۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
آیا بورس در این هفته رشد می‌کند؟| سناریوی سه‌گانه بازار برای هفته پیش‌رو
استراتژی هفته در گفتگو با کارشناس؛

آیا بورس در این هفته رشد می‌کند؟| سناریوی سه‌گانه بازار برای هفته پیش‌رو

حرکات بازار سرمایه به گونه‌ای بوده است که این بازار تنها یک روز رنگ سبز به خود دید و ماهی خونین برای تالار شیشه‌ای رقم خورد، اما یک کارشناس بازار سرمایه شرایط تأثیرگذار متفاوت هفته آینده را برای این بازار در نظر گرفت و مورد بررسی قرار داد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: درهفته‌ای که بسیاری از سهم‌های بنیادی و شاخص‌ساز بازار سرمایه در این ماه با صف‌های فروش سنگین همراه بودند، یک روز نور سبز از تالار شیشه‌ای تابید، اما در کل وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که اسفند ماه برای بورس رنگ خون گرفت. در هفته اخیر، شاخص کل برای پنجمین بار در زمستان سخت ۹۹ مرز ۱.۲  میلیون واحدی را لمس و این بار به سمت پایین قطع کرد تا ۲.۳ درصد نزول دیگر ارمغان این هفته برای نماگر اصلی بازار باشد.

کاهش شاخص هم‌وزن در همین مدت کمتر از یک درصد بود که البته این به معنای معاملات بهتر در سهام کوچک‌تر نیست، بلکه سهام کوچک علاوه بر زیان‌دهی از مشکل عمیق‌تری به نام نقدشوندگی نیز رنج می‌برند. این معضل آن زمان خود را بیشتر به رخ می‌کشد که در تنها روز سبز این هفته یعنی سه‌شنبه بالغ بر ۴۲۲ نماد در پایان بازار درگیر صف فروشی به ارزش ۴۲ هزار میلیارد ریال بودند. حجم مبنای سنگین عاملی جهت نبود اصلاح قیمتی نمادهای کوچک است که از قضا مورد رضای دو جانبه سازمان و بازیگران اصلی این قبیل سهم‌ها به نظر می‌رسد.

با این وجود، کارشناسان بازار سرمایه تراکم مصوبات و اخبار ساختاری تأثیرگذار بر بورس را از ویژگی‌های بارز معاملات این هفته بورس خواندند، اما به گفته این کارشناسان پرحاشیه‌ترین این مصوبات را باید انتشار پیوست صورت جلسه هیئت مدیره سازمان بورس با عنوان «تعیین برخی از مصادیق موضوع ماده ۱۹ آئین نامه اجرایی قانون اوراق بهادار» جهت مشخص نمودن انواع فعالیت‌های اغواگرایانه در بازار دانست.

به هر حال، بازار سرمایه مدت‌ها است که گرفتار مصوبات و قوانین جدید شده و همین مصوبات بهانه این شده است تا بسیاری از کارخانه‌ها به فکر سهامداران بازار سرمایه بیفتند و همه مسائل را به این مصوبه‌ها ربط دهند. از این گذشته، کاهش قیمت ارز در بازار آزاد هم در این چند روز اخیر بی‌تأثیر در بازار سرمایه نبوده است چراکه تجربه نشان داده کاهش نرخ ارز اثر منفی روی بورس دارد.

با این حال، جواد عشقی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند پیش روی بازار سرمایه در هفته آینده اظهار کرد: قیمت‌ها همچنان در سطح جذابی هستند و اصلی‌ترین نکته‌ای که برای بازار سرمایه ما در حال حاضر، مورد نیاز است، بازگشت اعتماد از دست رفته سهامداران و ورود نقدینگی جدید به بازار است و چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد، قطعا بورس از مسیر فرسایشی پیش روی خود خارج خواهد شد.

وی تأکید کرد: یکی از راه‌های بازگشت نقدینگی به بازار این است که تأمین مالی غیر صنعتی و غیر فعال از راه بازار سرمایه به اتمام برسد و بدانیم که منابع وارد شده در بازار قرار است در این نهاد بچرخد که همین مسئله باعث شروع یک اطمینان‌سازی در بازار می‌شود. نکته بعدی اطمینان کامل و جامع است که به هر حال، صحبت‌هایی برای جذب مردم صورت گرفته است تا مردمی که از بازار خارج شده‌اند، منابعشان را به بورس بازگردانند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه دو روز گذشته در شورای عالی بورس در مورد این مسئله بحث‌هایی صورت گرفته است، تصریح کرد: مصوبه‌ای برای سهامداران زیر ۱۰ میلیون تومان گذاشته شد که به نوعی صندوق توسعه بازار، سرمایه کسانی که سهم خود را در بازار حفظ کرده‌اند، با نرخ ۲۵ درصد تضمین می‌کند. البته، قطعا همه داستان همین نخواهد بود.

عشقی‌نژاد درباره احتمالات هفته آینده بازار مطرح کرد: برای هفته آینده بورس می‌توان چند سناریو را در نظر گرفت که در سناریوی اول برای بورس همین روش فرسایشی، معاملات کم رمق و در نهایت، اندکی افزایشی در بازار سهام ادامه خواهد داشت و در سناریوی بعدی، باید منتظر خبر خوب باشیم که این روزها تعداد آن‌ها کم نیست و در کنار این اخبار خوب، می‌توان همان نکات اطمینان‌آور برای بازار را برای آینده دید که شروع یک حرکت مثبت را برای بازار رقم خواهد زد.

وی در ادامه این مسئله افزود: سناریوی سوم، خبرهای منفی بازار است که احتمال تحقق آن‌ها بسیار کم خواهد بود و به هر حال، باید سناریوهای اول و دوم را در نظر داشت که برنامه‌ریزی درست را برای خریداری در بورس انجام دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت کامودیتی‌ها در هفته گذشته مناسب بودند، در پایان خاطرنشان کرد: با وجود اصلاح جزئی که فلزات گرانبها در بازارهای جهانی داشتند، قیمت سهام فولادی‌ها ما جذاب هستند و حجم صادرات بسیار خوب بوده است، اما این صنایع تنها مشکلی در ارزآوری و بازگرداندن پول به کشور دارند اما از طرف دیگر، ابهاماتی در خصوص انرژی مصرف برق و گاز آن‌ها وجود دارد، ولی اگر وضعیت بازار به طور کلی خوب باشد، فولادی‌ها سهم‌هایی هستند که می‌توانند بسیار ارزنده باشند.

کد خبر: ۷۷٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha