۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
چراغ بورس عربستان سبزو قطر قرمز شد/ کرونا در پستوی اطلاعاتی
تحلیل بورس های عربی؛

چراغ بورس عربستان سبزو قطر قرمز شد/ کرونا در پستوی اطلاعاتی

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس روزی متفاوت را سپری کرد، در حالی که بازار عربستان سعودی سراسر سبز بوده بورس قطر سراسر قرمز رنگ است.

بازار- وحید بلالی: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس روزی متفاوت را سپری کرد، در حالی که بازار عربستان سعودی سراسر سبز بوده بورس قطر سراسر قرمز رنگ است، اما بورس دبی نیز سبز بوده و تنها یک شاخص از آن منفی است، شرایط بورس امارات و عربستان سعودی این گمانه زنی را تقویت می کند که این دو کشور از ترس فروریختن بازار سهام آمار واقعی مبتلایان به کرونا را اعلام نمی کنند، در بورس قاهره اما شرایط عادی تر بوده و بورس قاهره با ریزش در بیشتر شاخص های صنایع مواجه است. البته احتمال مدیریت بازار توسط صندوق های بازارگردان و خرید گروهی برای بالا بردن سهام در کشورهای عربستان و امارات نیز بسیار وجود دارد.

بورس عربستان سعودی

بورس عربستان سعودی در معاملات امروز روزی سراسر سبز رنگ را سپری کرد، شاخص فهرست اصلی بازار TASI با رشد ۲.۵۰ درصدی در جایگاه مناسبی قرار گرفته است، شاخص بازار موازی نامو نیز ۱.۵۰ درصد نسبت به دیروز رشد داشته است، شاخص بازار موازی (رشد بالای مرز) بورس ریاض نیز با رشد ۲.۰۱ درصدی مواجه شده است.

در بخش شاخص های جزئی یا صنایع، شاخص امکانات عمومی با رشد ۳.۵۳ درصدی مواجه شده است، خدمات مصرف کننده نیز رشد ۳.۳۱ درصدی را تجربه کرده و در جایگاه بهتری قرار گرفته است، شاخص های ارتباطات، بیمه و حمل نقل نیز بیش از ۳ درصد افزایش یافته است، شاخص انرژی که بزرگترین شاخص صنایع عربستان بوده با رشد ۱ درصدی مواجه شده است.

بورس مصر

شاخص فهرست نیل که با افزایش ۳۰ درصدی در هفته های گذشته مواجه شده بود در معاملات دوشنبه با صعود زیر یک درصد مواجه شده که عدد بسیار نامناسبی برای بورس قاهره است، شرکت های بزرگ مصری با ریزش قیمت سهام مواجه شده اند شاخص بورس اوراق بهادار مصر برای ۳۰ شرکت فعال برای بازده کل با ریزش ۵.۲۷ مواجه شده و تا مشخص شود کرونا چه تاثیری بر اقتصاد مصر بر جای گذاشته است.

شاخص محصولات دارویی در بورس قاهره همچون بورس ایران با رشد مواجه شده زیرا تقاضا برای خرید محصولات بهداشتی و دارویی برای مقابله با ویروس کرونا در این کشور به شدت افزایش یافته است.

بیشترین ریزش را در صنایع پیمانکاری و مهندسی و بسته بندی مواجه هستیم که این دو نیز تحت تاثیر ویروس کرونا در مصر است.

بورس قطر

بورس قطر نیز روزی سیاه برای سهامداران خود در روز دوشنبه ساخت و این بورس به شدت قرمز بود، شاخص کل بورس سهام قطر با ریزش ۲.۸۹ درصدی مواجه شد، شاخص بورس سهام قطر برای همه سهام نیز ریزش ۲.۵۳ مواجه شده است، شاخص بورس سهام قطر برای بازده کل نیز سقوط ۲.۴۰ را تجربه کرده و فهرست شاخص بورس سهامی اسلامی قطر الریان ریزش ۲.۴۷ درصدی را در معاملات دیروز بورس قطر به دست آوردند.

در بخش صنایع قطری نیز بیشترین ریزش از آن شاخص صنایع با ریزش ۳.۴۶ درصدی است که نشان می دهد صنایع این کشور چقدر تحت تاثیر کرونا به عقب رانده شده اند، شاخص های بیمه یا بانک ها با ریزش بیش از ۲ درصد مواجه شده اند.

بورس ابوظبی

بورس ابوظبی امارات روز سبزی را در معاملات روز دوشنبه کسب کرده و این بورس در شاخص کل که به شاخص فهرست عمومی بازار ابوظبی معروف است توانسته است ۰.۸۴ درصد رشد داشته باشد.

تنها شاخص ارتباطات از کرونا تاثیر گرفته و به منفی ۱.۹۶ درصد افت کرده و بقیه صنایع بورس ابوظبی توانسته اند رشد قابل توجهی را کسب کنند.

کد خبر: ۷٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha