۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
افزایش سود از دود؛ زور سیگار به کرونا نرسید
گزارش میدانی بازار از نا بسامانی بازار سیگار

افزایش سود از دود؛ زور سیگار به کرونا نرسید

کرونا و نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر باعث افزایش قیمت دخانیات، بخصوص سیگار شده و خرده فروشان براین باورند که عرضه کم شده و لذا هر کسی بسته به قیمتی که سیگار را تهیه می کند ، می فروشد.

بازار- محمد فکوری: «سیگار» در روزهای اخیر درگیر نوسانات قیمتی فراوانی شده و به نظر می‌رسد قیمت این کالا در هر مغازه با واحد صنفی نزدیک به آن تفاوت‌های بسیاری دارد البته درست است که این محصول، بسیار مضر برای سلامت جامعه بوده اما به هرحال مصرف کنندگان آن در جامعه وجود داشته و این محصول در داخل کشور تولید شده و به فروش می‌رسد.    

از سوی دیگر نبود نظارت بر بازار و بی توجهی نهادهای مسئول بر این موضوع و البته درگیری کشور با ویروس کرونا باعث شده تا  نرخ مصوبی برای این کالا در نظر گرفته نشده و قیمت این محصول به صورت شناور در سطح شهر تهران و بسته به محله و یا حتی تیپ افراد تعیین شود.

کم توجهی به این افزایش قیمت باعث شده تا پای دلالان بیش از پیش به عرضه و قیمت این کالا باز شود و برخی عرضه‌کنندگان و دلالان با پیش تازی در بالا بردن نرخ این محصول، سعی در پر کردن جیب خود و خالی کردن جیب افرادی که از این محصول استفاده می‌کنند، دارند.  

تفاوت قیمت در هر چند قدم 

مشاهده عینی خبرنگار «بازار» از خرید و فروش این محصول به خوبی تفاوت قیمت برخی برندهای «سیگار» در مغازه‌های سطح شهر و دکه های فروش روزنامه (!) را نشان ‌می‌دهد و اختلاف قیمت این کالا در برخی موارد به دو هزار تومان هم می‌رسد.   

بطور مثال مصوب قیمت هر پاکت سیگار «وینیستون» برای سال ۹۸، حدود هشت هزارتومان لحاظ شده اما در حال حاضر این کالا با قیمت ۱۱هزار تومان و گاهاً به قیمت ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان به مشتریان فروخته می‌شود و این ارقام روزبه روز افزایش می‌یابد.

همچنین سیگار «مارلبرو» که به صورت قاچاق و از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شود اما به وفور در تمام مراکز عرضه سیگار وجود دارد،  با افزایش قیمت در برخی محصولات خود قیمتشان به بالای ۳۵ هزار تومان می‌رسد لذا با ممنوع شدن واردات این نوع سیگار در گذشته قیمتش به چندین برابر رسیده است.

عرضه کم  قیمت متنوع 

یکی از فروشندگان سیگار در سوپر مارکت حوالی میدان فردوسی، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، در ارتباط با علت این افزایش قیمت در محصولات دخانی بخصوص سیگار به صورت روزانه، گفت: قیمت‌ها روزانه برای سیگار تعیین می‌شود و به علت کم بودن این محصول در بازار امکان نوسان آن بسیار زیاد بوده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد به علت کرونا تولید این محصول در کارخانه و پخش آن توسط شرکت پخش این محصول بسیار کاهش یافته و مغازه‌داران مجبور به تهیه این کالا از طریق بازار آزاد شده‌اند که قیمت آن را بالاتر از گذشته برده است.

این مغازه‌دار، افزود: البته سودجویان هم از این فرصت استفاده کرده و با خرید برندهای پر فروش آن‌ها را با قیمت بالاتری به مغازه‌داران می‌فروشند و چون مشتری این کالا بسیار بوده مغازه‌داران مجبور به تهیه این کالا هستند.

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت سیگار

البته موارد دیگری هم در افزایش قیمت سیگار تاثیر داشته که یکی از مهم‌ترین آنها نوسانات نرخ ارز بوده که با توجه به وابستگی کشور به کاغذ سیگار و برخی توتون‌ها به خارج از کشور نوسانات ارز بسیار بر روی این کالا تاثیر داشته است.

همچنین از دلایل دیگر افزایش قیمت سیگار می‌توان از انتقال سیگارهای خریداری شده به پستوها و ورود پول‌های سرگردان به خرید سیگار توسط افراد غیر مرتبط یا همان «دلالان» اشاره کرد که بسیار در ملتهب کردن بازار سیگار موثر بوده‌اند.

درآمد ۲۲هزار میلیاردی دولت از سیگار

از این رو دولت در بودجه ۹۸ درآمد مالیات بر سیگار و خرده فروشی آن۲۲ هزار میلیارد ریال برآورد کرده که با این افزایش قیمت در بازار و بی توجهی دولت به نرخ دخانیات در کشور به نظر می‌رسد دولت نگرانی از این موضوع نخواهد داشت.

قیمت های خرده فروشی محصولات دخانی در سال ۱۳۹۸ در جلسه مورخ ۹۷/۰۹/۲۵ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در خصوص ارزشگذاری کالاهای دخانی مکشوفه به ظن قاچاق و تشکیل کارگروه مشترک ستاد، مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور و گمرک تشکیل شده بود تعیین گردید.

گفتنی است، با توجه به نوسانات بازار حسب ضرورت هرگونه بازنگری در ارزش های اعلامی مستلزم تشخیص کارگروه است.

کد خبر: ۷٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha