۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
بازگشایی معدن طلا در عمق محرومیت/ ۱۰۰ نفر سرکار برگشتند

بازگشایی معدن طلا در عمق محرومیت/ ۱۰۰ نفر سرکار برگشتند

کرمان - معدن طلای فاریاب که در یکی از محرومترین مناطق کشور قرار دارد پس از مدت ها تعطیلی به دلیل مسائل زیست محیطی، بار دیگر راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار بازار، کارخانه تولید طلا در فاریاب در جنوب استان کرمان یکی از پتانسیل های جدی محرومیت زدایی در منطقه ای است که بدون تردید از کم برخوردارترین شهرستان های کشور محسوب می شود.

این معدن ماه ها قبل با وجود اینکه صدها شغل برای مردم منطقه ایجاد کرده بود به دلیل مسائل زیست محیطی بسته و کارگران این معدن کارخانه خانه نشین شدند.

این در حالیست که شهرستان فاریاب یکی از پایین ترین سرانه های اشتغال در استان کرمان را دارد و فقر و محرومیت در برخی از مناطق این شهرستان بیداد می کند.

رتبه فاریاب در زمینه ذخایر معدنی قابل توجه است و رتبه سوم را به خود اختصاص داده است، معدن طلای فاریاب زرترشت نام داد و در سال ۸۸ پروانه بهره برداری از این معدن صادر شده است.

در تیرماه سال ۹۶ بود که کارخانه ای نیز در مجاور این معدن راه اندازی شد و صدها نفر شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرد.

این کارخانه در حالی مجوز ساخت داشت اما چند ماه قبل به دلیل مسائل زیست محیطی پلمب شد که البته خوشبختانه با پیگیری های دادگستری استان کرمان مجوز فعالیت این معدن و کارخانه مجددا صادر شد.

کارخانه به شرط رعایت زیست محیطی راه اندازی شد

رئیس کل دادگستری استان کرمان به خبرنگار بازار گفت: باتلاش دستگاه قضایی یک معدن با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد ریالی در منطقه محروم فاریاب دوباره راه اندازی می شود .

یدالله موحد اظهار داشت: این معدن به علت مسائل زیست محیطی تعطیل  و ۸۰ کارگر و مهندس بیکار شده بودند.

وی با اشاره به وجود اختلافات زیست محیطی بین معدن طلا با اداره محیط زیست،گفت رسیدگی موضوع در دستور کار این ستاد قرار گرفت.

نماینده عالی دستگاه قضایی در استان کرمان اعلام کرد: براساس مصوبات جلسات مختلف مقرر شد مدیران این شرکت معدنی طی چند ماه آینده دغدغه‌های زیست محیطی را کاملاً رفع کنند و با مصوبه ستاد دستور بازگشایی معدن و رفع توقیف آن با هماهنگی مقام قضایی محل صادر شد.

وی با اشاره به حمایت‌های قضایی برای توسعه سرمایه گذاری در استان، گفت: روند جذب سرمایه گذاری و توسعه صنعتی و معدنی باید به نحوی دنبال شود که سرمایه گذاران پس از اخذ مجوزهای موردنیاز قانونی در این راستا اقدام کنند.

محیط زیست مخالف فعالیت های معدنی نیست

مدیرکل محیط زیست استان کرمان نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: ما ملاحظات اقتصادی را در نظر می گیریم و قبل از تعطیلی کارخانه نیز تذکرات لازم را برای رفع مشکلات دادیم و تاکید داریم که باید ملاحظات زیست محیطی در این خصوص در نظر گرفته شود.

مرجان شاکری گفت: در واقع مجوز زیست محیطی برای احداث کارخانه وجود نداشت و به همین دلیل کارخانه تعطیل شد.

وی تاکید کرد که اداره محیط زیست اصرار بر  تعطیلی کارخانه ندارد ما می خواهیم که مجوزهای لازم کسب و نکات لازم نیز رعایت شود.

کارخانه نقطه امید اقتصاد منطقه است

مدیرعامل این کارخانه هم با اشاره به اینکه این کارخانه از اداره کل صنعت و معدن و تجارت جنوب استان کرمان مجوز دارد و دو و نیم سال فعال بوده است.

شمسا در گفتگو با بازار افزود: چگونه بعد از این مدت به این نتیجه رسیده اند که ما مجوز نداریم، کارخانه طلا در در فاریاب تاثیر قابل توجهی در اشتغال زایی و ایجاد درآمد برای مردم، شهرستان و کشور دارد.

وی بیان کرد: برای راه اندازی این کارخانه ده ها میلیارد تومان هزینه شده است در شرایط کنونی کشور باید از همه ظرفیت ها برای تولید و ایجاد ثروت استفاده کرد.

سالانه ۱۰۰ کیلو طلا در فاریاب تولید می شود

فرماندار فاریاب نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: معدن طلا فاریاب از جمله مهمترین زیر ساختهای اقتصادی استان کرمان و شهرستان فاریاب است.

علی نیک نفس گفت: سالانه ۵۰ هزار تن سنگ طلا از این معدن استخراج می شود و در صورت سرمایه گذاری روی صنایع بالا دستی می تواند در راستای فقرزدایی در شهرستان اقدامات قابل توجهی انجام داد.

وی تصریح کرد: بهره برداری از معدن طلا از سال ۹۶ شروع شده و کارخانه نیز اقدمات لازم را انجام داده و می تواند در توسعه شهرستان تاثیر گذار باشد.

وی اعتبار صرف شده برای راه اندازی این کارخانه را ۲۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۱۰۰ مورد شغل به صورت مستقیم و ۳۵۰ مورد غیر مستقیم در شهرستان ایجاد شده است و سالانه ۱۰۰ کیلو طلا فرآوری و تولید می شود و فازهای بعدی کارخانه نیز می تواند راه اندازی شود.

کشاورزی از گذشته مهمترین زمینه اقتصادی در جنوب کرمان و به خصوص فاریاب بوده است اما خشکسالی و نبود آب بسیاری از مردم منطقه را بیکار و کشاورزی را با چالش مواجه کرده و هم اکنون مسئولان امیدوارند با فعال کردن معادن غنی موجود در این شهرستان بتوانند ضمن تولید اشتغال زمینه توسعه منطقه و محرومیت زدایی را ایجاد کنند.

کد خبر: ۷٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha