۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
عرضه سکه و طلا های خانگی در بازار| کارت های هدیه جایگزین سکه های طلا شدند
«بازار» از علل بی رمقی بازار طلا گزارش می دهد

عرضه سکه و طلا های خانگی در بازار| کارت های هدیه جایگزین سکه های طلا شدند

سیر نزولی قیمت ها در بازار طلا و سکه بدنبال کاهش مستمر بهای اونس جهانی موجب شده است تا سرمایه گذاران خانگی برای جلوگیری از کاهش بیشتر، سکه و طلا های خود را به بازار عرضه کنند.

اسدالله خسروی؛ بازار: پس از خبر ساخت واکسن کرونا و آغاز واکسیناسیون جهانی برای ایمنی در مقابل این بیماری، بازارهای سرمایه گذاری از لاک یکساله ای که کرونا برای آنها تنیده بود به تدریج درحال خارج شدن هستند. این موضوع باعث شد تا سرمایه گذارانی که برای حفظ سرمایه های خود در یکسال اخیر دارایی های خود را به طلا تبدیل کرده بودند از این بازار خارج شوند.

چنین موضوعی در کنار رونق بخشی بازار مجازی بیت کوین و رمز ارزها، طلا را از جلا انداخت و ارزش شاخص ترین فلز دنیا را نزولی کرد. زیرا بخش عمده ای از سرمایه گذاران طلا با ورود به بازار مجازی و نوپای ارز دیجیتال به سودهای قابل توجهی دست یافتند تا عملا رمز ارزها و بیت کوین بر بازار سرمایه گذاری فیزیکی طلا در دنیا غالب شود.

در چنین شرایطی با توجه به کاهش مستمر قیمت انس جهانی،  قیمت طلا و سکه نیز در بازار داخل به تبع کاهش قیمت جهانی سیر نزولی به خود گرفته و کسی خریدارچنین کالایی نیست.

پیشی گرفتن عرضه سکه و طلا های خانگی از تقاضا در بازار
فعالان بازار علت عدم ورود خریداران طلا و سکه به بازار را به دلیل انتظاری که آنها برای ریزش هر چه بیشتر قیمت این کالاها دارند می دانند و معتقدند؛ تجربه نشان داده است زمانی که قیمت ها در بازار به صورت مستمر و خزنده سیر نزولی به خود می گیرند بازار از خرید تهی و عرضه آن کالاها به بازار بیشتر می شود.  

محمد کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در این باره گفت: بازار سکه و طلا این روزها و در شرایطی که در آستانه سال نو قرار داریم روزهای خوشی را سپری نمی کند چرا که در این بازار خریداری وجود ندارد و همه فروشنده شده اند.

به هیچ عنوان تقاضایی برای خرید طلا، سکه و مصنوعات در بازار وجود ندارد، کاهش قیمت انس جهانی طلا و رونق بخشی اقتصادهای جهانی پس از شروع واکسیناسیون جهانی کرونا باعث شد بازار طلا در دنیا با کاهش تقاضا روبه رو شود و قیمت ها در این بازار سیر نزولی به خود گیرد و تاثیر مستقیمی بر روی قیمت طلا و سکه در داخل بگذارد


وی با بیان اینکه به هیچ عنوان تقاضایی برای خرید طلا، سکه و مصنوعات در بازار وجود ندارد، اظهار داشت: کاهش قیمت اونس جهانی طلا و رونق بخشی اقتصادهای جهانی پس از شروع واکسیناسیون جهانی کرونا باعث شد بازار طلا در دنیا با کاهش تقاضا روبه رو شود و قیمت ها در این بازار سیر نزولی به خود گیرد و تاثیر مستقیمی بر روی قیمت طلا و سکه در داخل بگذارد.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران در ادامه گفت: اکنون و به دنبال سیر نزولی قیمت اونس جهانی، قیمت سکه و طلا روزبه روز درحال کاهش است و آن دسته از کسانی که طلا و سکه را به عنوان کالایی برای سودآوری از قبل خریداری کرده و نگه داشته اند اکنون سرمایه های خود را به بازار آورده و در حال فروش آن هستند تا جایی که عرضه طلا و سکه مدتی در بازار از تقاضا پیشی گرفته است.

روی آوری بسمت خرید کارت هدیه به جای سکه
کشتی آرای در ادامه گفت: حباب قیمت سکه در حال خالی شدن است و هیچ خریداری برای تهیه این کالا حتی با کاهش قیمت به سمت خرید سکه نمی آید. این در حالی است که سالهای پیش و در روزهای پایانی سال و اعیاد میزان تقاضا برای سکه برای هدیه دادن رونق بسیار خوبی داشت اما اکنون همه به جای خرید سکه به خرید کارتهای هدیه بانکی روی آورده اند.

تا زمانی که قیمت انس جهانی کاهشی باشد قیمت طلا و سکه نیز در بازار داخل کاهشی است البته در ایران با توجه به تبعیت قیمت طلا و سکه از نرخ انس جهانی این کالاها از نوسان  قیمت دلارهم پیروی می کند  بنابراین چنانچه دلار ارزانتر شود قیمت طلا و سکه ریزشی خواهد شد

همچنین احمد وفادار، عضو هئیت امنای طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: تا زمانی که قیمت انس جهانی کاهشی باشد قیمت طلا و سکه نیز در بازار داخل کاهشی است. البته در ایران با توجه به تبعیت قیمت طلا و سکه از نرخ اونس جهانی این کالاها از نوسان قیمت دلار هم پیروی می کنند بنابراین چنانچه دلار ارزانتر شود قیمت طلا و سکه ریزشی خواهد شد.

تعطیلی واحدهای فروش و سازندگان مصنوعات طلا!
وی اظهار داشت: از زمانی که طلا طی حدود دو سال اخیر سیر صعودی به خود گرفت به دلیل کاهش قدرت خرید مردم میزان سفارش برای خرید این کالا در بازار کم شد، علاوه بر این واحدهای طلا فروشی کشور نیز طی این مدت با فروش مناسب مصنوعات طلا مواجه نبوده اند و سفارش خرید آنها از واحدهای  طلا سازی به شدت کاهش یافت تا جایی که خیلی از سازندگان مصنوعات طلا تعطیل و یا با ظرفیت پایین کار می کنند.

با وجودی که همیشه در روزهای پایانی سال بازار فروش طلا و جواهر بسیار گرم است اما چند سالی است که این گونه نیست و امسال نیز به دلیل سیر نزولی قیمت ها و انتظاری که مردم برای کاهش بیش از این طلا و سکه دارند، همچنین کاهش قدرت خرید مردم بازاری سرد را شاهد هستیم و مردم به جای خرید طلا روی به فروش این کالا در بازار آورده اند

این کارشناس بازار طلا خاطر نشان کرد: با وجودی که همیشه در روزهای پایانی سال بازار فروش طلا و جواهر بسیار گرم است اما چند سالی است که این گونه نیست و امسال نیز به دلیل سیر نزولی قیمت ها و انتظاری که مردم برای کاهش بیش از این طلا و سکه دارند همچنین کاهش قدرت خرید بازاری سرد را شاهد هستیم و مردم به جای خرید طلا روی به فروش این کالا در بازار آورده اند.

کوچ سرمایه گذاران از بازار طلا و سکه و ورود آنها به بازارهای سودآور آنی
وفادار عنوان کرد: خیلی ها در سالهای گذشته بخشی از سرمایه های خود را به خرید سکه و طلا اختصاص می دادند و از این طریق در میان مدت سودآوری خوبی نصیب شان می شد اما اکنون دو سالی است که سرمایه گذاران به دلایل مختلف کمتر طلا و سکه را به عنوان کالایی سرمایه ای سودآور انتخاب می کنند چرا که سودآوری آن به نسبت سایر بازارهای سرمایه گذاری کمتر است. به طور مثال نیمه نخست سال جاری بورس رونق خوبی داشت و سرمایه های فراوانی جذب این بازار شد، سرمایه گذاران نیز سودهای قابل توجهی از این بازار کسب کردند.  از طرفی با توجه به ظهور بازار مجازی رمز ارزها و بیت کوین بخش عمده ای از سرمایه گذاران نیز به جای خرید طلا و سکه جذب چنین بازاری شدند این مسائل در کنار نوسان قیمت انس جهانی باعث شد تا طلا برای سرمایه گذاران دیگر چون گذشته بازار جذابی نباشد.

چرا طلا برای سرمایه گذاران کم ارزش شد؟  
بنا به این گزارش، طلا که از دیرباز برای ایرانیان به عنوان کالایی سودآور امن و زینتی برای سرمایه گذاری در کشور شناخته می شد اکنون چند سالی است از رونق خاصی برخوردار نیست. دلایلی چون رونق سفته بازی در بازارهای غیر رسمی، ورود سرمایه گذاران به بازارهای مجازی با داد و ستد بیت کوین و سایر رمز ارزها از یک طرف و کاهش قدرت خرید مردم از طرف دیگر باعث شده است تا این بازار چون گذشته از رونق خاصی نباشد. طوری که به گفته فعالان بازار طلا، خیلی از واحدهای طلا فروشی در کشور به دلیل کاهش میزان تقاضا تعطیل و طلا سازها نیز با حداقل نیرو کار می کنند.

کد خبر: ۷۸٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha