۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
مزایا و معایب محصولات تراریخته و ایمنی زیستی
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

مزایا و معایب محصولات تراریخته و ایمنی زیستی

لرستان- خان محمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه استفاده از بذر تراریخته در کشاورزی معایب و محاسنی دارد، گفت: مزیت محصولات تراریخته این است که میزان بهره‌وری، درآمد و تولید آن بالا بوده و این به نفع کشاورزان است اما چون این محصولات دستکاری ژنتیکی شده‌اند ممکن است بر سلامتی انسان و حیوانات، تأثیر منفی بگذارند.

علی خان محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در کشور ما  کشت محصولات تراریخته وجود ندارد ولی در محصولاتی مانند پنبه، ذرت، سویا، علوفه دامی و روغن که وارد می‌کنیم از محصولات تراریخته استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از بذر تراریخته در کشاورزی معایب و محاسنی دارد، افزود: مزیت محصولات تراریخته این است که میزان بهره‌وری، درآمد و تولید آن بالاست و این به نفع کشاورزان است اما چون این محصولات دستکاری ژنتیکی شده‌اند ممکن است بر تولیدمثل انسان و حیوان و سلامت جنین، تأثیر منفی بگذارند.

مدیر عامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه اگر در آینده این ژن به نسل اولیه خودش برگردد احتمال آلودگی خاک هم وجود دارد، عنوان کرد: این اتفاقات از نظر علمی احتمال دارد رخ دهد و یا شاید هرگز هم به وجود نیاید ولی چون این نظریه‌ها علمی است ما باید احتمالات را در نظر بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما سازمان استاندارد و بخش تحقیقات جهاد کشاورزی دائما روی این مسائل کار می‌کنند و اجازه ورود محصولات تراریخته به کشور و استفاده از آن را نمی‌دهند؛ از آنجایی که محصولات تراریخته بهره‌وری و سوددهی بالایی دارند، کشورهای تولیدکننده آن را با قیمت‌های ارزان به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

خان محمدی تصریح کرد: در کشور ما بیشتر معایب محصولات تراریخته مورد توجه قرار می‌گیرد در حالیکه در سایر نقاط دنیا محاسن آن نیز در نظر گرفته می‌شود به هر حال محصولات تراریخته به آب، کود و سموم کمتری احتیاج دارند و در محیط های مختلف می‌توانند به رشد خود ادامه دهند البته اگر در آنها نسبت به سموم مقاومت ایجاد شود، مشکل ایجاد خواهد شد که احتمال آن خیلی کم است.

کد خبر: ۷۸٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha