۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۵
هزینه‌های کمرشکن جهیزیه و لوازم خانگی؛ تحریم و سوء مدیریت متهمان اصلی
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

هزینه‌های کمرشکن جهیزیه و لوازم خانگی؛ تحریم و سوء مدیریت متهمان اصلی

لرستان- هزینه‌های کمرشکن جهیزیه و لوازم خانگی درحالی مردم را رنج می‌دهد که مسئولان دائما تلاش می‌کنند تحریم‌ها را عامل اصلی گرانی جلوه دهند اما از سومدیریت‌های داخلی حرفی به میان نمی‌آید.

بازار؛ گروه استان‌ها: هزینه‌های کمرشکن خرید جهیزیه و لوازم خانگی موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت چه بسا جوانانی که فقط به خاطر گرانی جهیزیه ازدواج خود را به تاخیر می‌اندازند که این بالا رفتن سن ازدواج، تبعات منفی و آسیب‌های اجتماعی فراوانی را به همراه دارد.

از سال ۹۷ که موج گرانی‌های روز افزون در لرستان آغاز شده تمام کالاها از جمله لوازم خانگی به طور بی سابقه‌ای دچار تورم شدید شده‌ است و مشکل اینجاست که این تورم همچنان ادامه دارد و اکنون شرایط به گونه‌ای رقم خورده که قشر ضعیف و متوسط هیچ قدرت خریدی برای تهیه لوازم خانگی ندارند.

وقتی بحث تورم در لرستان به میان می آید منظور افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی کالاها نیست بلکه طی سه سال اخیر قیمت لوازم برقی حداقل چهار تا پنج برابر شده است و از آنجایی که این افزایش قیمت متناسب با بالا رفتن سطح درآمد مردم نبوده این مسئله باعث شده که بنیه مالی مردم بسیار ضعیف شود.

خرید جهیزیه، کابوس نوعروسان
مهسا سیفی شهروندخرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: پدرم راننده تاکسی است، مستأجریم و دو خواهر دیگر هم دارم که هر دو در سن ازدواج هستند. مجبورم به عنوان منشی در شرکت‌های خصوصی کار کنم چون می‌دانم که پدرم توانایی خرید جهیزیه ندارد، البته با حقوقی هم که دریافت می‌کنم امکان خرید لوازم خانگی وجود ندارد و شاید بتوان فقط چندین ظرف و ظروف جزئی را خریداری کرد.

از سال ۹۷ که موج گرانی‌های روز افزون در لرستان آغاز شده تمام کالاها از جمله لوازم خانگی به طور بی سابقه‌ای دچار تورم شدید شده‌ است

سیفی عنوان کرد: ما هر بار به گرانی لوازم خانگی اعتراض کردیم می‌گویند جوانان و خانواده‌ها توقعات خود را پایین بیاورند و ازدواج را آسان بگیرند اما واقعا فرهنگ جامعه به گونه‌ای شکل گرفته که یک دختر بدون داشتن جهیزیه نمی‌تواند به ازدواج فکر کند چون نزد خانواده همسر به شدت سرخورده می‌شود.

هزینه‌های کمرشکن جهیزیه و لوازم خانگی؛ تحریم و سوء مدیریت متهمان اصلی

افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها
فاطمه اکبری، یک شهروند خرم‌آبادی نیز با ابراز نارضایتی از وضعیت گرانی موجود به خبرنگار بازار، گفت: آخرین باری که لوازم خانگی خریداری کردم نیمه نخست سال ۹۷ و برای جهیزیه بوده و حالا که بازار لوازم خانگی را می‌بینم آنقدر متعجب شده‌ام که نمی‌توانم باور کنم این حجم از افزایش قیمت‌ها طی دو یا سه سال اتفاق افتاده است.

وی افزود: افزایش قیمت تا ۲۰ درصد در سال قابل قبول است اما اینکه قیمت یک یخچال از هفت میلیون به ۴۰ میلیون برسد واقعاً منطقی نیست؛ من با اینکه شاغل هستم و همسرم هم کارمند است توانایی خرید نداریم؛ حالا تصور کنید جوانی که قصد ازدواج دارد و مجبور است تمام این وسایل را خریداری کند چه وضعیتی دارد.

اکبری عنوان کرد: به نظر می‌رسد مسئولان بازار لوازم خانگی را به حال خود رها کرده‌اند و هیچ نظارتی ندارند؛ مردمی که عمدتاً در آستانه عید نوروز لوازم منزل خود را تعویض می‌کردند حالا هیچ قدرت خریدی ندارند و حتی برخی افراد در سمساری‌ها به دنبال وسایل مورد نیاز خود می‌گردند.

کاهش تقاضا برای خرید لوازم خانگی
امیر رضایی از فروشندگان لوازم خانگی در خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: واقعیت این است که قیمت لوازم خانگی رشد سرسام‌آوری داشته و متأسفانه این روند همچنان ادامه دارد؛ با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده این روزها خرید لوازم خانگی کاری لوکس و فانتزی محسوب می‌شود که هر کسی از عهده آن برنمی‌آید.

افزایش قیمت تا ۲۰ درصد در سال قابل قبول است اما اینکه قیمت یک یخچال از هفت میلیون به ۴۰ میلیون برسد واقعاً منطقی نیست

رضایی افزود: امسال قیمت لوازم خانگی صددرصد افزایش داشته است در نتیجه تقاضای مردم برای خرید، کمتر شده که شرایط کرونا و کاهش ازدواج هم مزید بر علت شده و بازار لوازم خانگی را دچار رکود محض کرده است.

وی بیان کرد: هم اکنون به علت تورم روز افزون و تغییرات لحظه‌ای قیمت اجناس نمی‌توانیم کالای خود را به صورت قسطی به فروش برسانیم و از آنجایی که بسیاری از مردم توانایی خرید نقدی ندارند ما مشتری‌های سابق خود را از دست داده‌ایم.

افزایش دلار و تحریم، عامل گرانی 
رئیس اتحادیه لوازم خانگی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: واحدهای صنفی گران فروشی نمی‌کنند در واقع کالا را گران می‌خرند؛ این تورم موجود نیز به دلیل تحریم‌هایی است که علیه ایران اعلام می‌شود و نه تنها لوازم خانگی بلکه تمام کالاها را در برگرفته است.

منوچهر اسبکوه با بیان اینکه قیمت کالاهای لوازم خانگی را سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین می کند، افزود: با وجود همه تحریم‌ها ولی از نظر تامین کالاهای اساسی کمبودی نداریم؛ به هر حال دلار از ۱۱ هزار تومان به بیش از دو برابر رسیده و نرخ طلا از ۱۱۰ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰ افزایش یافته بنابراین طبیعی است که قیمت لوازم خانگی نیز افزایش پیدا کند.

واحدهای صنفی گران فروشی نمی‌کنند در واقع کالا را گران می‌خرند

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ثبات دلار و حتی کاهش آن، در چند وقت اخیر قیمت‌ها کاهش نیافته است، عنوان کرد: کارخانجات و تولیدی‌ها با توجه به خریدهایی که  انجام می‌دهند، قیمت را بالا می‌برند مثلاً یخچال فریزر الکترواستیلی که تا دو سال قبل چهار تا پنج میلیون تومان بود حالا قیمت آن به ۲۵ میلیون تومان رسیده است در واقع واحدهای صنفی هیچ نقشی در نرخ‌گذاری ندارند.

هزینه‌های کمرشکن جهیزیه و لوازم خانگی؛ تحریم و سوء مدیریت متهمان اصلی

وارداتی بودن مواد اولیه
رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی لرستان خاطرنشان کرد: برخی مواد اولیه و قطعات لوازم خانگی مثل موتور یخچال، از خارج از کشور وارد می‌شود و وارداتی است به همین دلیل قیمت تولیدات داخلی بالا می‌رود اما کالایی که به صورت قاچاق وارد می‌شوند چون هزینه‌ای بابت گمرک، مالیات و عوارض پرداخت نمی‌کند در نهایت ارزانتر از تولیدات داخلی به دست مصرف کننده می‌رسد.

اسبکوه با بیان اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است، گفت: البته حتی اگر قیمت‌ محصولات داخلی و خارجی یکسان هم باشد برخی از مردم کالای خارجی را ترجیح می‌دهند چون گمان می‌کنند کیفیت بالاتری دارد در حالیکه ما در ایران، کالاهای باکیفیت زیادی داریم.

وی افزود: مردم هرگز گمان نکنند که واحدهای صنفی ما از این گران بودن کالاها راضی هستند چون با افزایش تورم، قدرت خرید مردم هم کمتر می‌شود و به همان میزان آمار خرید و فروش هم کاهش می‌یابد کمااینکه همین کاهش تقاضا سبب شده بسیاری از واحدهای صنفی ما در بازار لوازم خانگی از گردونه خارج شوند.

بحرانی بودن وضعیت بازار لوازم خانگی
رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی لرستان عنوان کرد: در مجموع وضعیت بازار لوازم خانگی بحرانی است و فروش آنها بسیار پایین آمده است این درحالی است که ۸۰ درصد واحدهای صنفی ما مستأجر هستند که این هزینه‌های زیادی را به آنها وارد می‌کند و برخی از واحدهای صنفی را در معرض ورشکستگی قرار داده است.

اسبکوه خاطرنشان کرد: هر واحد صنفی ما مجاز است تا درصد قانونی مشخصی روی کالاهای خود سود بکشد و اگر از حد تخطی کند با وی برخورد می‌شود؛ یعنی بعد از تشکیل پرونده باید در تعزیرات علاوه بر اینکه ما به التفاوت بدهد، دو برابر به نفع خزانه دولت هم جریمه می‌شود ولی در مجموع واحدهای صنفی ما گرانفروشی نمی‌کنند بلکه گران می‌خرند.

۸۰ درصد واحدهای صنفی لرستان مستأجر هستند

وی افزود: کالاها و لوازم خانگی‌هایی که در داخل تولید می‌شود را نباید وارد کنیم چون هدف ما حمایت از کالای ایرانی است ولی متأسفانه در حال حاضر این کالاها به صورت قاچاق وارد می‌شود؛ در واقع کالای ایرانی از نظر کیفیت با کالاهای خارجی برابری می‌کند که مصرف‌کنندگان هم باید این تعصب را داشته باشند که از کالای ایرانی حمایت کنند.

کسی به فکر مردم نیست 
مسئولان برای گران‌فروشی و بالا بردن قیمت لوازم‌خانگی به تولیدکنندگان حق می‌دهند چون معتقدند قیمت مواد اولیه بالا رفته و در شرایط تحریم هستیم از طرفی به واحدهای صنفی و فروشندگان هم حق می‌دهند که وقتی کالایی را گران می‌خرند آن را با قیمت بالا بفروشند اما در این میان کسی به حقوق مردم درمانده و مصرف‌کنندگان اهمیت نمی‌دهد.

هیچ مسئولی حاضر نیست اضطراب دختران جوان دم بخت برای خرید جهیزیه و شرمندگی پدران کارگر و بی‌بضاعت را درک کند و به دفاع از حقوق آنها بپردازد. متأسفانه هر مدیری تلاش می‌کند که خود را در جریان این گرانی‌ها بی تقصیر جلوه دهد و در این میان هم بهانه خوبی برای توجیه ناکارآمدی خود دارند چون در هر اعتراضی به گرانی، انگشت اشاره خود را به سمت آمریکا می‌گیرند اما از سومدیریت داخلی و نقش آن در ایجاد تورم حرفی نمی‌زنند.

کد خبر: ۷۷٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha