۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
 اهدای کد بورسی به نیازمندان اشتباه بزرگ کمیته امداد است
فعال بورس در گفت‌وگو با بازار؛

اهدای کد بورسی به نیازمندان اشتباه بزرگ کمیته امداد است

سمنان- فضلی، کارشناس بورس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه اهدای کد بورسی به نیازمندان اشتباه بزرگ کمیته امداد است، گفت: پیشنهاد طرح ارائه کمک و کد بورسی به نیازمندان از سوی کمیته امداد سمنان به کشور دارای ایرادات اساسی است و یک طرح غیرکارشناسی محسوب می‌شود.

رضا فضلی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به طرح شتابا، ویژه اختصاص کد بورسی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد استان سمنان بیان کرد: اهدای کد بورسی به نیازمندان یکی از اشتباهات بزرگ کمیته امداد است زیرا در این طرح کارشناسی ویژه اقتصادی به‌درستی صورت نگرفته‌است.

وی افزود: یکی از ایراداتی که به این طرح واقع است این است که کد بورسی به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که کمترین آشنایی با نظام بورسی و اقتصادی کشور را دارند از سوی دیگر عدم دسترسی به زیرساخت‌هایی مانند اینترنت و ارتباطات عدم دانستن آخرین اطلاعات و آمار و ارقام مرتبط با بازار سرمایه یکی از دلایل دیگری است که باعث می شود تا این طرح برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد کمترین آورده را داشته باشد.

این فعال بازار بورس و کارگزاری با بیان اینکه این طرح ابتدا می‌بایست مورد کارشناسی دقیق اقتصادی قرار می‌گرفت و پس‌از آن به خانواده‌ها کد بورسی تعلق می‌گرفت، تاکید کرد: یکی از بخش‌های این طرح آن‌است که به هر خانواده دو تا چهار میلیون تومان کمک نقدی می‌شود تا در بازار سرمایه و بورس بتوانند فعالیت اقتصادی کنند درحالی‌که این روزها وضعیت بازار سهام آشفته به‌نظر می‌رسد و با این مبالغ خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد نه‌تنها توانمند نمی‌شوند بلکه امکان از دست دادن همین مقدار کمک نقدی را هم وجود دارد.

فضلی بیان کرد: به‌طورقطع هدف کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی است اما موضوع قابل‌توجه این است که مشورت با اهالی اقتصاد می‌توانست این طرح را به یک طرح پخته‌تر و دارای مزیت‌های بیشتر اقتصادی برای خانواده‌های تحت پوشش تبدیل کند.

وی درباره مشکلات طرح، افزود: مشکل بعدی این طرح ورود افراد غیرحرفه‌ای به بازار بورس و سرمایه است که از این بابت بازار سرمایه کشور و همچنین استان سمنان در ماه‌های اخیر ضررهای هنگفتی کرده است از سوی دیگر افزایش سرمایه و دارایی در بورس کار تخصصی و تقریباً پیچیده‌ای است که به‌نظر می‌رسد خانواده‌های نیازمند تحت پوشش کمیته امداد بدون آگاهی اطلاع و آموزش کافی نمی‌توانند به آن ورود کنند.

این فعال بازار بورس درباره راهکار جایگزین طرح، توضیح داد: بهتر بود کمیته امداد یا طرح دیگری را جایگزین می‌کرد و یا به‌عنوان شرکت تعاونی پول‌ها را برای مردم ذخیره و توسط یک کارگزار رسمی بورس به معاملات می‌پرداخت نه این‌که خانواده ایتام و فقرا مستقیماً وارد کد بورسی شوند.

فضلی بیان کرد: بر کسی پوشیده نیست که نیت این طرح خیر است اما باید در نظر داشت که ورود هر کسی با هر سرمایه‌ای و با هر شرایط آگاهی و اطلاع از بورس نه‌تنها مثبت بوده بلکه می‌تواند مضرات بسیاری نیز داشته باشد.

کد خبر: ۷۷٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha