۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
رتبه ۹۲ ایران در صادرات ماکارونی| درآمد ۱۲۲میلیون دلاری بازار جهانی ماکارونی در سال ۲۰۲۱
«بازار» گزارش می دهد

رتبه ۹۲ ایران در صادرات ماکارونی| درآمد ۱۲۲میلیون دلاری بازار جهانی ماکارونی در سال ۲۰۲۱

در حالی که کارشناسان جهانی پیش بینی کرده اند بازار جهانی ماکارونی در سال جاری میلادی درآمدی بالغ بر ۱۲۲ میلیون دلار برای فعالان این حوزه ایجاد کند، داده های جهانی منتشر شده نشان می دهد که ایران در سال ۲۰۱۹ صادراتی به ارزش ۶۰۴ هزار دلار در جایگاه ۹۲ صادر کنندگان این محصول قرار گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: همه ساله روز ۲۵ اکتبر (۳ آبان) به عنوان روز جهانی ماکارونی (پاستا) در بسیاری از کشورها جشن گرفته می شود. این در حالی است که مصرف جهانی این محصول روند رو به رشدی دارد و حتی در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در شرایطی که دنیا با بحران همه گیری کرونا روبه رو بود مصرف کنندگان از این غذا به عنوان خوراکی مغذی استقبال کرده اند و هیچگونه روند کاهشی در مصرف این غذا ثبت نشده است.

اروپا؛ اصلی ترین منطقه صادر کننده ماکارونی و ایتالیا در صدر 
داده های آماری منتشر شده بیانگر این است که صادرات ماکارونی در سراسر جهان توسط کشورهای مختلف در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱۰.۱ میلیارد دلار آمریکا بوده است. همچنین این داده ها نشان می دهد که از نظر قاره ها، تامین کنندگان مستقر در کشورهای اروپایی طی سال ۲۰۱۹ بالاترین دلار ماکارونی صادراتی را با ارزش حمل ۵.۳ میلیارد دلار یا ۵۲.۸ درصد از کل جهانی فروخته اند.

در سال ۲۰۱۹ کشور ایتالیا با صادراتی به ارزش ۳ میلیارد دلار بالغ بر ۲۹ درصد از بازار جهانی ماکارونی را در دست داشته است

از سوی دیگر در جایگاه دوم صادر کنندگان، کشورهای آسیایی با ۳۹.۲ درصد قرار داشتند در حالی که ۴.۸ درصد از محموله های ماکارونی بین المللی از آمریکای شمالی نشات گرفته است. گفتنی است قاره آفریقا و آمریکای لاتین نیز به ترتیب سهمی به میزان ۱.۵ درصد و ۱.۴ درصد در این بازار داشته اند.

در بخشی دیگر از داده های آماری منتشر شده لیست ۱۵ کشور برتر تولیدکننده ماکارونی مطرح شده است که بالاترین ارزش صادراتی این محصول را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده اند. بر اساس این داده های، کشور ایتالیا با صادراتی به ارزش ۳ میلیارد دلار بالغ بر ۲۹ درصد از بازار جهانی ماکارونی را در دست داشته است. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰  ایتالیا سهمی بالغ بر ۴۷ درصد در اسن صنعت داشته است.

از سوی دیگر کشورهای چین با ۹۲۹ میلیون دلار و کره جنوبی با صادراتی به ارزش ۶۱۲ میلیون دلار دومین و سومین صادرکنندگان برتر بوده اند.

صادرات ۶۰۴ هزار دلاری ماکارونی از ایران در سال ۲۰۱۹
گفتنی است کشورهای «ترکیه، تایلند، ایالات متحده، بلژیک، آلمان، هلند، اتریش، ویتنام، فرانسه، اندونزی، اسپانیا و عربستان سعودی» نیز در جایگاه چهارم تا پانزدهم دنیا قرار گرفته اند و در مجموع این ۱۵ کشور۸۰.۸ درصد از کل صادرات ماکارونی جهانی را در سال ۲۰۱۹ حمل کرده اند.

بر اساس آمارهای جهانی کشور ایران در سال ۲۰۱۹ با صادراتی به ارزش ۶۰۴هزار دلار در جایگاه ۹۲ دنیا قرار گرفته است

نکته جالب توجه در این مورد این است که کره جنوبی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بالاترین رشد در صادرات ماکارونی را رقم زده است به طوری که میزان صادرات این کشور در مدت نامبرده به میزان ۸۵.۱ درصد افزایش داشته است. همچنین هلند  با افزایشی به میزان ۷۶.۳ درصد، اتریش با افزایش ۶۲.۵ درصد و عربستان صعودی با ۴۵.۷ درصد نیز افزایش صادراتی را ثبت کرده اند. در این بین اما ایالات متحده و فرانسه به عنوان دو تامین کننده برتر، میزان فروش ماکارونی صادراتی خود را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به ترتیب به میزان ۱۰.۳ درصد و ۲.۲ درصد کاهش داده اند. شایان ذکر است که بر اساس این گزارش، کشور ایران نیز با صادراتی به ارزش ۶۰۴هزار دلار در جایگاه ۹۲ دنیا قرار گرفته است.

ایالات متحده؛ آلمان و ژاپن؛ بزرگترین واردکنندگان
اگرچه هنوز اطلاعات موثقی در خصوص حجم تولید و صادرات ماکارونی در سال ۲۰۲۰ از سوی سازمانهای ذی ربط ارائه نشده است اما کارشناسان پیش بینی کرده اند که درآمد حاصل از بخش ماکارونی در سال ۲۰۲۱ به بالغ بر ۱۲۲ میلیون دلار برسد در حالی که انتظار می رود بازار جهانی این محصول بین سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ سالانه به میزان ۲.۳۵ درصد رشد کند. از سوی دیگر بر اساس برآوردهای صورت گرفته در مقیاس جهانی در سال جاری بیشترین درآمد در بخش ماکارونی برای کشور چین حاصل خواهد شد.

همچنین در بخشی دیگر از آمارهای جهانی به بزرگترین واردکنندگان ماکارونی در جهان پرداخته شده است که بر اساس داده های موجود در سال ۲۰۲۰ سه کشور ایالات متحده، آلمان و ژاپن بیشترین واردات ماکارونی یا همان پاستای خشک را رقم زده اند.

کد خبر: ۷۷٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha