۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
توافق‌نامه اوراسیا واردات و صادرات بین خراسان شمالی و ارمنستان را افزایش می‌دهد
کارگزار فن بازار خراسان شمالی:

توافق‌نامه اوراسیا واردات و صادرات بین خراسان شمالی و ارمنستان را افزایش می‌دهد

بجنورد- رجب پور، کارگزار فن بازار خراسان شمالی گفت: با توجه به پتانسیل‌های توافق‌نامه اوراسیا حجم واردات و صادرات می‌تواند بین خراسان شمالی و ارمنستان افزایش یابد.

امین رجب پور در گفت‌وگو با بازار، اظهار داشت: یکی از مزیت‌های کشور ارمنستان پروسه کوتاه ثبت شرکت است که در کمتر از یک روز این مهم اتفاق میفتد و این موضوع سبب ایجاد انگیزه و افزایش رغبت برای سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی با اشاره به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این استان بیان کرد: خراسان شمالی به لحاظ جغرافیایی، کشاورزی، گردشگری و همچنین تأمین مایحتاج کشاورزی و ری اکس پورت محصولات اشتراکات فراوانی با کشور ارمنستان دارد و این مهم می‌تواند نقطه عطفی برای ادامه همکاری بیشتر بین این دو کشور باشد.

تقویت همکاری مشترک
کارگزار فن بازار خراسان شمالی بابیان اینکه کشور ارمنستان در بحث معادن ذخایر ارزشمندی را داراست، افزود: خراسان شمالی هم در ایران ازجمله استان‌هایی است که در بحث سنگ، سنگ مرمر و همچنین سنگ مرمریت بسیار غنی است که این مهم از عمده واردات ارمنستان است.

رجب پور به موضوع استارت آپ ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کشور ارمنستان و هم خراسان شمالی در حوزه آی تی و استارت آپ بسیار قوی هستند و حرفی برای گفتن در سطح کشور و جهان دارند و این موضوع می‌تواند سبب همکاری مشترک بین شرکت‌های ارمنستان شود.

وی تصریح کرد: ایجاد تبادل فناوری در پارک علم و فناوری خراسان شمالی به این اتفاق سرعت بیشتری می‌دهد.

ایجاد شرکت های مشترک
این فعال بازار در ادامه به حجم واردات و صادرات بین دو کشور اشاره کرد و گفت: از سال ۲۰۱۸ حجم و سهم صادرات ما به کشور ارمنستان ۵/۵ درصد واردات کشور ارمنستان بوده و همچنین واردات از کشور ارمنستان چهار درصد بوده که با توجه به پتانسیل‌های توافق‌نامه اوراسیا این حجم واردات و صادرات می‌تواند افزایش یابد.

رجب پور در خصوص ایجاد شرکت‌های مشترک برای سرمایه‌گذاری بین دو کشور بیان کرد: خراسان شمالی ازجمله استان‌هایی است که دسترسی آسانی را با کشورهای آسیای میانه دارد و همچنین کشور ارمنستان تنها کشوری است که در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا مرز زمینی با ایران دارد و فاقد مرزهای دریایی است پس ایجاد شرکت‌های مشترک می‌تواند در خراسان شمالی برای تولید محصولات ارمنستان و سرمایه‌گذاری کشور ارمنستان در خراسان شمالی و همچنین به دست آوردن بازار آسیای میانه با اشتراکات و سرمایه‌گذاری مشترک در خراسان شمالی اتفاق بیفتد.

وی گفت:  تسهیل مبادلات مالی یکی دیگر از مزیت‌های کشور ارمنستان در بحث تجارت است که بازرگانان را برای تبادل فعالیت‌های بازرگانی و تجاری ترغیب می‌کند.

کارگزار فن بازار خراسان شمالی بابیان اینکه بزرگ‌ترین کارخانه آلو مینا کشور و خاورمیانه در خراسان شمالی است، تصریح کرد: خراسان شمالی در بحث مواد معدنی، اورانیوم، فولاد و همچنین محصولات کشاورزی بسیار غنی است به‌گونه‌ای که بزرگ‌ترین کارخانه آلو مینا کشور و خاورمیانه در خراسان شمالی مستقر است و همچنین خراسان شمالی ازجمله استان‌هایی است که در حوزه کشاورزی محصولات ارگانیک ارائه می‌دهد.

کد خبر: ۷۷٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha