۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
محصولات کشاورزی پشت مرز مانده اند؛ ادامه شعار زدگی مسئولان
مشکلات ناتمام کشاورزان کرمان؛

محصولات کشاورزی پشت مرز مانده اند؛ ادامه شعار زدگی مسئولان

کرمان- وعده های مسئولان برای حل مشکلات کشاورزان بی نتیجه بوده و در کنار افت قیمت محصولات کشاورزی هنوز راهکاری برای صادرات نیز اندیشیده نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: وضعیت نابسامان کشاورزان در جنوب کرمان همچنان ادامه دارد، منطقه ای که سالانه میلیونها تن محصول کشاورزی را سالانه تولید می کند اما هیچ گاه به جایگاه واقعی خود در زمینه تولید و صادرات نرسیده است، مزارع جنوب کرمان را به عنوان چاه های نفت تمام نشدنی کرمان می شناسند، منطقه ای پر آب و حاصلخیز که علیرغم پتانسیلها اما هیچ گاه دیده نشده و همین مساله موجب شده محرومیت در این منطقه بیشتر از گذشته خودنمایی کند.

امسال مشکلات و چالش های پیش روی کشاورزان بیش از گذشته خودنمایی کرده و به نظر می رسد مسئولان هم هیچ دغدغه ای برای حل این مشکلات ندارند. از چهار ماه قبل که سرما زدگی اولین خسارتها را به کشاورزان وارد کرد، انتظار می رفت حمایت دولت آغاز شود اما کشاورزانی که نهاده ها را از بخش خصوصی و با قیمت آزاد خریداری کرده اند حالا دیگر توان تامین نیازهای اولیه معیشتی خود را ندارند.

پس از سرمازدگی نوبت طوفان شن و بخش دیگری از کشاورزی را از بین برد و پس از چند هفته سیر کاهش قیمت ها شروع شد.

هزاران تن پیاز روی دست مردم ماند و بعد سیب زمینی و گوجه فرنگی هم به این صف پیوست، وزیر کشاورزی با حضور در منطقه قول رفع مشکلات را داد و قرار شد حداقل زمینه صادرات پیاز مهیا شود اما پیازهای مردم در حال خراب شدن است و خبری از تدبیر نیست!

برای حل مشکل کمیسیون کشاورزی مجلس، وزیر کشاورزی و استاندار کرمان به جنوب کرمان رفتند و قطاری از وعده ها را ردیف کردند اما این قطار به مقصد نرسید.

سرانجام امروز استاندار کرمان بار دیگر در وزارت جهاد کشاورزی حضور یافت و بار دیگر وعده ها را برای عملی شدن و رفع مشکلات مرور کرد.

 مشکلات پیازکاران مجدد دور میز مرور شد
در نشست بررسی مشکلات تولید و صادرات محصولات کشاورزی استاندارکرمان و وزیرجهاد کشاورزی و جمعی از مدیران ارشد دستگاه های اجرایی، نمایندگان جیرفت و پنج شهر جنوب استان کرمان نیز حضور داشتند.

استاندارکرمان ضمن اشاره به سفر اخیر وزیر جهادکشاورزی به استان کرمان بر لزوم تسریع در اجرایی شدن مصوبات سفر تاکید کرد.

علی زینی وند با اشاره به چالش پیش آمده در حوزه تولید محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان گفت: باید با کار کارشناسی زمینه عرضه محصول در بازار داخلی و شناسایی بازارهای خارجی به منظور صادرات در دستور کار قرار گیرد.

باید با کار کارشناسی زمینه عرضه محصول در بازار داخلی وشناسایی بازارهای خارجی به منظور صادرات در دستورکار قرار گیرد

همچنین راه های شناسایی بازارهای جدید صادراتی از طریق وزارت خارجه و اصلاح بندهای بودجه‌ای مربوط به خرید محصولات کشاورزی در مجلس از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان این نشست به هر یک از مسئولان مرتبط وزارتخانه مسئولیت داد موارد مطرح شده را برای رفع مشکلات موجود دنبال کنند.

حالا سوال کشاورزان جنوب کرمان این است آیا اجرای مصوباتی که وزیر در سفر به جنوب کرمان مطرح کرده بود نیاز به پیگیری دارد؟ آیا مسئولان مرتبط با بحث صادرات به صورت طبیعی نمی دانند که باید زمینه صادرات محصولات تولیدی داخل کشور برای صادرات را مهیا کنند؟ چرا باید برای انجام وظیفه طبیعی جلسات متعدد برگزار شود و در نهایت مصوبت بر روی کاغذ بمانند؟

مسئولان شعار می دهند اما عمل نمی کنند
یکی از کشاورزان جنوب کرمان که دست از کشاورزی شسته و به صادرات محصول به کشورهای عربی خلیج فارس مشغول شده است به خبرنگار بازار گفت: بازارهای عربی تشنه محصولات کشاورزی ایران هستند فقط یک چیز برای آنها مهم است اول کیفیت و دوم بسته بندی و برند محصول.

محمد عباسی ادامه داد: من یک محوطه کوچک اجاره کرده ام و محصول کشاورزان را خریداری می کنیم و به قطر صادر می کنم اما هر چه که بیشتر برای حمایت مسئولان پیگیری کردم کمتر به من توجه شد.

وی افزود: من فقط یک زمین برای احداث سوله و انبار کردن محصول می خواستم اما خبری از حمایت نیست، خودشان هم کاری انجام نمی دهند و در مجموع پیازها در مزارع در حال خراب شدن است و کشاورز هم ضرر می کند.

پشت میز نشین ها نظاره گر خراب شدن تولیدات کشاورزان هستند
حسین ابراهیمی از کشاورزان عنبرآباد به بازار گفت: در سال جهش تولید کشاورز وظیفه خود را که تولید محصول است انجام داده، بذر پیاز با قیمتهای سرسام آور را خریده و کودشیمایی را با چند برابر قیمت خریداری کرده و محصول را در گرمای جنوب تولید کرده اما چرا مسئولان حمایت نمی کنند نکته عجیبی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وقتی می دانند که جنوب کرمان ظرفیت گسترده ای برای تولید دارد چرا برای صادرات محصول، حمل نقل، بازاریابی و ... برنامه ریزی نمی کنند

وی افزود: اگر کشاورزی تعطیل شود پس باید بچه های ما به کارهای کاذب روی آورده یا به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند، ما الگوی کشت را رعایت و  محصول با کیفیت تولید کردیم اما مسئولان چه کردند؟

وی گفت: وقتی می دانند که جنوب کرمان ظرفیت گسترده ای برای تولید دارد چرا برای صادرات محصول، حمل نقل، بازاریابی و ... برنامه ریزی نمی کنند آیا کشاورز زمانی که در زمین بیل می زند باید همزمان دنبال حل مشکل مرزها، حمل و نقل با کشتی، بازاریابی در چین و اروپا و .... باشد! پس چرا آقایون پشت میز می نشینند و حقوق می گیرند؟

بازاریابی و صادرات در جنوب کرمان باید فعال شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفتگو با بازار بیان کرد: مشکلات صادرات پیاز کاهش یافته است و حتی بسته تشویقی برای صادرات داده شده است.

سعید برخوری بیان کرد: برای هر کیلو محصول صادراتی ۵۰۰ تومان تشویقی به صادر کننده داده می شود اما صادرات نیاز به بسته بندی و محصول با کیفیت دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم با تسهیلات صادراتی قیمت هم افزایش یابد و مشکلات کاهش یابد.

وی بازاریابی و فعال شدن صادرکنندگان را برای رفع مشکل بسیار مهم دانست و گفت: هم اکنون ۴۰ درصد پیاز برداشت شده است و به تدریج برداشت محصول ادامه خواهد داشت.

پیگیری برای حل مشکلات ادامه دارد
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نیز به خبرنگار بازار گفت: تلاشهایی برای خرید تضمینی پیاز انجام شده است و پیگیری ها ادامه دارد.

ذبیح‌الله اعظمی بیان کرد: مشوق های صادراتی نیز برای صادرات محصول فراهم شده است و امیدواریم با همکاری وزارتخانه ها و ورود بخش خصوصی مشکلات در این زمینه کاهش یابد.

وی گفت: برای رفع مشکلات گوجه نیز صادرات این محصول نیز در دستور کار قرار گرفته است مشکل اصلی در زمینه کشاورزی جنوب کرمان فروش محصول است که باید این معضل را حل کنیم.

با جود گفته های مسئولان اما هنوز هم صف های طولانی وانت بارهایی که مملو از سیب زمین و پیاز است در شهرستانهای مختلف جنوب کرمان دیده می شود.

مشوق های صادراتی نتوانسته مشکلات را حل کند و صادر نندگان از ماندن محصولات پشت مرزها گلایه دارند.

کد خبر: ۷۶٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha