقوق کارمتدان باشه زود تعیین میکنن بدبخت کارگره که هم پول بازنشستی بده هم منت گوش کنه تا حقوق بدن بهش
    • دهه شصتی IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      5 0
      با روند کارشون اشناییم تا برج 3 سال بعد همچنان ادای بحث و گفتگو و به توافق نرسیدیم و باشه هفته دیگه حالا چه عجله ای، حالا یه جایی تشریف داشتین، اینطوری نصف سال رو میگذرونن بعد نصف دوم سال هم میگن خوب حالا تا تصویب بشه ابلاغ بشه حسال کتاب کنیم پول داریم حقوقتون بدیم یا نه شده بهمن سال 1400 بعدش میگن اغزایش حقوق باشه به عنوان معوقات سال بعد، از اسفند هم همین فیلم رو دوباره شروع میکنن برای سال 1401
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      9 0
      بترسید از کسی که جزا خدا کسی را ندارد، حق کارگر خوردنی نیست آقایان مسول، با تورم حساب نکنید با حقوق خود محاسبه کنید نصف حقوق خودتان یا اصلا یک سوم حقوقتان، با اینکه کار شما هم کار نیست
    • ناشناس IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      3 1
      این اجماع "مثلث برمودا" جز مرگ و رنج چیزی به همراه نداشته و نداره. همش مسخره بازیه. هیچ اتفاقی هم نمی افته نظر نظر کارفرمایان است. والسلام. هر سال همین بوده و خواهد بود.
    • محسن IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      6 0
      نه که همیشه اینور سال تعیین تکلیف حقوق سال بعد مشخص میشد. کار هر سالتونه اینقد کشش میدین از سر و تهش میزنین بعد اعلام میکنید بازم مثل هر سال آخر فروردین سال دیگه مشخص میشه چندر غاز افزایش حقوق
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      5 1
      به این جلسات امید زیادی نداشته باشید. در جلسات سال گذشته که حتی نمایندگان کارگری نرخ دستمزد را امضا نکردند ولی اتفاق خاصی نیفتاد.
    • الهام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      1 1
      اینا همه کلک و دروغ همشون دستشون تو یه کاسه است دوباره میخواهند حقوق کارگر را بیندازند برا بعد عید دنبال بهانه هستند
    • بازنشسته IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      2 0
      تا زمانیکه دولت در تعیین دستمزد کارگران نقش داشته باشد این جلسات مثل همیشه آب در هاون کوبیدنه و سرکارگر و بازنشسته بی کلاه خواهد ماند
    • جواد IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      1 0
      نمایندگان کارگری هم چون عروسک هستند دولت طرفدار سرمایه دار با کارفرمایان با هم یک مبلغ گدا گونه تصویب کنند برده داری نوین به این می گویند امثال با این همه گرانی که کارخانه داران سود کردند آیا ریالی به کارگران دادند
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      5 0
      انقدر به شعور مردم توهین نکنید، گذاشتین گذاشتین تا آخر سال شد و به فکر طبقه بدبخت کارگر و بازنشستگان تامین اجتماعی افتادین، اون هم با شرایط پارسال!!!! واقعا شما بویی از انسانیت بردین؟ اصلا می دونین فقر یعنی چی؟ متاسفم برای شما. فقط به فکر خودتون هستین و بس
    • شهرام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      4 1
      سلام چطور کار فرما تولیداتش رو چندین برابر قیمت افزایش میده سود کلان میبره ولی برای دستمزد کار گر حاضر نیست طبق تورم افزایش بده
    • مهین رشیدی امین TR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      2 0
      همیشه همینطوریه انقد لفتش میدن تا برسه اواسط سال بعد بعدشم چندر غاز میان رو حقوق کجا سیر از گشنه خبر داشته ک اینم بشه دومیش انگار صدقه میدن
    • محمد رجبلو _ مستمری بگیر IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      2 0
      تنور سینه سوزان ما بیاد آرید گز آتش دل ما پخته گشت خام شما ما جوانی خود را در این راه فدا کردیم
    • عرفان RO ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      1 0
      آره بچرخونین دوباره چند ماه اضافات حقوق و ندین و آخرشم ما تلاش کردیم و .... حناتون رنگ نداره
      • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
        0 0
        دقیقا
    • سید علی اصغر دهقان نیری IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      2 0
      واقعا چقدر حق و حقوق کارگران در جمهوری اسلامی ایران ضایع می شود وهیچکس هم بابت این قضیه واکنشی نشان نمی دهد. کجاست حضرت علی ع که این بی عدالتی ها را ببیند.
    • شاهین IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      0 0
      600000 تومان بیشتر اضافه نمیکنن.... اینا فیلم هر ساله شورای عالی کاره.... بگه ما بخاطر کارگر جلسات مختلف برگزار میکنیم.... آخرش حرف تولید کننده برش داره.... هیچوقت طرف پولدار قافیه رو نمیبازه.... یادتون باشه این حرف بنده رو
    • هادی IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      4 0
      تو رو خدا مثل پارسال نکنید ما کارگران هم گناهیم حقوقمون رو کامل نمیدن ما هم زن و بچه داریم با این حقوق ها نمیتونم زندگی کنیم رحم کنید کارمون سخته
    • یاسین IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      4 0
      مسخره بازی ها رو جمع کنید.مثل سال گذشته استرس به مردم وارد نکنید ه ۲۰۰هزار اضافه مسکن .کارگر رو ندادن.بس کنید .در حق کارگر ظلم نکنید حتما باید داد بکشن
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      2 0
      هنوردستمون نرسیده اینقدرهی نگید اضافه شد که وقتی رسید قیمت هرچیز سوبله وچوبله شده باشه
    • ن IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      2 0
      ما که میدونیم چرا حقوق کارگر بدبخت رو اعلام نمیکنید..دلیلش کاملا مشخصه..حقوق کارگران.بدلخت تو جیب شریعتمداری هسته.آقای شربعتمداری اگه حق کادگر بدبخت رو ندی و پایمال کنی خدا ازت نگذره و عزیز ترین کست رو دعا میکنیم .....?دیگه خودت میدونی..پس حق کارگر رو بدید تا ما هم بر شما.و عزیزان تون دعای خبروسلامتی کنبم ..ممنون از هر کی زحمت.میکشه و به نفع کارگران رای میده..ممنون..یاحق
    • حسن IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      2 0
      هر سال همین بازی و در میارن کره ....تو ....فقط جای خالی رو پر کنید کارگران
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      2 0
      اره اون هزار ملیار تومن تقصیم کنید تا فضای بهتری داشته باشید با هشتاد میلیون که فقط 5میلیون دارن خوب باسرمایه این گشور ایده ال زندگی میکنن خوب دست مزد مارد دادین
    • علی IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      1 0
      این سیاه بازی تون جمع کنید قدردست دولت و کار فرماست واتحادکارگری نقش پشم بازی میکند تا مملکت ما دست دولت کارگر باید مثل برده زمان فرعون میباشد تورم مثل موشک درحال دورشدن از حقوق کارگر
    • بازنشسته سخت و زیان اور IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      5 0
      آیا دور از انصاف نیست در یک ساعت برای ۳۰۰ برابر کردن بنزین به اجماع میرسد اما برای حق کارگر ۳ماه است که به اجماع نرسیدید. التماس تفکر
    • محسن IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      3 0
      هر کی بر علیه کارگر و بازنشسته تامین اجتماعی باشه باید از روی زمین برداشته بشه نزدیکه خیلی نزدیکه
    • ناشناس IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      3 0
      الکی ازکارگران بدبخت نظر نخواهید شماها که هرچی دلتون میخواد حقوق تعیین میکنید پس چرا نظر میخواهید هم وقت ماها رو میگیرید هم وقت خودتونو. حرومتون بشه الهی خیرنبینید که حق کارگر بدبخت روبه جیب می‌زنید.
    • حمید IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      1 0
      چجوریه حقوق کارمندان رو زود حل و فصلش میکنید به کارگر که میرسه صدتا قر و قور رو میاین
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      2 0
      یک حقوق کارگراین همه دنگ فنگ نداره پارسال گذاشتید تابرج ۴بعدحقوق ازبرج ۳حساب کردیدامسال هم اینکارمیکنن ولی براخودشون دریک جلسه تمام
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      2 0
      آخرش 500 میزارن رو حقوق و میگن بسلامت
    • امین IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      1 0
      از اینا آبی گرم نمیشه. آدم مسافرکشی کنه بیشتر پول در میاره تا بخواد بره کارگری کنه برا ماهی ۲ تومن
    • مجید GB ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      2 0
      برید خودتون رو فیلم کنین بحث های زرگری واسه خودتون و خانواده هاتون تازگی داره جمع کنین این بساط سرتاپا فساد رو، یروزی میرسه همتون جواب پس میدین که اینجوری کارگر رو به نون شبش محتاج کردین
    • منوچهر بهرامی IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      1 0
      تمامی کارگران وباز نشسته ها شاید رسانه ها همگی ما را سر کار گذاشتن.
    • محمد IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      1 0
      امیدوارم کارفرماهای عزیز یه ذره رحم تو دلشان باقی بماند
    • مسعود ۱۹۹۳ IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      2 0
      لعنت بر شما و دروغ هایتان . این نیز بگذرد ...
    • اسی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      1 0
      کدوم حق حقوق وقتی خودشون سهام دار کارخونجات هستن هرگز نمیگذارن دستمزد کارگر بالا بره چون خودشون ضرر میکنن کارفرما خودشونن جمع کنین بابا این مسخره بازیرو پارسال هم همینارو گفتین اخرشم تف انداختین تو دست کارگرا خدا ازتون بازخاست کنه
    • علی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      1 0
      اقای شریعتمداری ماهم مثل توادمیم چرا نبایدمثل ادم زندگی نکنیم؟
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      1 0
      سلام هرسال همین فیلم ها را برای افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی بازی میکنن آخرش هم هر سال بیشتر از خط فقر فاصله میگیریم