۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
افتخار خودروسازان به تولید گیربکس دستی منسوخ شده در دنیا!
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

افتخار خودروسازان به تولید گیربکس دستی منسوخ شده در دنیا!

کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: تکنولوژی گیربکس اتوماتیک حدود دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و باید قبول کرد که در طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک سال‌ها است درجا زده ایم.

بازار؛ گروه خودرو: خودروسازان بزرگ در دنیا به دنبال منسوخ کردن گیربکس دستی و جایگزینی گیربکس اتوماتیک در محصولاتشان هستند. با این حال گروه صنعتی ایران خودرو به تازگی به سمت طراحی و تولید گیربکس شش سرعته دستی حرکت کرده است. در همین رابطه برخی از کارشناسان صنعت خودرو با انتقاد از خودروسازان داخلی که همسو با دنیا حرکت نمی کنند معتقد هستند برای توسعه محصول باید به سمت طراحی و تولید و توسعه گیربکس‌های اتوماتیک حرکت کرد.

هرچند که یک گیربکس نیمه اتوماتیک از سوی این خودروساز طراحی شده، اما سوال اینجا است اکنون بازار خودرو به چه نوع گیربکسی نیاز دارد؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ «امیرحسین کاکایی» کارشناس صنعت خودرو رفتیم که در ادامه بخشی از گفت و گو را از نظر خواهیم گذراند:

نگاه ایده‌آل گرایانه برخی‌ها سبب شده تا مسئولان تصمیم‌هایی بگیرند که در عمل فایده‌ای برای مردم ندارد. زمانی که اعلام می‌شود همه خودروها یورو ۵ شوند، هزینه خودروها افزایش خواهد یافت، بنابراین مشتری با افزایش هزینه در زمان خرید روبه‌رو خواهد شد

* در دنیا استفاده از گیربکس‌های دستی روبه مسنوخ شدن حرکت کرده است، به تازگی نیز یکی از خودروسازان داخلی از گیربکس شش سرعته دستی رونمایی کرده است، با این تفاصیل چرا همچنان از گیربکس‌های دستی استفاده می‌شود؟
ابتدا باید بیان کرد که در هند و سایر کشورها همچنان از این گیربکس‌ها استفاده می‌شود، مشتری ما نمی‌تواند مانند کشورهای پیشرفته اقدام به انتخاب محصول اتوماتیک کند. واقعیت هر کشوری متفاوت هست، به طور مثال در خودرو و مصرف سوخت واقعیت‌های اقلیمی نیزمتفاوت است.

برای پیشرفت فناوری نگاه‌ها به سمت اروپا و آمریکا معطوف است، اما در هیچ جای دنیا بیش از ۲۰ هزار خودرو فرسوده در پایتخت یک کشور وجود ندارد. لذا شرایط اقتصادی عامل تعیین کننده برای خودروسازی است. در صنعت خودرو نیز تلاش شده تاحدی پاسخگو نیازهای مشتریان و بازار باشند.

متاسفانه نگاه ایده‌آل گرایانه برخی‌ها سبب شده تا مسئولان تصمیم‌هایی بگیرند که در عمل فایده‌ای برای مردم ندارد. زمانی که اعلام می‌شود همه خودروها یورو ۵ شوند، هزینه خودروها افزایش خواهد یافت، بنابراین مشتری با افزایش هزینه در زمان خرید روبه‌رو خواهد شد.

* در دنیا بیشتر از چه نوع گیربکسی برای افزایش راحتی سفر در خودروها استفاده می‌شود؟
دو مورد در دنیا به عنوان ترند شناخته می‌شود، نخست راحتی بیشتر و دوم کاهش مصرف سوخت است. راحتی بیشتر سفر با اتوماتیک کردن تعویض دنده امکان پذیر است، برای اتوماتیک کردن از چند روش و سیستم استفاده می‌شود که مصرف سوخت را کنترل یا کاهش دهند.

تکنولوژی پچیده‌ای برای این سیستم‌ها وجود دارد که سبب گران شدن و ایجاد چالش مصرف سوخت خواهد شد. در دهه‌های اخیر بخاطر مصرف سوخت خودروها گیربکس‌های مانند دی سی تی و سی و وی تی وارد صنعت شدند.

در سطح پایین‌تر از گیربکس‌های مذکور گیربکس ای‌ام‌تی قرار دارد که در حقیقت کلاچ اتوماتیک و تعویض دنده دستی است. در این فناوری حداقل باید گیربکس شش سرعته باشد تا کنترل مصرف سوخت برای خودرو ایجاد شود.

* به گیربکس سی‌وتی اشاره کردید، استفاده از این گیربکس که ضعف‌های فنی و قیمتی دارد، مقرون به صرفه است؟
گیربکس سی وی تی تکنولوژی تعویض پیوسته دنده را دارد که گران قیمت هست و ژاپنی‌ها معمولا در این فناوری حرف اول در دنیا را می‌زنند. همانطور که اشاره کردید ضعف اصلی این گیربکس عدم رانندگی پرشتاب است. در حال حاضر دو گیربکس سی وی تی و نیمه اتوماتیک در دنیا درحال رقابت هستند.

* در کشور زیرساخت مناسب برای تولید چه گیربکس اتوماتیکی وجود دارد و چه مقدار سرمایه نیاز دارد؟
در کشور، تکنولوژی‌های ساخت دنده دستی را داریم، بنابراین باید به سمت تعویض دنده اتوماتیک حرکت کنیم. تکنولوژی گیربکس اتوماتیک در حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد که سبب افزایش مصرف سوخت هم خواهد شد. لذا نباید به این مساله جهت طراحی و تولید ورود کنیم.

باید قبول کرد که در طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک سال‌ها است درجا زدیم. مدیر عامل ایران خودرو نیز در شرایط زیانده صنعت خودرو و استفاده از امکانات فعلی به دنبال گیربکس دو کلاچه و نیمه اتوماتیک حرکت کرده است

* به نظر شما مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو راه درستی را برای دست یابی به تکنولوژی گیربکس اتوماتیک دنبال می‌کند؟
تکنولوژی گیربکس دو کلاچه(دی سی تی) و نیمه اتوماتیک برمبنا و ساختار گیربکس‌های شش سرعته دستی بوده که با تقویت سرمایه موجود می‌توان به آن رسید.

گیربکس‌های دستی می‌توانند مصرف سوخت را کاهش دهند و در مسافرت‌های درون شهری بسیار کارآمد هستند. بنابراین گیربکس نیمه اتوماتیک راه‌حل میانی است که باید سال‌ها پیش به این سمت حرکت می‌کردیم.

باید قبول کرد که در طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک سال‌ها است درجا زدیم. مدیر عامل ایران خودرو نیز در شرایط زیانده صنعت خودرو و استفاده از امکانات فعلی به دنبال گیربکس دو کلاچه و نیمه اتوماتیک حرکت کرده است.

* مشتریان در بازار تمایل به استفاده از چه نوع گیربکسی دارند و خودروساز باید چه اقدامی انجام دهد؟
مشتریان در بازار به دنبال خودروهای اتوماتیک هستند، باید در گذشته به سمت اتوماتیک کردن محصول حرکت می‌کردیم. نه تنها در کشور بلکه در دنیا ظرفیت سازی فراوانی برای موتور ایجاد شده است. اما برای طراحی و تولید گیربکس همچنان ضعف وجود دارد.

از سویی در دنیا خواسته مشتری تمایل به استفاده از گیربکس اتوماتیک هست که در حال ظرفیت سازی از سوی خودروسازان برای دست یابی به این هدف است. مدلی که اکنون انتخاب شده، هم از راه بحث مصرف سوخت بهینه هم سرمایه گذاری بهترین انتخاب بوده و اگر به گیربکس سی وی تی تغییر کند منجربه ایجاد پیچیدگی خواهد شد.

هر کاری که در کشور بخواهد انجام شود باید در گام اول اقتصادی باشد، درحال حاضر گیربکس شش دنده برای رانا استفاده شده و قابلیت مصرف دارد و مصرف سوخت را کاهش خواهد داد

* رانا یکی از محصولات پر از ایراد در پلت‌فرم الکتریکی است، باتوجه به این ضعف‌ها و حساسیت گیربکس نیمه اتوماتیک به قطعات الکترونیکی، ایران خودرو برای پیشگیری از کوبش در گیربکس چه اقدامی انجام داده است؟
هرکاری که در کشور بخواهد انجام شود باید در گام اول اقتصادی باشد، درحال حاضر گیربکس شش دنده برای «رانا» استفاده شده و قابلیت مصرف دارد و مصرف سوخت را کاهش خواهد داد.

در سرعت‌های بالاتر از ۱۱۰ کیلومتر نیاز به دنده شش است. ولی قرار نیست روی رانا فقط استفاده شود، کار زیادی دارد. هر دو خودروساز بزرگ روی بحث های الکترونیک درحال کار کردن هستند، شش دنده که ساخته شده از نظر مکانیکی پیش رفته است. مسائل الکترونیک نگران کننده است، اما باید این پروژه ها زودتر انجام شود.

هر پیشرفت تکنولوژی نیاز به پیشرفت در روش‌ها دارد. باید کیفیت کار و دقت کار افزایش یابد. ارتقا کیفیت در دستگاه و فرآیند و نیروی انسانی است. طبیعی هست که موضوع طراحی نیست سر همین جزئیات مدت ها است که روی گیربکس نیمه اتوماتیک کارکردند. امیدواریم تا یک سال آینده بتواند به بازار بیاید. گیربکس نیمه اتوماتیک در بازارهای جهانی به ویژه هند مصرف قابل توجهی دارد.

کد خبر: ۷۷٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • زادمهر IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      1 0
      ایشون که مطلب داخل تیتر رو نگفتن! حالا هم که کارشناس‌تون کاغذی نیست به زور دارید ازش حرف می‌کشید
    • سید هادی ریاضی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      0 0
      اگر بتونیم مافیا را مهار کنیم گیربکس اتوماتیک و دستی زیاد فرق ندارد از نظر ساخت و طراحی
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      0 1
      رانندگی در برف ویخ با گیربکس اتوماتیک مشکل است،،، مصرف سوخت را بالا می‌برد ودر صورت نداشتن باطری وروشن نشدن خودرو جابجایی خودرو مشکل است،،، کاربرد گیریبگس دستی برای خودرو های شاستی بلند چهار محور بالاتر است،،، به نظرم هر دو گیربکس اتوماتیک و دستی در بازار عرضه گردد تا مشتری حق انتخاب بیشتری داشته باشد??