۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
تهاتر کالا محدودیتهای تجاری ایران_پاکستان را کاهش می‌دهد| سواحل چابهار به زیبایی سواحل اسپانیا است
گفتگوی بازار با استاد و تحلیلگر پاکستانی؛

تهاتر کالا محدودیتهای تجاری ایران_پاکستان را کاهش می‌دهد| سواحل چابهار به زیبایی سواحل اسپانیا است

«سید محمد عسکری» ضمن اشاره به متوقف شدن کار پروژه خط لوله صلح در اثر تحریم های امریکا، معتقد است که با توجه به محدودیتهایی که در راه گسترش مناسبات تجاری ایران و پاکستان وجود دارد، باید ابزارهای جایگزینی مانند تهاتر یا مبادله کالا به کالا یا پرداخت پول در کشور دیگر پیدا شود، زیرا دو کشور از ظرفیت و بازار خوبی برخوردارند و می توانند در حل چالشهای اقتصادی به یکدیگر کمک نمایند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: دو ماه پیش، دومین گذرگاه مرزی ایران با پاکستان با حضور مقامات دو کشور افتتاح گردید. از نظر مقامات ایرانی و پاکستانی، راه اندازی این گذرگاه در منطقه مرزی «ریمدان» یک روز تاریخی و امیدواری بیشتر و گامی بلند را در جهت توسعه و افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور رقم زد، زیرا روابط دیرینه و در واقع هفتاد ساله دوجانبه همواره دچار نوسان و دستخوش فراز و نشیبهایی بوده  است.

برخی از کارشناسان معتقدند که در مناسبات فی مابین ایران و پاکستان، تأثیرپذیری همکاری های اقتصادی از تحولات سیاسی داخلی و منطقه ای از جمله مهمترین دلایل پایین بودن سطح روابط اقتصادی میان دو کشور در سالهای اخیر بوده است.  همچنین عدم شناخت ظرفیت ها و منابع دو طرف یکی دیگر از دلایل اندک بودن این حجم روابط گزارش شده است.

حال گشایش گذرگاه مرزی ایران_پاکستان نشان می دهد که ایران برای گسترش تجارت با همسایگان خود اهمیت قائل است و از طرف دیگر، پاکستان نیز با روی کار آمدن عمران خان به عنوان نخست وزیر از دو سال گذشته، همواره در تلاش بوده تا امکان توسعه روابط  خود با ایران بیش از پیش فراهم گردد.

دستیابی به رشد و توسعه همکاری ‌های اقتصادی و حجم تبادل تجاری به ارزش پنج میلیارد دلار در صورتی محقق می شود که از تمامی ظرفیت‌ ها برای توسعه با در نظر گرفتن رفاه و آسایش مرزنشینان  بهره برداری شود.

بر همین اساس، ده روز پیش یک هیئت تجاری و بازرگانی پاکستانی از کراچی به ایران سفر کرد و به منظور آشنایی با پتانسیل های منطقه آزاد تجاری_صنعتی چابهار با توجه به اینکه این بندر، موقعیت راهبردی، زمینه بیشتر همکاری و امکانات را برای حضور همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ویژه کشور دوست و همسایه پاکستان فراهم کرده و خواهد کرد، از این منطقه دیدار کردند و فعال شدن گذرگاه مرزی ریمدان _گبد را پس از گفتگوهای اولیه دو ماه پیش، در دستور کار قرار دادند. 

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در دیدار با این هیئت نیز با اشاره به استقبال این منطقه از حضور سرمایه گذاران پاکستانی گفت که بخشی از اراضی در مرز ریمدان به عنوان محدوده منطقه آزاد چابهار در یکسال اخیر مصوب شده که تمامی قوانین این منطقه در مرز ریمدان نیز قابل اجرا است.

این هیئت تجاری پس از سه روز بازدید از چابهار به مشهد و سپس تهران سفر کرد و عازم کراچی گردید.

تهاتر کالا محدودیتهای تجاری ایران_پاکستان را کاهش می‌دهد| سواحل چابهار به زیبایی سواحل اسپانیا است

در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی را با یکی از اعضای این هیئت تجاری، «سید محمد عسکری»، دکترای روزنامه نگاری، خبرنگار ارشد روزنامه «جنگ»، بزرگترین و قدیمی ترین روزنامه خبری پاکستان و استاد پاره وقت دانشکده روزنامه نگاری در خصوص هدف از این سفر و تاثیر آن بر گسترش روابط تجاری دو کشور در شرایط تحریمی ترتیب در طی سفر چند روزه آن ها به ایران ترتیب داده که در ادامه می خوانید:

«سید محمد عسکری» از اعضای این هیات و استاد دانشگاه روزنامه نگاری و خبرنگار ارشد روزنامه «جنگ» پاکستان در خصوص اهداف سفر به چابهار به خبرنگار بازار گفت:  با این سفر در واقع ما می خواستیم مرز گوادر و ریمدان را از نزدیک مشاهده کرده و جاده چابهار را مورد بررسی قرار دهیم. این موضوع که چگونه کالاها و محصولات می توانند به بازار وارد شوند و در این میان چه مشکلات و چالشهایی وجود دارد و چگونه می توان آنها را آسیب شناسی و سپس حل نمود.

وی افزود: این گونه سفرها توسط هیئت های تجاری و مباحثی که میان مسئولین ایرانی و پاکستانی صورت می گیرد، روابط اقتصادی تجاری پاکستان و ایران را تقویت خواهد کرد که به نفع مردم دو کشور خواهد بود زیرا دو کشور از یک رابطه دیرینه و تاریخی برخوردار بوده اند.

 این روزنگار همچنین اضافه کرد: ما در بین راه دیدیم که چند کامیون و تانکر رفت و آمد می کنند و کالاهای ایرانی با قیمت مناسب در بازار گوادر موجود هستند. بنابراین، با توجه به محدودیتهایی که در راه گسترش روابط و مناسبات دو جانبه وجود دارد، باید ابزارهای جایگزینی مانند تهاتر یا مبادله کالا به کالا یا پرداخت پول در کشور دیگر پیدا شود، زیرا دو کشور از ظرفیت و بازار خوبی برخوردارند و می توانند در حل چالشهای اقتصادی به یکدیگر کمک کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص تحریم ها و توقف پروژه خط لوله صلح گفت: تا زمانی که تحریم های اقتصادی در ایران وجود دارد، شروع پروژه خط لوله انتقال گاز برای پاکستان دشوار است و محدودیتهایی را بر سر راه توسعه روابط دو جانبه ایجاد خواهد کرد. البته پیش از تحریم مناسبات تجاری میان دو کشور در سطح بهتری انجام می شد. اما در کل نظر من این است که تحریم ها به دلیل سیاست گذاری های دولت پاکستان که همواره مخالف این فشارها بوده، زیاد راهی از پیش نخواهند برد.

این استاد دانشگاه افزود: پاکستان به انرژی به خصوص گاز نیاز دارد، اما تا زمانی که فقر وجود داشته باشد، این وضعیت ادامه خواهد یافت.

عسکری در خصوص اهمیت بندر گوادر تصریح کرد که گوادر برای پاکستان بسیار مهم است و بخشی از «سی پک» است که با کمک چین ساخته می شود و از طریق آن کالاها می توانند به اروپا راه یابند. بنابراین، اگر گوادر با ایران مرز مشترکی داشته باشد، در این صورت ایران نیز می تواند به لحاظ اقتصادی بهره مند شده و استفاده لازم را برای حضور کالاهای خود ببرد. 

اگر گوادر با ایران مرز مشترکی داشته باشد، در این صورت ایران نیز می تواند به لحاظ اقتصادی بهره مند شده و استفاده لازم را برای حضور کالاهای خود ببرد

روزنامه نگار «روزنامه جنگ» پاکستان در خصوص راههای توسعه گردشگری میان دو کشور به خبرنگار بازار این گونه پاسخ داد که  در ایران علاوه بر بازدید از مکانهای زیارتی، فرصت های گردشگری و مکانهای سیاحتی زیادی نیز وجود دارد. سواحل چابهار به خودی خود بسیار خوب و حائز اهمیت است. در چابهار، پاکستانی ها فکر می کنند که در کشور خودشان هستند. بیشتر آنها یک نوع لباس سنتی و محلی را به عنوان لباس خود که لباس پاکستانی است می پوشند و غذای پاکستانی نیز در این بندر ایرانی موجود است. این مسائل، دو کشور و دو ملت را بهم نزدیک تر می سازد.

وی ادامه داد: همچنین، کوههای چابهار از زیبایی کمتر از سواحل بارسلون برخوردار نیستند. تپه ها ساحل ها را زیباتر می کنند. علاوه بر آن، زیبایی شهرهای شمالی ایران نیز برای پاکستانی ها ایده آل و حیرت آور است. در حقیقت، به هیچ وجه کمتر از سوئیس نیست. من خودم به گرگان، نمک آبرود سفر کرده ام و همچنین سوئیس را دیده ام.

 سید محمد عسکری گفت: اگر ایران صنعت گردشگری خود را ارتقا دهد، گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان به این کشور سفر کرده و کالاهای بسیاری با هزینه کمتر قابل مشاهده است.

خبرنگار ارشد روزنامه معروف پاکستانی خاطر نشان کرد که دیگر نیازی به رفتن به کشورهای اروپایی و هزینه بیشتر نیست. از طرفی در ایران امنیت بیشتری وجود دارد. گردشگران می توانند بدون هیچ گونه نگرانی به ایران سفر کنند و هتل ها و رستوران های خوبی برای اقامت گردشگران وجود دارد.

وی در پایان گفت: تمام آنچه جهانگردان اروپایی بدست می آورند، در ایران مشاهده می شود. بنابراین ، ایران باید به دنبال راههای باشد تا صنعت گردشگری را که می تواند منبع درآمد قابل توجهی باشد، ارتقا داده و ضعفهای آن را بهبود ببخشد.

کد خبر: ۷۷٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha