۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
ظرفیت اشتغال در هتل‌های خراسان شمالی به ۵ درصد رسید/ خسارت ۴۰ میلیاردی
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی:

ظرفیت اشتغال در هتل‌های خراسان شمالی به ۵ درصد رسید/ خسارت ۴۰ میلیاردی

بجنورد- یزدان پناه، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی از کاهش ظرفیت اشتغال هتل‌های استان به ۵ درصد خبر داد.

حبیب یزدان پناه در گفتگو با بازار؛ با اشاره به کاهش ظرفیت اشتغال هتل‌های خراسان شمالی در سال جاری اظهار داشت:  کرونا، بحرانی است که همه کشورهای دنیا با آن درگیر شده‌اند و متأسفانه همه‌گیر شدن آن بیشترین آسیب را به صنعت گردشگری وارد کرده است به حدی که در طی این‌یک سال ظرفیت اشغال هتل‌ها به پنج درصد رسیده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته گردش مالی خراسان شمالی از صنعت گردشگری بالغ‌بر ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است که در طی این‌یک سال و تأثیر ویروس کرونا به حداقل رسیده است.

۴۰ میلیارد تومان خسارت به مجموعه‌های گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی بابیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان خسارت به مجموعه‌های گردشگری اعم از واحدهای بوم گردی، هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی و راهنمایان گردشگری واردشده است، افزود: همه‌گیر شدن ویروس کرونا و واهمه از مبتلا شدن به این ویروس سبب کاهش سفرها و تعطیلی مراکز اقامتی و رستوران‌های بین‌راهی شده است چراکه افرادی که سفر می‌کنند علاقه‌ای به اقامت در این مراکز و حتی هتل‌ها را ندارند و این وضوح بیانگر این مهم است که تعطیلی هتل‌ها به نفعشان است.

یزدان پناه از بیکارشدن بیش از ۷۰۰ فعال در این حوزه خبر داد و گفت: تأثیر کرونا بر فعالین صنعت گردشگری در این استان سبب تغییر شغل برخی فعالین و همچنین مهاجرت آن‌ها به استان تهران برای درآمدزایی و گذران امورات زندگی شده است.

وی افزود: با توجه به آسیبی که ویروس کرونا به صنعت گردشگری و فعالان این حوزه وارد کرد بالغ‌بر دو میلیارد ریال وام به‌صورت بلاعوض به فعالان صنایع‌دستی و ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به  فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی اعطا شد.

رزرو هتل
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی در خصوص برنامه‌های نوروزی سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا تنها شهرهای آبی و زرد مجاز به پذیرش مسافر آن‌هم با شرایط خاص هستند و اقامت مسافرین تنها در هتل‌ها مجاز و اقامت در چادر، سوییت‌های خانگی و... غیرمجاز تلقی می‌شود.

یزدان پناه افزود: به دلیل شیوع این بیماری بیشتر هتل‌ها متضرر شده‌اند حتی خیلی از آن‌ها اکنون نیز از جیب شأن هزینه اداره هتل را می‌پردازند در همین راستا مسافرانی که قصد مسافرت به شهرهای آبی و زرد رادارند باید از قبل زمان ورود و خروج خود را در شهر موردنظر ثبت و رزرو کنند و چنانچه زودتر یا دیرتر از زمان موعد هتل را ترک کنند ملزم به پرداخت جریمه می‌شوند.

وی به بحث گردشگری مجازی اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی برخی فعالین این صنعت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهر و استان خود را از طریق فضاهای مجازی معتبر به علاقه‌مندان معرفی می‌کنند و استان خراسان شمالی نیز از این قاعده مستثنی نیست و برنامه‌های برای معرفی فرهنگ و  آداب‌ورسوم  این استان در دستور کار دارد.

برخورد با اجاره دهندگان سویت های خانگی
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی افزود: با توجه به آنچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده این ویروس تا دی‌ماه سال ۱۴۰۰ مهمان جهانیان است و ما باید با برنامه‌ریزی صحیح این عامل تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و مانع از حذف و از بین رفتن صنعت گردشگری و صنایع وابسته به آن شویم.

یزدان پناه در پایان ضمن هشدار به مردم نسبت به پرهیز از اجاره سوییت‌های خانگی، گفت:  در راستای پیشگیری از شیوع کرونا و در راستای اجرای دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا تنها هتل‌ها در شهرهای آبی و زرد مجاز به پذیرش مسافرین نوروزی هستند و افرادی که در غالب اجاره سوییت‌های خانگی در سطح شهر فعالیت می‌کنند غیرقانونی و غیرمجاز هستند که در این خصوص برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

کد خبر: ۷۸٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha