۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
تنها تشکل‌ها می‌توانند دست واسطه ها را قطع کنند| ادعای عرضه مستقیم محصولات در میادین میوه و تره بار کذب است
رئیس مجمع هماهنگی تشکلهای کشاورزی در گفتگو با بازار:

تنها تشکل‌ها می‌توانند دست واسطه ها را قطع کنند| ادعای عرضه مستقیم محصولات در میادین میوه و تره بار کذب است

اسدی، رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور با بیان اینکه ادعای شهرداری‌ها مبنی بر عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در میادین تره بار کذب محض است، افزود: برای حذف واسطه ها راهی نیست جز اینکه وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری و تشکل‌های کشاورزی کشور با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.

بازار؛ گروه کشاورزی: با انتشار خبر فراهم سازی امکانات احداث و راه اندازی باراندازهایی در شرق تهران برای ایجاد روستا بازار، فعالان بخش کشاورزی واکنشهای مختلفی نسبت به این امر نشان داده اند. با این وجود بسیاری معتقدند با توجه به اینکه چنین تجربه ای در استان خراسان رضوی به عنوان پایلوت صورت گرفته و مثبت هم بوده است می توان چشم انداز خوبی برای راه اندازی روستا بازار در تهران و دیگر کلان شهرها نیز متصور شد.

مسعود اسدی، رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور در این خصوص به «بازار» گفت: هرگونه ایجاد زیرساخت برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزان در سراسر دنیا یک امر طبیعی است که اصولا علاوه بر تنظیم بازار به نفع فروشنده و مصرف کننده تمام می شود.

اسدی افزود: اگرچه نمی توان پیش بینی کرد که با راه اندازی روستا بازار، بخش عمده ای از مسائل کشاورزی و بخش بازرگانی محصولات کشاورزی قطعا حل خواهد شد اما قطعا چنین حرکتی اثرات مثبتی در پی خواهد داشت.

در عمل هیچگونه عرضه مستقیمی صورت نمی گیرد و آنچه که در میادین تره بار رخ می دهد این است که محصولات کشاورزی کمی ارزانتر از سطح شهر فروخته می شود

وی خاطر نشان کرد: چنین اقداماتی باید به سرعت شروع شود و به تدریج بعد از مشاهده اثرات آن ضعف های آن برطرف گردد و از طرف دیگر نیز بایستی نقاط قوت آن را تقویت کنیم تا به یک الگوی اجرایی مناسب و کاملا کاربردی و نتیجه بخش ۱۰۰ درصدی برسیم.

تنها راه حذف واسطه ها، فعال سازی روستا بازارها است
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در بخش کشاورزی واسطه ها قدرت بسیار بالایی دارند آیا حذف واسطه ها به همین راحتی و با راه اندازی روستا بازار شدنی است یا خیر، گفت: تنها راه حذف کردن واسطه ها دقیقا همین کار است؛ یعنی باید سیستم ها یا زیرساخت‌هایی برای عرضه مستقیم انواع محصولات کشاورزی در نظر گرفته شود تا مصرف کننده محصول را بدون واسطه و از خود کشاورز و تولیدکننده خریداری کند.

اسدی همچنین در پاسخ به این سوال که مگر سازمان میادین تره بار مدعی عرضه مستقیم محصولات کشاورزی نیست. پس چرا باز هم واسطه ها هستند، نیز گفت: سازمان میوه و تره بار سالها قبل ایجاد شده و در آن زمان شهرداری تهران و دیگر کلان‌شهرها به کشاورزانی که دارای سند ثبت شده از جمله سند زمین، آب و غیره بودند غرفه هایی می داد تا عرضه مستقیم محصولات خود را انجام دهند. با این وجود در عمل کشاورزی که مثلا گوجه و خیار می کاشت در کل طول سال که نمی توانست آن غرفه را با این دو محصول نگهداری کند. به همین خاطر اتوماتیک وار این اتفاق افتاد که عده ای افراد کاسب کار در ازای پرداخت مقداری پول ناچیز مدارک کشاورزان را می گرفتند و با این مدارک به نام کشاورزان غرفه می گرفتند و سپس در دفترخانه به صورت وکالتی آن را از کشاورز دریافت می کردند.

سالها است افرادی خاص سیستم تره بار را اداره می کنند و عرضه مستقیم میوه و تره بار به صورت صوری در حال انجام است
وی تصریح کرد: به عبارت دیگر در عمل هیچگونه عرضه مستقیمی صورت نمی گیرد و آنچه که در میادین تره بار رخ می دهد این است که محصولات کشاورزی کمی ارزانتر از سطح شهر فروخته می شود که آن هم به این دلیل است که غرفه دار هزینه کمتری بابت اجاره آن محل می پردازد.

به جز همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری و تشکل های کشاورزی کشور فرمولی نمی شناسم که بتوان با آن واسطه ها را از سیستم خارج کرد

اسدی تاکید کرد: با این تفاسیر اینکه در سر در میادین تره بار نوشته می شود «محل عرضه مستقیم میوه و تره بار» عملا یک حرف گزاف است و شهرداری هیچگاه نمی تواند چنین ادعایی کند. چرا که هیچکدام از افرادی که در میادین میوه و تره بار کالا می فروشند کشاورز یا تولیدکننده نیستند.

وی افزود: در کل هدف اصلی سازمان میادین میوه و تره بار  برای عرضه مستقیم میوه و تره بار به صورت صوری در حال انجام است و یک عده افراد  هستند که به صورت خاص سالهای سال است این سیستم را اداره می کنند  در حالی که چیزی به نام عرضه مستقیم واقعا صورت نمی گیرد.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های کشاورزی کشور با بیان اینکه  تشکل‌های کشاورزی تنها نهادهایی هستند که می توانند کمک کنند دست واسطه ها قطع شود، افزود: پیشنهاد ما این است که وزارت جهاد کشاورزی یا شهرداری ها با همکاری تشکل‌های کشاورزی سیستم هایی را ایجاد کنند؛ یعنی وزارتخانه محل هایی را در اختیار تشکلهای بخش قرار بدهد تا آنها افرادی را استخدام کنند و کارگزاری کشاورزان را انجام دهند.

اسدی تاکید کرد:  به جز همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری و تشکل‌های کشاورزی کشور فرمولی نمی شناسم که بتوان با آن واسطه ها را از سیستم خارج کرد.

کد خبر: ۷۷٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha