۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
بایدن لغو تحریمها را به مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران پیوند می‌زند
سفیر سابق آمریکا در بوسنی در گفتگو با بازار:

بایدن لغو تحریمها را به مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران پیوند می‌زند

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که برنامه موشکی و سیاست منطقه ای ایران از منظر واشنگتن مهمترین فاکتورها جهت هرگونه تغییر در سیاست های تحریم آمریکا خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از شگردهای ترامپ تغییر برچسب تحریمهایی بود که ذیل عنوان هسته ای مطرح شده بود. اگرچه چیزی به عنوان «تحریم هسته ای» در قوانین آمریکا به رسمیت شناحته نشده ولی در برجام این موضوع رسمیت یافته بود.

حال با بازگشت آمریکا به برجام ایران خواسته است که تمام تحریمهای ترامپ تحت هر عنوان و برچسب باید برچیده شود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «ریچارد کوزلاریچ» مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*با توجه به اینکه ۴ ماه از عمر دولت فعلی ایران باقی مانده است، آیا بایدن منتظر می ماند تا با دولت آینده ایران وارد مذاکره شود؟
ما هنوز در روزهای آغازین دولت بایدن به سر می بریم و هنوز همه مقامات در آژانس های اصلی امنیت ملی مستقر نیستند. همچنین چارچوب سیاست امنیت ملی تازه در حال ظهور است. آمریکا برای ورود به مذاکره با ایران عجله ندارد.

*«   آنتونی بلینکن» ، وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً اظهار داشت که ایالات متحده از هیچ اهرم فشار علیه ایران فروگذار نکرده و تحریم های تهران همچنان پابرجا هستند. آیا به نظر می رسد دولت بایدن با وجود اینکه وی در دوران مبارزات انتخاباتی بازگشت به برجام را جلب کرد ، اما همچنان تحریم ها را به عنوان ابزاری برای فشار می اندیشد؟
دولت بایدن تحریم ها را حفظ می کند تا زمانی که رفتار ایران در مورد طیف وسیعی از موضوعات مربوط به تحولات هسته ای، برنامه های موشکی و سیاست منطقه ای تغییر کند.

*برخی معتقد هستند که دولت آمریکا به موثر بودن تحریمهای ثانویه علیه ایران که در دوره ترامپ وضع شد بیش از قبل واقف شده است و احتمالا این ابزار را به راحتی از دست نمی دهد. آیا دولت بایدن تمایلی برای رفع تحریمهای اعمال شده توسط ترامپ حتی در صورتی که ایران از کاهش تعهدات برجامی خود بازگردد، دارد؟
نحوه و زمان تغییر رویکرد آمریکا نسبت به تحریم های ایران بستگی به اقداماتی دارد که ایران در زمینه تحولات هسته ای؛ برنامه های موشکی و سیاستهای منطقه ای انجام می دهد.

*ایالات متحده اعلام کرده است که به دعوت اروپا در نشست غیررسمی برجام شرکت خواهد کرد. اگر ایران موافقت کند که در این نشست شرکت کند ، چشم انداز آن را چگونه ارزیابی می کنید؟
صرفنظر از جلسه، موفقیت به این بستگی دارد که آیا ایران تمایل نشان می دهد در مورد تحولات هسته ای، برنامه موشکی و موضوعات منطقه ای مذاکره نماید.

*ترامپ برچسب برخی تحریمهای هسته ای ایران را به برچسبها و عناوین تروریسم و سلاحهای کشتار جمعی و ... تغییر داده است. اگر بایدن بخواهد به برجام بازگردد ایا تمام این تحریمهای ترامپ(تحت هر عنوان و برچسب) را برخواهد داشت یا آنها را به مذاکره در خصوص مسائل منطقه ای و موشکی پیوند خواهد زد؟

برنامه موشکی و سیاست منطقه ای ایران از مهمترین فاکتورها جهت هرگونه تغییر در سیاست های تحریم آمریکا خواهد بود.

کد خبر: ۷۸٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha