۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
افزایش قیمت حمل و نقل و قطعات خودرو از جمله عوامل گرانی میوه
دبیر ستاد تنظیم بازار عنوان کرد

افزایش قیمت حمل و نقل و قطعات خودرو از جمله عوامل گرانی میوه

قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: راننده کامیونی که سال گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومانی لاستیک خود را خریداری می‌کرد اکنون با ارز آزاد می‌خرد.

به گزارش بازار، عباس قبادی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میوه کالای خاصی است و کارگرهای مخصوص خود را دارد افزود: اکنون دستمزد کارگر حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان در روز است.

وی اضافه کرد: قیمت سبدی که میوه‌ها داخل آن چیده می‌شود در مقایسه با سال گذشته، ۴ برابر شده و از سوی دیگر قیمت سم و کود نیز افزایش داشته است.

دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه از ماه‌های گذشته نسبت به ذخیره سازی سیب و پرتقال برای ایام پایانی سال اقدام کردیم گفت: ما بر اساس اعلام نیاز استان ها، سیب و پرتقال از باغدار خریداری و در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

وی در ادامه افزود:، اما به دلایل مختلف، سطح قیمت‌های میوه بالاست و علت‌های مختلفی دارد که به آن نمی‌پردازم.

قبادی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری گفت: این تاکیدات در خصوص میوه باعث شد که ما به طور ویژه به سیب و پرتقال در کنار سایر اقلام، بپردازیم.

وی با اشاره به جلسه با همه باغداران، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها گفت: به باغداران گفتیم که مکان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا سیب و پرتقال به طور مستقیم به مردم عرضه کنند و امیدواریم با این اتفاق، قیمت میوه حتما تعدیل شود.

قبادی در خصوص قیمت سیب و پرتقال افزود: در سطح شهر، سوپرمارکت و مراکز فروش عمده میوه داریم که میادین میوه و تره بار هستند و ملاک، قیمت این میادین است.

وی اضافه کرد: ممکن است میوه در تجریش، نیاوران و نقاط بالای شهر، به دلایلی از جمله سرقفلی این مناطق و بالا بودن قیمت حمل و نقل، خاص بودن میوه‌ها و حتی میوه‌هایی که ورود آن‌ها غیر مجاز است و به صورت قاچاق وارد می‌شود، قیمت بالایی داشته باشد.

قبادی گفت:، اما قیمت سیب قرمز در میادین میوه و تره بار ۸۹۰۰ تومان، سیب زرد ۱۱۰۰۰ تومان و پرتقال ۱۰۸۰۰ تومان است.

دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: صدا و سیما فقط از محل‌های بالای شهر و سوپرمارکت‌های لوکس فیلم نگیرد بلکه به جاهای مختلف سر بزند.

وی با قبول اینکه در سطح شهر حتی در مرکز شهر قیمت سیب و پرتقال بعضا دو برابر می‌شود گفت: عوامل حاشیه ای، تورم جامعه، سرقفلی مغازه ها، بحث‌های نقدینگی کشور و چند دست گشتن میوه، باعث بالا رفتن قیمت میوه می‌شود.

قبادی با بیان اینکه قبول دارم میوه گران است افزود: حتی عرضه ۱۰ هزار تومانی این کالا هم گران است.

وی درباره کوتاه کردن دست واسطه‌ها گفت: اکنون سازمان بازرسی و مجموعه قوه قضائیه، قول همکاری دادند و سازمان حمایت به شدت پیگیر آن است که بتوانیم میوه را به شکل مستقیم بیاوریم تا در مکان‌هایی که قرار است اختصاص یابد، عرضه شود.

قبادی خرید ۲۰۰۰ تومانی پرتقال را در هر کیلو رد کرد و افزود: سیب کمتر از ۷ هزار تومان از باغدار خریداری نشده است.

وی درباره وجود بحران‌هایی در مقاطع مختلف از جمله بحران گوجه فرنگی و پیاز نیز گفت: ما در ارتباط با گوجه، اگر مازاد تولید داشته باشیم، تعاون روستایی آن را خریداری می‌کند و به کارخانه‌های تولید رب می‌دهد که سال گذشته این اتفاق افتاد.

قبادی با بیان اینکه گوجه فرنگی متولی خاص خود را دارد افزود: ما به عنوان تنظیم بازار، اگر به ما گزارش شود، مداخله می‌کنیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: سال گذشته، در خصوص گوجه فرنگی، تعاون روستایی را مکلف به خرید گوجه کاران کردیم.

قبادی افزود: سال گذشته فصل برداشت گوجه فرنگی بود و حجم زیادی از این کالا به بازار عرضه شده بود که تعاون روستایی را مکلف به خرید آن‌ها کردیم.

وی گفت: در مورد سیب و پرتقال هم، این کالاها دستگاه متولی دارد و تولید کنندگان این دو قلم، مشکلات خاص خود را دارند.

قبادی با بیان اینکه بازار سازوکار خاص خود را دارد افزود: ما به عنوان دولت، نمی‌توانیم همه کالاهای بخش تولید را خریداری کنیم بلکه در حد سیاستگذاری، دستگاه‌ها را ملکف به انجام وظایف خود می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شما ستاد تنظیم بازار هستید، اما چیزی که در بازار دیده نمی‌شود، تنظیم بودن آن است گفت: عوامل مختلفی در بازار تاثیرگذار است.

قبادی با بیان اینکه سازمان حمایت باید در خصوص میزان تشکیل پرونده‌های تخلف و برخورد با متخلفان توضیح دهد افزود: حتی کارخانه‌ها جریمه‌های سنگین شده اند.

قبادی با تصرح بر اینکه قبول داریم یکسری گرانی‌ها وجود دارد گفت: یکسری گرانی‌ها نیز اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: وقتی فضای جامعه به سمتی می‌رود که در بحث نقدینگی و موضوعات بورس اتفاقاتی قرار است بیفتد قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

قبادی درباره سیاست گذاری در کالاها نیز گفت: مثلا در مورد شیر اگر مازاد تولید داشته باشیم، دستگاه‌های متولی آن را خریداری و به شیر خشک تبدیل می‌کنند.

وی افزود: مازاد تولید مرغ را نیز، شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ را خریداری و ذخیره می‌کند و اکنون مرغ منجمدی که به بازار عرضه می‌شود، از محل مازاد تولید است.

قبادی با بیان اینکه فصل برداشت میوه و فصل مصرف، دو مقطع زمانی مختلف است گفت: دستگاه‌های متولی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید پاسخگو باشند.

وی افزود: درباره بسیاری از کالاها از جمله سیب، گوجه فرنگی و پیاز و کل تره بار متولی خاص دارد و تعاون روستایی اکنون جمع آوری می‌کند و جاهایی که نیاز است ورود و از طریق تعاونی‌های روستایی حمایت می‌کند.

قبادی گفت: در برخی کالاها، مجموعه‌های نظام ورود و کمک می‌کنند که این کالا در اوج تولید، از تولیدکنندگان خریداری و در زمان اوج مصرف، عرضه شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار درباره وضعیت روغن نیز گفت: روغن، بیش از ۳۰ درصد آنچه که نیاز بازار است تولید می‌شود.

وی افزود: به طور میانگین ۱۴۵ هزار تن روغن خام در ماه مورد نیاز کارخانه هاست که اکنون بیش از ۱۸۰ هزار تن داده می‌شود. ضمن اینکه در اسفند، ۲۰۰ هزار تن روغن به کارخانه‌ها داده شده است.

قبادی درباره اینکه چرا در بازار روغن کمیاب است افزود: مقداری فضای روانی باعث شده مردم بیشتر این کالا را خریداری کنند و احتکار خانگی به وجود آید.

وی گفت: روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد و امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار، گزارشی از بازرگانی دولتی ایران داده شد گویای توزیع روغن است.

وی با بیان اینکه ما فقط در بحث روغن جامد مقداری مشکل داریم افزود: روغن مایع در فروشگاه رفاه خیابان زرتشت عرضه می‌شود.

رئیس ستاد تنظیم بازار درباره مرغ نیز گفت: گزارشی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دادند این بود که مرغ با تناژ بالاتری عرضه شود تا بازار به تعادل برسد.

کد خبر: ۷۸٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha