۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
اختلاف نظرهای مقامات اروپا در مورد واکسن روسیه| بررسی واکسن اسپوتنیک در اروپا شروع شد

اختلاف نظرهای مقامات اروپا در مورد واکسن روسیه| بررسی واکسن اسپوتنیک در اروپا شروع شد

شماری از کشورهای اروپایی خرید واکسن اسپوتنیک را شروع کرده اند و برخی منتظر تایید آژانس دارویی اروپا هستند. اما استفاده از واکسن های روسی و چینی بحث زیادی را در میان مقامات این اتحادیه ایجاد کرده است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، به دنبال توقیف محموله واکسن آسترازنکا  توسط دولت ایتالیا  خبرهایی در مورد تصمیم دولت فرانسه برای اجرای طرحی مشابه منتشر شد. دلیل این سیاست تاخیر شرکتهای تولید کننده واکسن در عرضه واکسن اعلام شده است و بسیاری بر ضرورت تایید واکسن های بیشتر و به کار گیری آنها در قاره سبز صحبت می کنند.

در این میان شماری از کشورهای اروپا اقدام به خرید واکسن اسپوتنیک روسیه و واکسن سینوفارم چین کردند. سیاستی که باعث شد تا اتحادیه اروپا و کشورهای بزرگ این اتحادیه دست به اعتراض بزنند. یکی از اعضای کابینه فرانسه در روز جمعه از کشورهای اروپایی خواست تا خودسرانه و بدون تایید آژانس دارویی اروپا اقدام به استفاده از واکسن های چینی و روسی نکنند. او تاکید کرد اروپا باید اتحاد و یکپارچگی خود را در این زمینه حفظ کند و تنها از واکسن هایی استفاده کند که آژانس دارویی اتحادیه اروپا آنها را تایید کرده است.

این نظریات در شرایطی مطرح شد که سرعت پایین واکسیناسیون در اروپا انتقادات زیادی را به همراه داشت و باعث شد تا شماری از کشورهای اروپای شرقی  اقدام به خرید و استفاده از واکسن های روسی و چینی بکنند.

تهدیدی برای یکپارچگی اروپا
کلمنت بیون یکی از اعضای پارلمان اتحادیه اروپا بر این باور است سیاست استفاده از واکسن روسی و چینی باعث می شود تا یکپارچگی و اتحاد قاره سبز بر هم بخورد.  او در مصاحبه ای با شبکه آر تی  ال گفت:«اینکه هر کشوری از یک واکسن استفاده کند ، خطر زیادی برای سلامت  اتحادیه اروپا ایجاد می کند. باید در نظر داشت واکسن روسیه هنوز در اتحادیه اروپا مورد تایید قرار نگرفته است و توصیه نمی شود هیچ یک از کشورهای اروپایی از این واکسن استفاده کنند.»

با وجود این نظریات واکسن اسپوتنیک در سه کشور مجارستان و اسلواکی و جمهوری چک بررسی شده است و در شماری از این کشورها مورد  تایید هم قرار گرفته است. کشورهای اتریش و ایتالیا  هم اعلام کرده اند در صورت تایید واکسن در اتحادیه اروپا تمایل به خرید و استفاده از آن دارند. کشور مجارستان  تزریق واکسن  سینوفارم و اسپوتنیک را شروع کرده است و لهستان  هم خبر از خرید واکسن چینی و تایید آن در کشور داده است.

در این شرایط آژانس دارویی اروپا  اعلام کرد بررسی واکسن اسپوتنیک را شروع خواهد کرد. این آژانس در بیانیه رسمی خود نوشت:« حتی اگر واکسن اسپوتنیک در اتحادیه اروپا مورد تایید قرار بگیرد، اجباری برای استفاده از این واکسن در کشورها وجود ندارد و هر یک تمایل داشته باشند می توانند از این واکسن استفاده کنند.» خبرگزاری تاس تاکید کرد شمار کشورهایی که واکسن اسپوتنیک را تایید کرده اند بیش از دیگر واکسن ها است که نشان می دهد اعتماد دنیا به آن بیش از دیگر واکسن ها است.

کدام واکسن ها در اروپا تایید شده است
رویترز در گزارش خود در مورد واکسن هایی که در اتحادیه اروپا تایید شده است نوشت:« تا کنون آژانس دارویی اروپا واکسن های فایزر،مدرنا و آسترازنکا را تایید کرده است و بررسی  دو واکسن کیورواک و نواواکس را نیز انجام می دهد. در ماه های اخیر بررسی داده های مربوط به واکسن جانسون و جانسون در اتحادیه اروپا شروع شده است و انتظار می رود در روز ۱۱ مارس سال جاری این واکسن برای استفاده در اروپا تایید شود. از طرف دیگر بررسی واکسن اسپوتنیک هم در این منطقه شروع شده است و پیش بینی می شود ظرف دو ماه آتی واکسن مورد تایید قرار بگیرد.»

ولی حتی در شرایط فعلی هم تقاضا برای واکسن روسی در اروپا بالا است. از یک طرف خبرهایی در مورد مذاکرات آلمان و روسیه برای تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در خاک آلمان در صورت تایید آن  به گوش می رسد و از طرف دیگر مجارستان اولین کشور اروپایی بود که  در ژانویه سال جاری واکسن را تایید و تزریق کرد.اسلواکی  واکسن اسپوتنیک را سفارش داده است و مقامات کشور چک اعلام کردند  استفاده از واکسن روسی را در دستور کار قرار داده اند. سران ایتالیا خبر از  خرید یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در صورت تایید ان توسط آژانس دارویی اروپا دادند و در کشور کوچگ سان مارینو واقع در اروپا تزریق این واکسن شروع شده است.

گزارشهای رسمی از کشور لهستان نشان می دهد مذاکره  برای خرید واکسن های سینوفارم چین و اسپوتنیک روسیه را شروع کرده اند. این در حالیست که مقامات اتحادیه اروپاتاکید کردند تا کنون برنامه ای برای خرید واکسن برای اتحادیه اروپا ندارند و هر کشوری که تمایل داشته باشد بعد از تایید واکسن می تواند آن را خریداری کند.

کد خبر: ۷۷٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha