۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
کاهش صادرات صنایع دستی از  اصفهان/ دولت حمایت نمی‌کند
رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان:

کاهش صادرات صنایع دستی از اصفهان/ دولت حمایت نمی‌کند

اصفهان - شیردل؛ رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی با توجه به شیوع کرونا در زمینه صادرات این نوع محصول با مشکلات مختلفی روبرو شده است که لزوم توجه جدی مسئولان را می طلبد.

بازار؛ گروه استان ها: زمین‌گیر شدن کشورهای بزرگ و مدعیان اقتصاد جهان با یک ویروس کوچک و جهش یافته سبب شده که چرخه اقتصاد و صادرات نیز تحت تاثیر قرار گیرد و زمینه خرید و فروش محصولات مختلف به ویژه صنایع دستی کاهش پیدا کند. اصفهان نیز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی از این آسیب در امان نمانده و کرونا و کاهش سفر گردشگران به این شهر صادرات صنایع دستی از نصف جهان را کاهش داده است.

این موضوع ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان این محصولات را پر رنگ‌تر می‌کند تا با اعطای تسهیلات ویژه و ایجاد زمینه‌های بازاریابی و فروش اینترنتی از کسادی و تغییر شغل این قشر جلوگیری کنند تا این هنرمندان در دوران پساکرونا نیز  بتوانند کمر راست کنند و بار دیگر شاهد رونق فروش و صادرات صنایع دستی باشیم.

«کرونا» و کاش صادرات صنایع دستی
در همین راستا سید عباس شیردل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت صنایع دستی اصفهان در شرایط کرونا اظهار داشت: همه‌گیری کرونا تمام دنیا و اقتصاد کشورها را مختل کرده است و صادرات صنایع دستی نیز از این امر مستثنی نشده و کشورهای مختلف جهان به همین دلیل خریدکمتری از صنایع دستی دیگر کشورها انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر گردشگر خارجی در کشور ما رفت و آمد ندارد و از سویی دیگر کشورهای خارجی که خریدار صنایع دستی بودند درگیر کرونا شده‌اند و توجه به این حوزه کاهش پیدا کرده است.

با توجه به اینکه مشغله اصلی کشورها  در شرایط فعلی مقابله با کروناست، خرید و فروشهای مجازی هنوز نتوانسته است در این زمینه جبران کننده باشد

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان بیان داشت: با وجود اینکه بخشی از خرید و فروش از طریق راه‌های فضای مجازی و ارتباطات گذشته انجام می‌شود اما متاسفانه با توجه به اینکه مشغله اصلی کشورها  در شرایط فعلی مقابله با کروناست، خرید و فروشهای مجازی هنوز نتوانسته است در این زمینه جبران کننده باشد.

الزام تسهیلات ویژه و اعطا وام دولت به هنرمندان
وی راه جبران خسارت ناشی از این وضعیت را اعطای وام و کمک‌های دولت به هنزمندان دانست و افزود: دولت باید وام‌های بی بهره به هنرمندان بدهد تا حداقل آنها از این حرفه نامید نشوند اما دولت نیز به این امر توجه چندانی ندارد.

شیردل در پاسخ به اینکه تا چه میزان توجه به بسته‌بندی محصولات و برندسازی صنایع دستی اصفهان که از عوامل موثر در صادرات موفق محوصلات مختلف محسوب می شود، توجه شده است، گفت: شرکت‌های بسته‌بندی زیادی در کشورمان  وجود دارد که در این زمینه باید به کمک صنایع دستی بیاید؛ خوشبختانه فروشندگان نیز با آموزشهای سالیان گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که باید با بسته‌بندی صحیح و به روز محصولات خود به فروش بهتر بیاندیشند.

وی اظهار کرد: شرایط بسته بندی صنایع دستی با توجه به تاثیر قابل توجه در فروش نسبت به گذشته بهتر شده اما قابل دفاع نیز نیست.

مس به عنوان یکی از مواد اولیه صنایع دستی در داخل کشور تولید می‌شود اما قیمت آن با ارز هماهنگی دارد؛ چراکه  تامین کنندگان داخلی مواد اولیه نیز با دلار و ارز معامله می‌کنند

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: در خصوص برندسازی نیز آموزش‌های لازم صورت گرفته و اکثر هنرمندان و تولیدکنندگان به دنبال این امر هستند.

تامین کنندگان داخلی با ارز معامله می کنند
وی یکی از چالش‌های مهم هنرمندان صنایع دستی را قیمت ارز و تامین مواد اولیه دانست و تصریح کرد: برای مثال مس در داخل کشور تولید می‌شود اما قیمت آن با ارز هماهنگی دارد و به محض تغییر قیمت ارز فروشندگان مواد اولیه، مس را به قیمت بیشتری به هنرمندان می‌فروشند چراکه اغلب تامین کنندگان داخلی نیز با ارز معامله می‌کنند.

شیردل در خصوص وعده بیمه هنرمندان از سوی دولت گفت: حدود پنج سال است که دولت هیچ هنرمند جدیدی را بیمه نمی‌کند و بودجه آن را به تامین اجتماعی نداده است و حتی افرادی که بیمه هستند نیز به دلیل کمبودها دچار مشکل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های صنایع دستی نیز در بخش فروش و دیده شدن این محصولات و بهبود اوضاع کنونی هنرمندان صنایع دستی بسیار تاثیرگذار است، تاکید کرد: صادرات و انعکاس این گونه هنرها به دیگر متقاضیان جهانی از طریق فضای مجازی می‌تواند در راستای فروش بهتر این صنایع و بهبود شرایط اقتصادی کشور موثر باشد.

کد خبر: ۷۷٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha