۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
افت یک سومی تولید موتورسیکلت در کشور| بانک مرکزی مدت ترخیص کالا را کاهش داد
یک تولید کننده موتورسیکلت در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

افت یک سومی تولید موتورسیکلت در کشور| بانک مرکزی مدت ترخیص کالا را کاهش داد

خداپسند، مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده موتور سیکلت با اشاره به اینکه در سال جاری تولیدکنندگان موتورسیکلت تلاش داشتند که چرخ اقتصاد خود را بگردانند گفت: تیراژ ۶۰ هزار دستگاهی در سال اکنون به ۱۲ هزار دستگاه رسیده است.

بازار؛ گروه خودرو: موتورسیکلت به عنوان اقتصادی‌ترین وسیله حمل و نقلی در دنیا شناخته می‌شود. متاسفانه این وسیله دو چرخ به دلیل نوسانات نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مشتریان در بازار، جهش قیمت قابل توجهی را در سال جاری تجربه کرده است؛ چراکه تولیدکنندگان این وسیله نقلیه، به دلیل اینکه حمایت‌های کافی از تولیدات آن‌ها انجام نشده بود نتوانستند امسال به طور مناسبی تولید داشته باشند.

علاوه بر این شیوع ویروس کرونا و جبر تحریم‌ها نیز دسترسی به مواداولیه و قطعات را برای تولیدکنندگان با چالش جدی مواجه ساخته، اوضاع تولید را بحرانی کرده است. از سویی به تازگی خبر واردات موتورسیکلت‌های با حجم بیش از ۲۵۰ سی‌سی از گمرک منتشر شده است. خبری که بسیاری از علاقمندان به موتور را خوشحال کرده و امید به بهبود وضعیت بازار و خروج از رکود وجود دارد.

لذا برای بررسی بازار پایان سال به سراغ رحیم خداپسند، مدیرعامل یک شرکت تولید کننده موتور سیکلت رفتیم که در ادامه بخشی از این گفت و گو را از نظر خواهیم گذراند:

* بخشنامه‌ای به تازگی در خصوص ترخیص موتورسیکلت‌های بالای ۲۵۰ سی سی از گمرک منتشر شده است، این موضوع چه تاثیری در بازار موتورسیکلت دارد؟
نظرم بر این هست که موضوع استفاده از موتورسیکلت‌های با حجم بیش از ۲۵۰ سی‌سی سخت تر شده است. این بخشنامه شامل موتورسیکلت بیش از ۲۵۰ سی‌سی با قطعات منفصله است، بنابراین، برای ثبت و سفارش یا ترخیص موتورسیکلت‌های با حجم مذکور نیازمند اخذ مجوز فنی دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت و دریافت تاییدیه مکتوب شورای امنیت کشور است.

پیش تر افراد یا شرکت‌ها شیطنت می‌کردند از راه‌های مختلف اقدام به واردات موتور یا قطعه با مجوزهای مختلف از فدراسیون یا طرق دیگر می‌کردند. اما اکنون این موضوع را منوط به تاییدیه مذکور کردند. می‌توان گفت این محصول برای به دست آوردن مصرف کننده است.

صنف موتورسیکلت حدود سه تا چهار ماه در خواب بوده است، از اسفندماه کسب و کار و صنعت موتورسیکلت رونق پیدا می‌کند. همچنین از سال پیش که کرونا آمده است، قیمت کالاها افزایش یافته و ارز گران شده است

* با توجه به اینکه بازار خودرو در روزهای پایانی سال تب و تاب فراوانی پیدا می‌کند، آیا بازار موتورسیکلت در روزهای پایانی سال جاری داغ خواهد شد؟
صنف موتورسیکلت حدود سه تا چهار ماه در خواب بوده است، از اسفند ماه کسب و کار و صنعت موتورسیکلت رونق پیدا می‌کند. به طور طبیعی این مورد هر سال رخ می‌دهد، از سال پیش که کرونا آمده است، قیمت کالاها افزایش یافته و ارز گران شده است، چالش با بانک مرکزی نیز بیش از گذشته افزایش داشته است.

با توجه به مسائل استانداردی مدت زمان ترخیص یک کالا در گمرک گاهی بیش از سه ماه طول می‌کشد که سبب تحمیل هزینه انبار داری و... می‌شود

* امسال تولیدکنندگان خودرو و قطعات آن مشکلات بسیاری را با بانک مرکزی داشتند؛ تصمیم‌های مدیران حوزه مالی چه چالشی را برای شما به عنوان تولیدکننده ایجاد کرده است؟ آیا منجر به کاهش تولید شده است؟
بانک مرکزی در اقدامی جالب، برای تولیدکنندگانی که ثبت سفارش انجام داده و ارزی را با قیمت روز خریداری می‌کنند، مدت زمانی را برای پروسه تامین کالا و ترخیص آن مشخص می‌کنند. به تازگی نیز این مدت زمان را کاهش داده‌اند، به دلیل کرونا از سال گذشته مدت زمان را از ۶ ماه به ۹ ماه و ۱۲ ماه افزایش دادند، اما به یکباره در سال جاری بانک مرکزی این مدت زمان را کاهش داد.

متاسفانه بخشنامه‌های کرونا را لغو و به مدت زمان ۶ ماه برای اعتبار داشتن اسناد گمرکی بازگشتند. این مورد سبب شده که اتلاف وقت در فرآیند وجود داشته باشد. پیش تر زمان ارائه اسناد به بانک کار واردات تمام بود و آن مساله را می توانستیم تمام شده  تلقی کنیم. اسناد اظهار شده به بانک در صورت گیر دادن سازمان‌های مربوطه در گمرک، بانک اقدام به دریافت تفاوت قیمتی ارزی بین زمان ارائه اسناد و فرآیند ترخیص می‌کند.  

با توجه به مسائل استانداردی مدت زمان ترخیص یک کالا در گمرک گاهی بیش از سه ماه طول می‌کشد که سبب تحمیل هزینه انبار داری و... می‌شود.

*با این شرایط می‌توانیم بگوییم تولید موتور سیکلت در سال جاری با وجود چنین موانعی کاهش داشته؟ همچنین چه میزان آمار فروش موتورسیکلت در بازار افت کرده؟ تولیدات شما چه میزان دچار کاهش شده است؟
در سال جاری تولیدکنندگان موتورسیکلت تلاش داشتند که چرخ اقتصاد خود را بگردانند. با این حال باید بگویم که با یک دهم از ظرفیت در تولید حضور داریم. تیراژ ۶۰ هزار دستگاهی در سال توسط تولید ما، اکنون به ۱۲ هزار دستگاه رسیده است. این مورد تمام صنف وجود دارد. در حقیقت تولید موتورسیکلت توسط گروه ما یک سوم شده است.

* در زمان برجام، تولید شما چگونه بود؟ آیا آن دوره تولید خوبی را تجربه کردید؟
پیش از برجام فروش خوبی داشتیم، با امضا برجام فروش بهتر شد. در آن دوره شرکت‌های خارجی مانند کی تی ام و کاواساکی برای کارکردن به کشور آمدند.

قرار به تولید قطعات توسط تولیدکنندگان داخلی و نصب روی محصولات آن‌ها بود. در زمان خروج آمریکا از برجام، شرکای خارجی از بازار کشور رفتند و شرایط برای موتورسیکلت سازان دوباره دشوار شد.

کد خبر: ۷۷٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha