۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۴
چک‌های صیادی بدون ثبت در سامانه اعتبار ندارد/ فعالیت  ۳۰۰ شعبه بانکی در اردبیل به صورت عصرگاهی
رئیس هماهنگی بانک‌های اردبیل:

چک‌های صیادی بدون ثبت در سامانه اعتبار ندارد/ فعالیت ۳۰۰ شعبه بانکی در اردبیل به صورت عصرگاهی

اردبیل - رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل گفت: از اول سال آینده چک‌های صیادی بدون ثبت در سامانه فاقد اعتبار خواهد بود.

داود رجبی در گفت‌و گو با بازار، اظهار کرد: براساس اصلاح قانون چک در سال ۹۶ و انجام مراحل مختلف در جلوگیری از نابسامانی در این بخش، قرار است چک‌های جدید در سامانه صیاد صدور یکپارچه چک به ثبت رسیده و امکان هرگونه تخلف در این بخش به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: براساس قانون جدید چک که مرحله‌ای از این قانون از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد، مقرر است هم صاحب چک و هم گیرنده مشخصات کامل چک را در سامانه مورد نظر به ثبت برسانند تا مشکلی از بابت وصول آن وجود نداشته باشد.

براساس قانون جدید جلوی چک‌های برگشتی و مشکلات ناشی از آن گرفته خواهد شد 
رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل گفت: براساس قانون جدید جلوی چک‌های برگشتی و مشکلات ناشی از آن گرفته خواهد شد تا به صورت یکپارچه بانک‌ها با صدور چک با مشخصات و برند خود بانک‌ها بتوانند مشتریان را نسبت به قوانین مصوب آگاه کرده و از صدور چک‌های بدون پشتوانه نقدی ممانعت شود.

رجبی افزود: به هنگام صدور چک هم صاحب چک و هم گیرنده آن باید مشخصات کامل چک را در سامانه ثبت کرده و در آن صورت با اطمینان خاطر می‌توانند در موعد مقرر به بانک مراجعه و وصول چک را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: اپلیکیشنی در این زمینه طراحی شده تا افراد با استفاده از همراه بانک و اینترنت کارت بتوانند به سامانه دسترسی پیدا کرده و در همان محل نسبت به ثبت چک در سامانه اقدام و از بروز مشکلات بعدی به نوعی جلوگیری کنند.

صادرکننده و دریافت‌کننده چک حق قصور و کوتاهی در ثبت مشخصات را ندارند
رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل اضافه کرد: به هیچ وجه صادرکننده و دریافت‌کننده چک حق قصور و کوتاهی در ثبت مشخصات را ندارند چرا که اگر چکی در سامانه ثبت نشود، به هیچ وجه قابل وصول نخواهد بود و بانک‌ها از دریافت آن منع شدند.

وی بیان کرد: باید در اولین فرصت مشخصات چک در سامانه به ثبت برسد تا با تأیید و قبول در این سامانه امکان وصول آن در مراحل بعدی فراهم آید.

رجبی ادامه داد: با راه‌اندازی این سامانه چک‌های برگشتی به حداقل می‌رسد چرا که افراد در هنگام صدور و دریافت چک از صحت و سلامت چک اطلاع پیدا کرده و به نوعی چک‌های جعلی نیز تا حد امکان از چرخه خارج خواهد شد.

در صورت برگشت چک دیگر دارنده چک نمی‌تواند برگه جدیدی را صادر کند
مدیر شعب بانک کشاورزی استان اظهار کرد: هر چند در اول اجرای این طرح ممکن است مشکلاتی به وجود آید اما به مرور زمان صاحبان چک به راحتی می‌توانند اطلاعات خود را ثبت کرده و از این فرآیند استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در صورت برگشت چک دیگر دارنده چک نمی‌تواند برگه جدیدی را صادر کند بلکه برای رفع سوء اثر باید مراحل قانونی را طی کرده و از شرایط به وجود آمده استفاده کند.

رجبی در ادامه در مورد چک‌های تضمینی گفت: به روال قبلی چک‌های تضمینی نیز صادر و اطلاعات آن در سامانه ثبت‌ می‌شود اما عمدتا این چک‌ها به دلیل آن که قابل وصول نیستند، می‌تواند به عنوان ضمانت به حساب آید.

چک‌های قدیمی تا زمانی که برگه‌ای از آن وجود داشته باشد، دارای اعتبار است
رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل شماره ۱۶ رقمی ثبت شده در چک‌ها را یکی از عوامل اطلاعاتی ثبت شده در سامانه اعلام کرد و افزود: اگر چکی گم شود صاحب آن باید با مراجعه به سامانه مشخصات آن را ثبت و به عنوان چک گم شده مورد تأیید قرار دهد تا امکان وصول آن به هر شکل ممکن به وجود نیاید.

رجبی در مورد معتبر بودن چک‌های قبلی نیز خاطر نشان کرد: تمام چک‌های قبلی صادر شده تا زمانی که برگه‌ای از آن وجود داشته باشد، دارای اعتبار است و بعد از اتمام دسته چک‌ها امکان صدور چک‌های صیادی برای متقاضیان به وجود می‌آید.

وی رنگ برگه چک‌های صیادی را بنفش و یک دست با رعایت ملاحظات امنیتی اعلام کرد و ادامه داد: در چک‌های جدید به نحوی برنامه‌ریزی و طراحی انجام شده تا امکان سوءاستفاده از آن به وجود نیاید و هر فرد بتواند چک خود را به موقع وصول کند.

به هیچ وجه برگه جدید چک برای فرد دارنده سوء سابقه صادر نخواهد شد
رجبی در مورد رفع سوء اثر چک‌های برگشتی نیز اضافه کرد: با جلب رضایت از طرف مقابل و ثبت این رضایت در دفترخانه و همچنین ارائه مدارک قضایی با تأییدیه دادگستری امکان رفع سوءاثر فراهم می‌آید وگرنه به هیچ وجه برگه جدید چک برای فرد دارنده سوء سابقه صادر نخواهد شد.

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های عامل استان اردبیل در مورد آمادگی بانک‌های استان برای ارائه خدمات در دو هفته پایانی سال بیان کرد: ۸۰۰ دستگاه خودپرداز و بیش از ۳۰۰ شعبه بانکی در سطح استان به صورت عصرگاهی به هموطنان ارائه خدمات می‌کنند اما تلاش بر این است تا عمده خدمات به صورت غیرحضوری و الکترونیکی ارائه شود.

کد خبر: ۷۷٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha