۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
روزهای پر التهاب بازار در خراسان جنوبی؛ گرانی در جیب مردم جا خوش کرد
گزارش بازار؛

روزهای پر التهاب بازار در خراسان جنوبی؛ گرانی در جیب مردم جا خوش کرد

بیرجند- بازار آخر سال در خراسان جنوبی روزهای پر التهابی را می گذراند و مردم و اصناف گلایه مند از وضعیت موجود هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: امسال شاهد بازاری پر نوسان بودیم که نگرانی‌هایی برای شب عید ایجاد کرده است، گویا با وجود نزدیکی به شب عید بازار پر التهابی را پشت سر می‌گذاریم چرا که دیگر مردم قدرت خرید ندارند و کاسبان نیز به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها با کسادی کار رو به رو شده‌اند.

همه ساله در آستانه عید نوروز شاهد شور و هیجان مردم برای خرید در بازارها بودیم اما امسال داستان به نوع دیگری رقم خورده است. مردم دیگر توان خرید ندارند، شاید برخی گمان کنند این نبود استقبال به دلیل کرونا باشد اما قیمت‌های کنونی اقلام مختلف که نشان از گرانی چندین درصدی می‌دهد مانع اصلی خرید مردم است.

امسال گویا شرایط به گونه‌ای است که نقدینگی مردم با توجه به پرداخت عیدی و پاداش آخر سال کارساز نیست و حتی مردم با آن پول هم نمی‌توانند کاری کنند.

قدرت پایین خرید مردم
مردم استان خراسان جنوبی نیز از این گرانی‌ها ناراحت هستند و از مسئولان گلایه دارند. عباس یادگاری یکی از شهروندان بیرجندی در این باره در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: وضعیت بازار روزهای پر التهابی پیش رو دارد، چرا که در گذشته یک خانواده متوسط جامعه هر روز میوه مصرف می‌کرد اما اکنون دیگر شاید خرید میوه را برای هفته‌ای یک بار بگذارند.

وی ادامه داد: این روند برای دیگر اقلام خوراکی و پوشاک هم وجود دارد و دلیل آن افزایش بی رویه و خودسرانه قیمت‌ها در برخی اقلام اساسی بوده که نیاز اصلی جامعه است.

روزهای پر التهاب <a class=بازار در خراسان جنوبی؛ گرانی در جیب مردم جا خوش کرد" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/11/10/4/50978.jpg" width="600" />

به گفته وی زمانی که راننده تاکسی موز را کیلویی ۱۰ هزار تومان و اکنون حدود ۲۵ تا ۶۰ هزار تومان می خرد باید انتظار افزایش کرایه تاکسی را داشته باشیم.

این شهروند بیرجندی که از کسبه بازار نیز هست، عنوان کرد: در اصناف دیگر نیز وضع اینگونه است زمانی که بار از تهران می‌آید هزینه حمل یک گونی معمولی ۴۰ هزار تومان بوده و اکنون ۱۵۰ هزار تومان است پس انتظار افزایش قیمت در اجناس وجود دارد.

یادگاری تصریح کرد: در کل قدرت خرید مردم خیلی پایین آمده است و خانواده‌هایی که سالی دو یا سه بار کفش و لباس می‌خریدند اکنون شاید بتوانند سالی یک‌بار این کار را انجام دهند.

وی تأکید کرد: اما چاره این است که مشکلات از ریشه درست شود و سر شاخه‌ها که فروشنده‌ها هستند رعایت حال مردم را داشته باشند و در کاهش سود و درج قیمت‌های عادلانه و دقیق با مردم مساعدت کنند.

نقش دولت و بخش خصوصی
احمد اکبرپور از دیگر شهروندان خراسان جنوبی نیز با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم بیان کرد: مردم به دلیل قیمت بالای اجناس از خرید کالاهای اساسی و جزئی نیز عاجز هستند و خرید گوشت، میوه و پوشاک برای برخی از خانواده‌ها در شرایط کنونی بازار رویا است.

وی تصریح کرد: در تنظیم بازار بخش‌های فراوانی اعم از دولت و بخش خصوصی در سطح کلان نقش دارند و تنها بخش اندکی از تنظیم بازار به اصناف ربط دارد.

مردم به دلیل قیمت بالای اجناس از خرید کالاهای اساسی و جزئی نیز عاجز هستند و خرید گوشت، میوه و پوشاک برای برخی از خانواده‌ها در شرایط کنونی بازار رؤیا است

اکبرپور با بیان اینکه فرهنگ خرید هم در افزایش قیمت تأثیرگذار است، عنوان کرد: من برای خرید یک عدد روغن مایع به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفتم و از من کد ملی خواستند که به همین دلیل مردم تحریک برای خرید بیشتر آن کالای خاص می‌شوند.

به گفته وی همچنین چنین وضعیت‌هایی باعث به وجود آمدن بازار سیاه و افزایش قیمت و فروش زیرمیزی بعضی اقلام می‌شود.

این شهروند خراسان جنوبی درخواست کرد: نظارت‌ها تا شب عید بیشتر شود و سازمان بازرسی و کنترل نهادهای نظارتی برای رصد بازار افزایش یابد.

روزهای پر التهاب بازار در خراسان جنوبی؛ گرانی در جیب مردم جا خوش کرد

گرانی سهم مردم از بازار عید
مجتبی اکبری از دیگر شهروندان استان بیان کرد: امسال عیدی برای بیشتر اقشار وجود ندارد چرا که با توجه به تورم و حقوق‌ها توان خرید ندارند.

وی با بیان اینکه گرانی سهم مردم از بازار خرید عید است، تصریح کرد: گویا در بازار نظارتی وجود ندارد و قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون نه قدرت خرید آجیل شب عید و نه قدرت خرید پوشاک برای حتی خانواده های قشر متوسط جامعه وجود دارد، گفت: اصلا داستان گرانی در  بازار عید گویا تمامی ندارد و امسال هم که مشکلات مضاعف شده است.

وی با بیان اینکه قیمت آجیل دو برابر شده است، گفت: باز خوب است به خاطر کرونا مهمانی ها کم شده و مجبور به خرید آن نیستیم و گرانی به یک یا چند قلم کالا منحصر نمی شود.

گرانی‌ها به اصناف مربوط نیست
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در زمینه بازار شب عید و گرانی‌ها در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: اصناف با توجه به فاکتورهای خرید خود مجاز به افزایش چند درصدی بر روی کالاها هستند که برای هر نوع اقلام تفاوت دارد.

رضا علیزاده با بیان اینکه اصناف در گرانی‌ها دخالت ندارند، عنوان کرد: قیمت‌ها دولتی است و دلیل گرانی موارد مختلف بوده که بر روی تمام اجناس تأثیر گذاشته است.

وی تصریح کرد: در برخی از کالاها که یک برند و یک کالا بود تفاوت قیمتی وجود داشت که بعد از بررسی فاکتورها متوجه شدیم که یک فروشنده از یک شهر دیگر خرید داشته و قیمت کالا و قیمت ارسال بسته آن متفاوت است.

به گفته وی در اتاق اصناف، واحد بازرسی داریم که مردم هم می‌توانند حضوری بیایند و هم می‌توانند با شماره ۳۲۲۲۷۱۷۲ تماس بگیرند و تخلف‌هایی مانند درج نکردن قیمت بر روی کالا را اطلاع دهند.

روزهای پر التهاب بازار در خراسان جنوبی؛ گرانی در جیب مردم جا خوش کرد

طرح ویژه نظارتی
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی بیان کرد: برخی از کالاها مانند قند، روغن، برنج، مرغ و گوشت، نرخ گذاری آنها توسط کمیسیون کشوری انجام می‌شود و استان‌ها نمی‌توانند کاری انجام دهند.

علیزاده با اشاره به نوسان در قیمت دلار گفت: برخی از کالاها مانند لوازم خانگی وابسته به قیمت دلار هستند و نمی‌توان کاری انجام داد ولی در دیگر کالاها امیدواریم که دیگر روند افزایشی نداشته باشیم و بازار شب عید متعادل باشد.

وی اعلام کرد: برای بازار شب عید مانند هر سال طرح ویژه نظارتی داریم که با همکاری دستگاه‌های نظارتی و بازرسی از ۱۵ بهمن ماه تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد.

برخی از کالاها مانند لوازم خانگی وابسته به قیمت دلار هستند و نمی‌توان کاری انجام داد ولی در دیگر کالاها امیدواریم که دیگر روند افزایشی نداشته باشیم و بازار شب عید متعادل باشد

کمبودی در تأمین کالاهای اساسی نداریم
معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز درباره بازار شب عید در گفتگو با خبرنگار بازار اعلام کرد: هیچ گونه مشکلی نداریم و کمبودی در زمینه تأمین کالاهای اساسی مردم وجود ندارد.

علی تهوری با بیان اینکه برای قیمت گذاری ها موارد مختلفی دخالت دارد، تصریح کرد: اساسی‌ترین مورد بر اساس هزینه خرید، کرایه حمل و نقل و میزان مجاز افزایش سود است که افزایش هزینه بار از دلایل مهم در افزایش قیمت‌هاست که موضوع به صورت کشوری باید رسیدگی شود.

وی اعلام کرد: برای تأمین میوه شب عید پرتقال و سیب به قیمت تنظیم بازار در مراکز مجاز توزیع می‌شود، همچنین در تأمین گوشت، مرغ، تخم مرغ، روغن و برنج مشکل نداریم و جذب شده که در فروشگاه‌های سطح شهر و فروشگاه‌های اینترنتی توزیع شده است.

به گفته وی با وجود طرح ویژه نظارت بر بازار اگر شهروندان مشکل و تخلفی دیدند با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

با وجود صحبت‌های مسئولان در زمینه نبود نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی، این نکته مغفول مانده است که بخش بزرگی از کالاها از جمله پوشاک، لوازم خانگی، خشکبار و اقلامی که جز کالاهای اساسی دیده نشده‌اند، گرانی‌های فراوانی وجود دارد که مردم از آنها هم گلایه دارند و اینکه گویا قیمت گذاری ها به صورت کشوری انجام می‌شود و باید در سطح کلان در این زمینه تدبیری اندیشیده شود چرا که مردم با وجود قیمت‌های کنونی در بازار قدرت خرید ندارند.

همچنین هزینه‌های باری که افزایش یافته و برای استانی مانند خراسان جنوبی که از تمام مراکز و استان‌های بزرگ دور است هزینه‌های هنگفتی را در پی داشته است که مسئولان به آن توجهی ندارند. توجه به این موضوع نیز اهمیت دارد که این گونه نظارت‌ها و قیمت گذاری‌های تنظیم بازاری برای کالاهای اساسی مردم که به دو ماه شب عید بازگردد چندان تفاوتی در قدرت خرید بین مردم ندارد و باید چاره‌ای برای تمام سال اندیشیده شود.

کد خبر: ۷۷٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha