۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
سیل نقدینگی در اقتصاد ایران هر روز یک بازار را درگیر می کند
کارشناس مسائل پولی و بانکی:

سیل نقدینگی در اقتصاد ایران هر روز یک بازار را درگیر می کند

آذرکمند، کارشناس مسائل پولی و بانکی، گرانی و کاهش ارزش پول ملی را ناشی از دخالت های دولت دانست و تصریح کرد: اگر بانک مرکزی تصمیم گیرنده نیست پس شاید دنبال محبوبیت است.

به گزارش بازار، ابراهیم آذرکمند، کارشناس مسائل پولی و بانکی افزایش قیمت ها در سالهای اخیر را نگران کننده خواند و گفت: افزایش تورم و کاهش ارزش پولی در یک عبارت یعنی افزایش نقدینگی خلاصه می شود.

وی با اشاره به پنج برابر شدن حجم نقدینگی از شهریور ۹۲ تاکنون گفت: این حجم نقدینگی از عوامل داخلی مانند سیاست گذاری های پولی و مالی از سوی بانک مرکزی و نیز عوامل خارجی نشأت می گیرد.

آذرکمند به تأثیر نمونه ای از تصمیم گیری های اقتصادی بر حجم نقدینگی اشاره و اظهارکرد: بخشودگی های مختلف از محل تسعیر ارز به بدهکاران بانکی و فعالیت موسسات پولی غیرمجاز و عدم نظارت بر آن ها نیز حجم نقدینگی را افزایش داده اند.

وی همچنین خودتحریمی ها را هم در این قضیه موثر خواند و گفت: سیل نقدینگی در اقتصاد ایران هر روز یک بازار را درگیر خودش می کند و هر روز هم حجمش بیشتر و بیشتر می شود.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی، گرانی و کاهش ارزش پول را ناشی از دخالت های دولت دانست و تصریح کرد: اگر بانک مرکزی تصمیم گیرنده نیست پس شاید دنبال محبوبیت است اما آیا این محبوبیت و تصمیمات بانک مرکزی باید به قیمت بیچاره تر شدن مردم تمام شود!؟

همچنین مهدی هادیان کاهش ارزش پول ملی را در دو سطح داخلی و بین المللی قابل ارزیابی دانست و گفت: با افزایش سطح عمومی قیمت ها و تورم، قدرت حقیقی پول کاهش پیدا می کند و در بخش بین المللی نیز ارزش پول ما نسبت به بقیه پولها کمتر می شود.

عضو پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، تورم را حاصل فعل و انفعالات در اقتصاد داخلی دانست و بیان کرد: روند عرضه و تقاضا در مورد کالاهای موثر از جمله این مولفه هاست که با تغییر آن، سطح عمومی قیمت ها و یا همان تورم نیز بالا می رود.

وی همچنین تقاضاهای سفته بازانه در بازار ارز را نیز یکی از عوامل افزایش نرخ دلار و کاهش قدرت پول ملی برشمرد و گفت: اگر ما از سیاست های ارزی استفاده کرده بودیم موتور تولید هم رشد کرده بود اما این اتفاق نیفتاده است.

هادیان تصریح کرد: وقتی دولت منابع درآمدی ندارد و قادر به دریافت مالیات نیست و اوراق هم نمی فروشد باید از سیستم بانکی تأمین کند که همین موجب رشد نقدینگی با ضریب فزاینده می شود.

عضو پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی مستقل شدن بانک مرکزی را ضروری دانست و گفت: اگر بانک مرکزی استقلال عملیاتی و قانونی داشته باشد در برابر تصمیمات خود پاسخگو خواهدشد اما در حال حاضر حتی به یک استقلال نسبی هم نرسیده و لذا نمی توان از آن انتظار پاسخگویی داشت.

کد خبر: ۷۷٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha