۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
حمایت از نیروی کار آسیب پذیر در سالهای کرونایی؛دولت و شرکتها به حمایت از نیروی کار آمدند
بازار گزارش می‌دهد؛

حمایت از نیروی کار آسیب پذیر در سالهای کرونایی؛دولت و شرکتها به حمایت از نیروی کار آمدند

اقتصاد جهان هم در اثر همه گیری کرونا و هم تحت تاثیر چهارمین انقلاب صنعتی با چالشهای زیادی روبرو است و گروهی که بیشترین آسیب را می بینند نیروهای کاری ساده و کارگران هستند. اما حمایت از آنها یک ضرورت است.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که دنیا با چالشهای ناشی از همه گیری کرونا روبرو است و بخش زیادی از مشاغل از بین رفته است، اغلب کشورها برای حمایت از نیروی کار طرح هایی ارایه داده اند.

برخی مانند امریکا و دیگر کشورهای صنعتی با تخصیص بودجه ای، اقدام به ارایه دستمزدهای ماهانه  به مردم کردند تا مانع از تاخیر در پرداخت هزینه های جاری مانند اجاره خانه ها و تامین هزینه های مصرفی شوند. اما به دلیل بزرگی مشکلی که در اقتصاد دنیا وجود دارد، حمایتهای مالی دولتی کفایت نمی کند و شرکتها هم در غالب مسولیتهای اجتماعی  به حمایت از اقتصاد آمدند.

کشورهای هند و چین در این زمینه بسیار شاخص هستند. هند کشوری است که در سالهای اخیر انجام مسولیتهای اجتماعی را به صورت قانون درآورده است و تمامی شرکتها موظف هستند در این زمینه گام بردارند. درجریان همه گیری کرونا شرکتهای هندی در زمینه اطلاع رسانی در مورد مزایای واکسن، مراقبت های بهداشتی برای ممانعت از ابتلا به کرونا و در نهایت توزیع و تزریق واکسن در میان کارکنان شرکتهای مختلف یا در مناطق دورافتاده فعالیت کردند.

در چین هم مفهوم مسولیتهای اجتماعی قدمت زیادی ندارد و کمتر از ۱۵ سال از شروع به کارگیری این مفهوم گذشته است. چین در این سالها انجام مسولیتهای اجتماعی را به عنوان یک قانون معرفی نکرده است ولی در قانون شرکتها در مورد مفهوم مسولیتهای اجتماعی و تاثیر آن روی اقتصاد کشور تاکید شده است.

در نتیجه این مساله بود که طی ۱۵ سال اخیر حجم زیادی  شرکتهای زیادی در این حوزه وارد شده اند و مسولیتهای اجتماعی از دید شرکتهای بزرگ به یک اولویت تبدیل شده است. در این کشور حمایت از نیروی کار ساده و کارگران، ایجاد زمینه آموزش و کسب مهارتهای جدید در دستور کار قرار دارد.

اقتصاد امارات در اثر کرونا با بحران روبرو شد
یکی از کشورهایی در که در جریان کرونا آسب زیادی دید، کشور امارات بود. کشوری که اقتصادی وابسته به توریسم دارد و همه گیری کرونا این بخش مهم از اقتصاد کشور را از بین برد. وب سایت «csr» در این مورد نوشت: «در سال جدید میلادی که میراث بحران های بزرگ سال قبل را به دوش می کشد، در مورد مسولیتهای اجتماعی شرکتها که باید در این سال توسط شرکتهای بزرگ مد نظر قرار بگیرد، مسایل زیادی مطرح می شود. در این سال چالشهای زیادی در اقتصاد دنیا وجود دارد و شمار زیادی از مردم  تحت تاثیر کرونا با آسیب مواجه شده اند. صنعت هتل داری یکی از صنایعی بود که بیشترین آسیب را متحمل شد زیرا حمل و نقل هوایی به طور کلی متوقف شده بود و دیگر خبری از مسافر تفریحی، تجاری و حتی پزشکی نبود. به همین دلیل فعالان این صنعت با مشکلات زیادی روبرو شدند و حل معضل نیروی کار این حوزه به یکی از اولویتهای شرکتهایی تبدیل شده است که مسولیتهای اجتماعی خود را روی این حوزه متمرکز کرده اند.»

طبق گزارش منتشر شده توسط تراول دیلی نیوز، اتحادیه هتل داران کشور امارات اعلام کرده است به عنوان مسولیت اجتماعی خود حمایت از نیروی کار این صنعت و تامین رفاه آنها را در اولویت خود قرار داد. قرار بر این است ارایه حداقل حقوق به نیروها، انجان تستهای سلامت روزانه از کارکنان و عدم  تعدیل نیرو را در دستور کار قرار دهد ضمن اینکه در استخدام نیروی کار اولویت خاصی قایل نباشند به این معنا که همه امکان استخدام داشته باشند.

شرکتها به حمایت از کارکنان هتل ها در امارات روی آوردند
 بر مبنای گزارش وب سایت «csr.ir» کارکنان این صنعت به دلیل تعطیلی صنعت توریسم با مشکلات زیادی روبرو شده اند ولی اتحادیه هتل داران امارات طرح حمایت مالی از کارکنان، عدم اجرای طرح تعدیل نیرو و توجه به رفاه و امنیت اقتصادی این گروه را در دستور کار خود قرار داد. در این گزارش آمده است: «انتظار می رود در نیمه اول سال ۲۰۲۱ این صنعت همچنان با چالشهای زیادی روبرو باشد به همین دلیل حمایت از کارکنان این صنعت در اولویت است. از طرف دیگر باید زمینه ای برای حفظ سلامتی کارکنان هم فراهم شود زیرا فعالان این صنعت به شدت در معرض آسیب قرار دارند.»

 اتحادیه هتل داران امارات در بخش دیگری از مسولیت اجتماعی خود به ارایه کمک مالی به دولت برای تامین واکسن مورد نیاز مردم هم اشاره کرد و نوشت:« امارات حجم زیادی واکسن خریداری کرده است و کشوری پیشگام در واکسیناسیون عمومی است. به همین انتظار می رود با سرعت بیشتری نسبت به دیگر کشورهای دنیا بتواند صنعت گردشگری را از سر بگیرد. اتحادیه در ساخت کارخانه های واکسن سازی در امارات سرمایه گذاری کرد . هم اکنون امارات تولید واکسن سینوفارم چین و اسپوتنیک فایو روسیه را نیز در دستور کار دارد و انتظار می رود به یکی از کشورهای  مقصد مسافران برای دریافت واکسن تبدیل شود.»

در نهایت باید در نظر داشت در این سالی که اقتصاد دنیا با چالشهای زیادی روبرو است، هر کشوری راهی برای مقابله با اثرات منفی آن در پیش می گیرد و استفاده از بودجه های  مسولیت اجتماعی شرکتها در این زمینه عامل بسیار مهمی است.

کد خبر: ۷۶٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha