۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
قیمت سیر در سمنان به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسید؛ کرونا مظنون نخست
بازار بررسی کرد؛

قیمت سیر در سمنان به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسید؛ کرونا مظنون نخست

سمنان - این روزها که تقاضا برای خرید سیر در بین مردم که معتقد هستند خواص آن می‌تواند در درمان کرونا مفید باشد سبب شده تا قیمت این محصول در بازار استان سمنان به کیلویی ۵۰ هزار تومان افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار بازار، سیر اگر در درمان کرونا تأثیر نداشته باشد در بازار سمنان آن‌هم در این شب‌های منتهی به شب عید تأثیر بسزایی داشته است این روزها تقاضای بالای این محصول سبب شده تا قیمت آن از ۲۳ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یابد که این خود رکوردی در راستای قیمت یک کالا است.

معلوم نیست زمانی که پزشکی مدرن بااین‌همه فنّاوری روز دنیا هنوز درمان کرونا را پیدا نکرده چطور مردم مصرف سیر، لیمو، سیاه‌دانه و ... را برای درمان کرونا مفید می‌دانند اما به‌هرروی این روزها تقاضای محصولات مذکور ده‌ها برابر شده است.

افزایش ناگهانی

مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر سمنان نشان می‌دهد که قیمت لیموترش به ۳۵ هزار تومان، سیر به ۵۰ هزار تومان و زنجبیل به کیلوگرمی ۱۳۰ هزار تومان افزایش‌یافته است. درحالی‌که تا دو هفته پیش قیمت این اقلام به ترتیب ۱۲، ۲۳ و ۹۰ هزار تومان بودند.

در حالی رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان سمنان در مصاحبه‌ای علت این جهش قیمتی را افزایش قیمت محصولات در بازار تهران می‌داند که بخش اعظمی از سیر مصرفی در استان سمنان از درون همین استان تأمین می‌شود و به نظر می‌رسد سرنخ افزایش بی‌رویه قیمت را باید در جای دیگری یافت.

علی‌اصغری بابیان اینکه مردم از فروشندگان برگ خرید دریافت کنند تا در صورت گران‌فروشی بتوانند به تعزیرات شکایت کنند، ابراز کرد: این افزایش قیمت مربوط به سمنان نیست و در همه جای کشور است.

سوءاستفاده برخی کسبه و دلالان

همه اما با اصغری هم‌نظر نیستند برخی کارشناسان مانند محمد عمودی معتقدند که گرانی سیر و لیمو و زنجبیل و حتی عسل و سیاه‌دانه و ... به احتکار و سوءاستفاده برخی کسبه بازمی‌گردد و نه بازار تهران و تولید و ....

عمودی می‌گوید: این‌یک توجیه است که بگوییم چون تهران گران شده ما گران بدهیم مگر استان سمنان خودش تولیدکننده سیر نیست مگر جنوب شهرستان شاهرود قطب تولید سیر منطقه محسوب نمی‌شود پس اینکه بگوییم قیمت را بجای تولیدکننده مصرف‌کننده آن‌هم در آخرین حلقه یعنی فروشنده تهرانی تعیین می‌کند حرف نادرستی است.

وی می‌افزاید: دلیل افزایش قیمت سیر و دیگر محصولات سوءاستفاده برخی کسبه و دلالان از ترس مردم است هرچند خوشبختانه تعداد این افراد بسیار اندک است اما تأثیرشان بسیار زیاد خواهد بود.

نظارت تشدید شود

این کارشناس می‌گوید: کافی است یکجا لیمو را کیلویی ۳۰ هزار تومان بفروشد این دانه‌های زنجیر همگی به هم متصل می‌شوند و یک‌باره بعد از چند ساعت قیمت بازار تغییر می‌کند.

عمودی بابیان اینکه سوءاستفاده از ترس مردم عین احتکار و سرقت است، گفت: حرف کاسبان وقتی درست است که جنسی را ۳۰ هزار تومان بخرند و ۳۵ هزار تومان بفروشند نه اینکه سیر را کیلویی ۱۲ هزار تومان خریده‌اند آن را ۲۰ هزار تومان می‌فروشند و هنوز موجودی دارند قیمت آن را ۵۰ هزار تومان می‌کنند این یعنی سوءاستفاده از شرایط بازار و لطمه‌های بدی به بازار و مردم می‌زند.

وی می‌گوید: این همان موضوعی است که در دستکش و ماسک و ... نیز در صورت عدم ورود دولت و دانشگاه‌های علوم پزشکی ممکن است رخ دهد و لذا باید برخورد جدی با این موضوع صورت گیرد.

مردم همکاری کنند

مردم یکسر این معادله هستند درنتیجه باید در برخورد با متخلفان نیز خودشان اداره کافی داشته باشند صنعت معدن و تجارت بارها اعلام کرده که سامانه تلفنی ۱۲۴ در اختیار شهروندان است و به شکایات رسیدگی می‌کند.

مهدی یحیایی معاون صمت استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، از به‌کارگیری ۵۵ بازرس و ده‌ها بازرس افتخاری دیگر در سراسر استان برای تنظیم و نظارت بر بازار خبر داد و گفت: با شدت با متخلفان حوزه احتکار و گران‌فروشی و ... برخورد می‌شود.

وی بیان کرد: مردم باید در نظر بگیرند که با این شرایط پیش‌آمده و همچنین شب عید به‌واقع تعداد نیروهای صمت کافی نیست درنتیجه همه باید به سازمان صنعت معدن در راستای مقابله با جرائم حوزه اصناف کمک کنند لذا سامانه ۱۲۴ توسط کارشناسان در اختیار مردم قرارگرفته و به شکایات رسیدگی می‌شود.

کد خبر: ۷٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha