۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
۲۵ درصد غرفه های میادین تره‌بار متعلق به کشاورزان است، تمکین کنید| خلاف شهرداری برای‌ منافع مالی!
رئیس نظام صنفی کشاورزی در گفتگو با «بازار»:

۲۵ درصد غرفه های میادین تره‌بار متعلق به کشاورزان است، تمکین کنید| خلاف شهرداری برای‌ منافع مالی!

ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور با بیان اینکه اگرچه بر اساس قانون شهرداری باید ۲۵ درصد غرفه های میادین تره بار را به کشاورزان واگذار کند تا به صورت مستقیم محصولات خود را عرضه کنند، افزود: سازمان میادین تره بار و شهرداری حاضر به چشم پوشی از منافع مالی کلان آن نیستند و از واگذاری غرفه ها امتناع می کنند. لذا با راه اندازی روستا بازارها محصولات کشاورزی با قیمت ۱۵ تا ۲۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: چندی پیش خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی خبر از احداث «روستا بازار» و باراندازهای محصولات پروتئینی در کلانشهرها خبر داد و اذعان داشت که هدف از این اقدام حذف واسطه‌ها و فروش مستقیم محصولات کشاورزی توسط تولیدکنندگان است. این در شرایطی است که در استان خراسان رضوی پیش از این روستا بازارهایی احداث شده است. با این وجود کارشناسان بخش معتقدند که اجرایی کردن چنین طرحی می تواند بسیار مفید باشد البته به شرطی که بخش دولتی اجازه عرضه محصولات را مستقیما توسط کشاورزان در این بازار بدهد نه اینکه مانند میادین تره بار که با نیت واگذاری به کشاورزان احداث شد و الان در انحصار برخی افراد خاص است، این بازارها نیز محلی برای جولان دلالان شود.

محمد شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در این خصوص به «بازار» گفت: احداث «روستا بازار» به صورت نمونه در مشهد اتفاق افتاده است و بسیار هم خوب جواب داده است اما  اینکه گفته می شود در عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در میادین تره بار زد و بندهایی وجود دارد هم صحت دارد. چون یکسری آقایان نمی خواهند چنین اتفاقی بیفتد.

علیرغم اینکه متقاضیان زیادی از قشر کشاورزان در سراسر کشور برای دریافت غرفه در میادین تره بار وجود دارد اما سازمان تره بار و شهرداری برای اینکه بتوانند منافع مالی کلانی را به جیب بزنند حاضر به واگذاری غرفه به کشاورزان نیستند

ملک زاده افزود: در قانون به صراحت اعلام شده است که ۲۵ درصد از غرفه های میادین تره بار باید از سوی شهرداری برای عرضه مستقیم محصولات در اختیار کشاورزان قرار داده شود تا بازار را تنظیم کند و فاصله قیمتی بسیار زیاد از تولید تا مصرف را کم کند. اما عملا به بهانه های مختلف میدان تره بار و شهرداری حاضر نیستند این کار را بکنند.

 وی ادامه داد: به عبارت بهتر علیرغم اینکه متقاضیان زیادی از قشر کشاورزان در سراسر کشور برای دریافت چنین غرفه هایی در میادین تره بار وجود دارد تا از این طریق بتوانند عرضه مستقیم محصول را داشته باشند اما سازمان تره بار و شهرداری برای اینکه بتوانند منافع مالی کلانی را به جیب بزنند حاضر به انجام چنین کاری نیستند.

تفاوت ۲۵ درصدی قیمت محصولات کشاورزی در روستا بازار با قیمت خرده فروشی سطح شهرها
ملک زاده در خصوص طرح روستا بازار اظهار داشت: خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی با آمدن وزیر (خاوازی) و ارائه طرح روستا بازار باراندازهایی را در استانهای مختلف مشخص کردند و پیشروی این کار استان خراسان رضوی است. در برخی استانهای هم سازمان تعاون روستایی به عنوان نماینده دولت این کار را انجام می دهد و با حداقل سود این محصول به دست مصرف کننده می رسد.

وی خاطر نشان کرد: با راه اندازی روستا بازار، بسیاری از هزینه های گزاف واسطه ای که باعث شده قیمت محصول برای مصرف کننده بالا برود کوتاه شده چرا که خود تولیدکنندگان و تشکلها این غرفه ها را از سازمان تعاون و وزارت خانه می گیرند و محصولات را مستقیم را به مردم می رسانند.

این مقام مسئول در خصوص تفاوت قیمتی محصولات در روستا بازار و خرده فروشی گفت: نکته جالب توجه در مورد روستا بازار کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصد اختلاف قیمت محصولات با قیمت بازار است؛ یعنی محصولی اگر در بازار و میوه فروشی ها ۱۰ هزار تومان باشد در این فروشگاه ها با قیمت ۷ تا ۸ هزار تومانی عرضه می شود. لذا می توان امیدوار بود که روستا بازار نه تنها برای کلانشهرها بلکه برای شهرهای کوچک هم احداث شود و مردم بتوانند از این امکان استفاده کنند.

دولت باید اعتباراتی تخصیص بدهد تا بتوان از این اعتبارات استفاده کرد و روستا بازارها را  فعال کرد

همکاری شهرداری برای واگذاری فضا و تخصیص اعتبار از سوی دولت؛ شرط لازم برای فعال سازی روستا بازارها است
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در پاسخ به این سوال که برای راه اندازی روستا بازارها چه امکانات و شرایطی نیاز است، گفت: شرط اولیه و لازم برای این کار، این است که بخش دولتی مخصوصا حوزه شهرداری ها و وزارت صنعت معدن با وزارت جهاد کشاورزی همکاری کنند و اجازه ندهند در این مسیر موانعی ایجاد شود.

وی افزود: به عنوان مثال نمی توان پذیرفت که شهرداری به بهانه های مختلف از واگذاری فضا برای احداث این روستا بازارها ممانعت کنند این امر به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

ملک زاده با بیان اینکه اطلاع رسانی گسترده در مورد وجود چنین روستا بازارهایی از دیگر الزامات احداث و راه اندازی آنها است، افزود: علاوه بر این در بحث حمل و نقل باید کمک شود که ناوگان حمل و نقل به موقع در اختیار تولیدکنندگان و تشکلها قرار بگیرد که بتوانند محصولات شان را به موقع و بدون توسل به واسطه ها به بازار برسانند.

وی تصریح کرد: همچنین ستاد تنظیم بازار که زیر مجموعه وزارت صمت است باید با وزارت جهاد کشاورزی در راستای تعیین قیمت و کنترل و نظارت همکاری لازم را داشته باشد.

ملک زاده افزود: از سوی دیگر خود دولت باید اعتباراتی در این خصوص ارائه بدهد تا بتوان از این اعتبارات استفاده کرد و روستا بازارها را  فعال کرد.

با احداث روستا بازارها قیمت های تحمیلی حذف می شود و به تبع قیمت تمام شده برای مصرف کننده نهایی تا ۲۰ درصد کمتر می شود

با احداث روستا بازار قیمت ها ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت های مصوب می شود
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که گفته می شود با راه اندازی روستا بازارها قیمت ها کمتر از قیمت مصوب هم خواهد شد چقدر کارشناسانه و شدنی است، گفت: همانطور که می دانید قیمت مصوب هیچ گاه اجرا نمی شود و همیشه بالاتر از قیمت مصوب به مصرف کننده عرضه می شود، با این وجود قیمت ها در روستا بازار از جایی که مصرف کننده تهیه می کند یعنی در خرده فروشی ها کمتر خواهد بود.

وی افزود: بنابراین اینکه قیمت ها کمتر از قیمت مصوب باشد قطعا شدنی است چون واسطه های غیر ضروری و دلالانی که چند دست میوه را می چرخانند تا از دست تولیدکننده و کشاورز به میدان تره بار یا خرده فروشان برسد حذف می شود. پس قیمتهای تحمیلی حذف می شود و به تبع قیمت تمام شده به پای مصرف کننده کم می شود و ۱۰۰ درصد باعث می شود بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش قیمتی داشته باشد.

ملک زاده تاکید کرد: خوشبختانه روستا بازار در خراسان رضوی راه اندازی شده و بنده شخصا با حضور در این بازار تفاوت قیمتها و رضایت مندی مردم را دیده ام به طوری به عنوان مثال در حالی که قیمت یک نوع خرما در بخش خره فروشی ۳۵ هزار تومان بود در این بازار با نرخ ۲۳ هزار تومان عرضه می شد. یا قیمت برنج ایرانی که در بازار ۴۰ هزار تومان بود در این بازار به قیمت ۲۹ هزار تومان به فروش می رسید.

کد خبر: ۷۷٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha