۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
سازوکار عرضه کالاهای غیر دارویی روی پلتفرم‌های فروش آنلاین تدوین می‌شود
قائم مقام دبیر کمیته حمایت از کسب وکار:

سازوکار عرضه کالاهای غیر دارویی روی پلتفرم‌های فروش آنلاین تدوین می‌شود

سلاح‌ورزی، قائم مقام دبیر کمیته حمایت از کسب وکار با اشاره به برگزاری نشست کمیته از تصمیم اعضا درباره تشکیل کارگروهی به منظور تدوین سازوکار عرضه کالاهای سلامت‌محور غیردارویی از جمله مکمل‌های غذایی و ورزشی روی پلتفرم‌های فروش آنلاین، خبر داد.

به گزارش بازار، هشتادمین نشست کمیته حمایت از کسب‌وکار برگزار و در آن با حضور اعضای کمیته، موضوع امکان عرضه کالاهای سلامت‌محور غیردارویی از جمله مکمل‌های غذایی و ورزشی روی پلتفرم‌های فروش آنلاین بررسی شد.

حسین سلاح‌ورزی، قائم مقام دبیرکمیته حمایت از کسب وکار درباره آنچه در این نشست صورت گرفت، گفت: موضوع معافیت مالیاتی سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز حاصل از صادرات و مسئله مهلت مرور زمان رسیدگی و مطالبه جرائم موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۸۰  در ارتباط با عملکرد سال های ۱۳۹۰ لغایت ۱۳۹۴ دو موضوعی بودند که در هفتادونهمین نشست کمیته مطرح شده بود و قرار شد بعد از رسیدگی یک هفته‌ای به این مسائل، نتیجه نهایی در نشست بعدی کمیته ارائه شود.

بر اساس اظهارات او، نماینده سازمان امور مالیاتی با حضور در این جلسه، نتیجه بررسی این دو موضوع را عنوان کرد که بر این اساس سازمان امور مالیاتی در مورد اول، معافیت را عام دیده و آنچه خواسته بخش خصوص بوده است را پذیرفته و در نتیجه باید برای حل مشکلات صادرکنندگان با صدور بخشنامه‌ای به اداره‌های مالیاتی، ابلاغ کند که صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی خود را از سال ۹۷ به بعد انجام داده‌اند، می‌توانند از معافیت سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز حاصل از صادرات استفاده کنند.

سلاح ورزی نتیجه بررسی موضوع دوم که به مهلت مرور زمان رسیدگی و مطالبه جرائم موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۸۰  در ارتباط با عملکرد سال های ۱۳۹۰ لغایت ۱۳۹۴ مربوط می‌شود را مورد توجه قرار داد و گفت: طبق اظهارات نماینده سازمان امور مالیاتی در این رابطه ایرادی نسبت به عملکرد سازمان وجود ندارد و بخش‌نامه صادر شده درباره تعیین مبدا محاسبه مروز زمان را وقف ماده ۱۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم، تاریخ سررسید پرداخت درنظر گرفته که مشکلی از این بایت ندارد.

نایب رئیس اتاق ایران محور اصلی این نشست را بررسی امکان عرضه کالاهای سلامت‌محور غیردارویی از جمله مکمل‌های غذایی و ورزشی روی پلتفرم‌های فروش آنلاین عنوان کرد و افزود: خواسته پلتفرم‌های فروش آنلاین این است که بتوانند محلی برای معرفی و به هم‌رسانی داروخانه‌های دارای مجوز فروش آنلاین با مصرف‌کنندگان باشند. در واقع قرار است کلیه فعالیت‌های مربوط به دارو از تامین، نگهداری، انبارش، تعیین قیمت و حتی ارسال دارو برای مشتری نیز توسط داروخانه انجام شود و پلتفرم مربوطه تنها امکان معرفی داروهای موجود در هر داروخانه را به صورت یکجا و منسجم برای مصرف‌کننده فراهم کند و دیگر نیازی به جست‌وجوی تک تک سایت‌های هر داروخانه برای پیدا کردن یک داروی خاص نباشد.

سلاح‌ورزی با بیان این مطلب که موضوع مورد نظر یکبار در نشست کارگروه تخصصی بررسی شده؛ اما به نتیجه نرسیده است، تصریح کرد: نگرانی‌هایی در این باره از سوی سازمان غذا و دارو وجود دارد؛ اینکه طبق قانون، تبلیغات انواع دارو غیرمجاز است و امکان دارد با فروش آنلاین زمینه تبلیغات این محصولات فراهم شود. دوم روند نظارت مسئول فنی داروخانه در ارائه و فروش محصول است که احتمال دارد در فروش آنلاین این مسئله دچار اختلال شود و در نهایت مسئله نظارت بر خرید و فروش محصولات دارویی است که باید در مورد فروش آنلاین برای این بخش نیز سازوکاری اتخاذ شود.

قائم مقام دبیر کمیته حمایت از کسب‌وکار با توجه به آنچه در این نشست مطرح شد، خاطرنشان کرد: استدلال‌های ارائه شده از سوی سازمان غذا و دارو درباره لزوم بررسی‌های بیشتر درباره ابعاد اجرای چنین ایده‌ای مورد تایید و تاکید اعضای کمیته قرار گرفت؛ اما در نهایت با توجه به اهمیت ایجاد بستر فروش آنلاین انواع مکمل‌های غذایی و ورزشی و گسترش کسب‌وکارها در کشور مقرر شد که کارگروهی با حضور نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان غذا و دارو، اتاق ایران و اتاق اصناف، قوه قضائیه، معاونت حقوق ریاست جمهوری و سازمان نظام پزشکی تشکیل شود و در مدت یک هفته اولین پیش‌نویس خود را درباره روند اجرایی شدن این ایده ارائه دهند. البته لازم است که در نهایت با برگزاری سه نشست، سازوکار نهایی اجرای آن مشخص شود.

کد خبر: ۷۶٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha