۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵
ایران یکی از ۵ کشور دارنده نفت ارزان| عربستان ارزان ترین و انگلیس گران ترین نفت دنیا را دارند
«بازار» گزارش می دهد

ایران یکی از ۵ کشور دارنده نفت ارزان| عربستان ارزان ترین و انگلیس گران ترین نفت دنیا را دارند

در حالیکه عربستان ارزان ترین و انگلیس گران ترین نفت دنیا را دارد، گزارش ها نشان می دهد که قیمت تمام شده تولید هر بشکه نفت در عربستان ۸.۹ دلار و تولید هر بشکه نفت در انگلیس حداقل ۴۴ دلار آب می خورد. در این بین ایران هم یکی از پنج کشوری است که به نفت ارزان دسترسی دارد.

بازار؛ گروه انرژی: افت قیمت نفت در یک سال گذشته خسارت سنگینی را به کشورهای تولیدکننده وارد کرده است. البته بزرگی این خسارت برای کشورهایی که قیمت تمام شده تولید و صادرات آنها به نوعی بالاتر است، بیشتر بوده است. به عنوان مثال «شیل» که یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان بوده ناچار شده تا سطح تولیدات خود را به شدت کاهش دهد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا تخمین می‌زند تولید نفت این کشور در ماه ژانویه در برخی هفته‌ها به کمتر از ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز رسیده باشد. همچنین این اداره تخمین می‌زند تولید نفت خام این کشور تا ۲۰۲۲ از سطح ۲۰۲۰ فراتر نرود. بخش زیادی از این افت تولید ناشی از تاب آوری پایین نفت شیل به لحاظ قیمتی در مقایسه با دیگر غول های نفتی جهان است. گزارش های اعلامی نشان می دهد که تولید هر بشکه نفت شیل حدود ۲۳.۳ دلار تمام می شود.

 البته شرایط در برخی از کشورها همچون کانادا و ونزوئلا حتی بدتر هم هست. قیمت تمام شده تولید هر بشکه نفت در کانادا ۲۶.۲ دلار، در ونزوئلا ۲۷.۶ دلار و در نیجریه حدود ۲۹ دلار اعلام شده است. جالب است که بدانید نفت برزیل و انگلستان عنوان گران قیمت ترین نفت دنیا را به خود اختصاص داده اند. تولید هر بشکه نفت در برزیل حدود ۳۵ دلار و در انگلس حدود ۴۴.۳ دلار هزینه می تراشد.

اداره  اطلاعات انرژی آمریکا تخمین می‌زند تولید نفت خام این کشور تا ۲۰۲۲ از سطح ۲۰۲۰ فراتر نرود. بخش زیادی این افت تولید ناشی از تاب آوری پایین نفت شیل به لحاظ قیمتی در مقایسه با دیگر غول های نفتی جهان است

نروژ از دیگر کشورهایی است که ناچار است برای تولید نفت هزینه بالایی صرف کند. قیمت تمام شده تولید هر بشکه نفت در این کشور ۲۱.۳۱ دلار اعلام شده است.

هزینه تولید و بهای  تمام شده تولید نفت در کشورهای مختلف (دلار)

هر بشکه نفت ایران چند؟
گزارش های منتشر شده نشان می دهد که تولید هر بشکه نفت در ایران حدود ۱.۹ دلار هزینه دارد. البته قیمت تمام شده نهایی هر بشکه از این طلای سیاه (با احتساب هزینه هایی همچون اداری و انتقال، سرمایه و مالیات) حدود ۹ دلار تمام می شود که کمی بالاتر از قیمت تمام شده نفت عربستان است. مزیت قیمتی ایران موجب شده که بتواند در شرایط تحریمی تخفیف های سنگینی را به خریداران نفت خود بدهد و تا حدودی سهم خود از بازارهای جهانی را حفظ کند. الیاس نادران رییس کمیسیون تلفیق چند وقت پیش به نقل از بیژن زنگنه وزیر نفت ایران مقدار صادرات را ۹۰۰ هزار بشکه اعلام کرد.

 همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز ۲۶ دی‌ماه در گزارشی اعلام کرد که درآمد خالص صادرات نفت و محصولات نفتی ایران در ۹ ماه سال ۲۰۲۰ تنها ۱۱ میلیارد دلار شده است.

تولید هر بشکه نفت در ایران حدود ۱.۹ دلار هزینه دارد. البته قیمت تمام شده نهایی هر بشکه از این طلای سیاه (با احتساب هزینه هایی همچون اداری و انتقال، سرمایه و مالیات) حدود ۹ دلار تمام می شود 

نفت ۱۰.۵ دلاری عراقی ها
عراق از دیگر کشورهایی است که دسترسی به نفت ارزان دارد. این کشور عربی که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، تقریباً به‌طور کامل به درآمد صادرات نفت خود متکی است. درآمد عراق سال گذشته میلادی به‌شدت تحت تأثیر قیمت‌های پایین نفت قرار گرفت و بغداد حتی برای پرداخت حقوق کارکنان بخش دولتی با مشکل روبه‌رو شد. جالب است که بدانید تولید هر بشکه نفت در عراق حدود ۲.۱۶ دلار تمام می شود که با اضافه شدن هزینه های اداری و انتقال، سرمایه و مالیات به ۱۰.۵۷ دلار می رسد.

عربستان که بزرگترین تولید کننده دنیاست، ارزان ترین نفت دنیا را هم در اختیار دارد. بر اساس آمار موجود قیمت تمام شده نفت برای بزرگترین تولیدکننده نفت جهانی ۸.۹ دلار است

رقابت تنگاتنگ سعودی ها و روس‌ها

روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده غیر اوپکی و عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده اوپکی که رقابت تنگاتنگی را در صادرات نفت با یکدیگر دارند، به لحاظ قیمتی هم تقریبا در شرایط مشابهی قرار دارند.

روسیه هم در بین فهرست تولیدکنندگان ارزان نفت قرار دارد. هزینه تولید هر بشکه نفت در این کشور ۲.۹۸ دلار است. البته با در نظر گرفتن سایر فاکتورها هر بشکه صادراتی این کشور حدود ۱۹.۲۱ دلار تمام می شود.

اما عربستان که هزینه تولید آن ۰.۰۲ درصد بیشتر از روسیه است، هزینه های جانبی کمتری را دارد. همین مساله موجب شده که قیمت تمام شده هر بشکه نفت عربستان به شدت پایین بیاد و به نوعی ارزان ترین نفت دنیا را از آن خود کند. بر اساس آمار موجود قیمت تمام شده نفت برای بزرگترین تولیدکننده نفت جهانی ۸.۹ دلار است که تقرییا می توان ادعا کرد که یک پنجم نفت بریتانیا و نصف روسیه است. لازم به یادرآوری است که این کشور عربی  برای بهبود وضعیت بازار نفت به صورت داوطلبانه یک میلیون بشکه از سطح تولیدات خود کاسته است. البته سعودی ها در نشست روز پنجشنبه قرار است اعلام کند که آیا به کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود ادامه میدهد یا نه؟

کد خبر: ۷۶٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha