۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
 «تلفن همراه»  گرانی شب عید ندارد
کارشناس ارشد صنایع مخابراتی:

«تلفن همراه» گرانی شب عید ندارد

کارشناس ارشد صنایع مخابراتی، با بیان اینکه زمان رصد شرکت‌های واردکننده تلفن همراه توسط نهادهای نظارتی رسیده، گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بازار موبایل شب عید نخواهیم داشت.

بازار-محمد فکوری: فرزاد یزدیان کاشانی کارشناس ارشد صنایع مخابراتی، با بیان اینکه زمان رصد شرکت‌های واردکننده تلفن همراه توسط نهادهای نظارتی رسیده، گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بازار موبایل شب عید نخواهیم داشت.

وی با اشاره به میزان واردات گوشی تلفن همراه در سال ۹۸، اظهار کرد: طبق آخرین آمارها در بهمن ماه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه از مبادی رسمی یعنی از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران وارد کشور شده و کد فعالسازی را دریافت کرده‌اند اما به نظر نمی رسد با افزایش واردات این محصول، -با توجه به اینکه تلفن همراه یک کالای وارداتی است و قیمت آن تابع مستقیمی از قیمت ارز می باشد-  این روزها شاهد کاهش قیمت آن باشیم.

وی افزود: بعد از اجرای طرح ریجستری به علت آماده نبودن زیرساخت‌ها جهت تامین نیاز تلفن همراه در کشور و جلوگیری از کمبود تلفن همراه  در بازار وزارت صمت تصمیم گرفت مجوز واردات گوشی تلفن همراه را به شرکت‌های بیشتری ارائه کند و خدمات حداقلی را برای دارا بودن این مجوز در نظر گرفت که نیاز بازار تامین شود.

زمان پایش شرکت‌های واردکننده تلفن همراه رسیده است

کارشناس ارشد صنایع مخابراتی، با بیان اینکه درحال حاضر تقریبا بازار در بحث عرضه و تقاضا به تعادل رسیده، گفت: میزان واردات به حدی بوده که توانایی پاسخ گویی به نیازهای داخلی کشور را داشته و این به آن معناست که وقت پایش این شرکت‌ها رسیده زیرا در گذشته هر شرکتی که دارای کمترین تجهیزات برای ارائه خدمات پس از فروش داشت مجوز را دریافت می‌کرد اما اکنون تمامی این شرکت‌ها باید مورد پایش قرار گیرند.

این فعال اقتصادی در بخش ICT، ادامه داد: در پایش خدمات پس از فروش شرکت های وارد کننده آیتم های مختلفی را باید در نظر گرفت. نکته اولی که باید در بخش پایش شرکت‌های واردکننده در نظر گرفته شود محیط پذیرش از نظر تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات در کشور، مدت زمان انتظار مشتری جهت پذیرش، برخورد پرسنل پذیرش و ...است و در مرحله بعد  امکانات محیط تعمیر گاه از نظر لجستیک محیط تعمیرگاه و  سطح دانش  پرسنل و تخصص آن‌ها حایز اهمیت است.

یزدیان کاشانی، تصریح کرد: در مرحله بعد بحث انبار قطعات این شرکت‌ها اهمیت پیدا خواهد کرد زیرا این انبارها جایگاه ویژه‌ای در ارائه خدمات به مشتری داشته زیرا با توجه به موجودی انبار قطعات، زمان ارائه خدمات، تلفن‌های همراه تعیین می شود به این معنا که اگر گوشی مشتری به قطعه ای نیاز داشته باشد و آن قطعه در انبار شرکت موجود نباشد زمان ارائه خدمات به مشتری افزایش پیدا می کند که این اصلا مطلوب نیست.

وی گفت: طرح رتبه بندی خدمات پس از فروش حدود ۲سال پیش با نام «RTW » توسط اینجانب ارائه شد و قرار شد از یک ستاره تا پنج ستاره بر روی کارت‌های گارانتی شرکت‌ها بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند، ثبت شود.

کارشناس ارشد صنایع مخابراتی، افزود: این ستاره‌ها می‌تواند به مشتری بفهماند که ارائه خدمات برای کالایی که خرید می‌کند چقدر باشد و از بین شرکت‌ها که دارای یک تا پنج ستاره دارند بتواند انتخاب کند که امید است این طرح مهم هرچه سریعتر اجرایی شود و هموطنانمان را در خرید مطمئن یاری کند.

افزایش قیمتی در بازار شب عید برای تلفن همراه نخواهیم داشت

این فعال اقتصادی در بخش ICT، درباره افزایش قیمت در روزهای پایانی سال، اظهار کرد: دو مدل افزایش قیمت در روزهای پایانی سال برای هر کالایی قابل پیش‌بینی بوده، اولین افزایش مربوط به بحث نوسانات قیمت ارز بوده و بحث بعدی افزایش قیمت به علت بالا بودن تقاضا است و در حال حاضر نوسانات بازار ارز باعث افزایش حدود ۲۰درصدی قیمت گوشی تلفن همراه شده و افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن تقاضا در بازار وجود نخواهد داشت.

یزدیان کاشانی ادامه داد: در حال حاضر بازار شب عید تلفن همراه به علت شیوع ویروس کرونا و خارج نشدن مردم از خانه دچار رکود شدیدی شده بنابراین اگر قیمت این کالاها افزایش پیدا کند همچنان تقاضایی در بازار برای این کالا وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به قیمت تلفن همراه در ماه‌های ابتدایی سال آینده، خاطرنشان کرد: بسیار بعید است که بازار تلفن همراه با وجود رکود شدیدی که بر بازار حاکم است و وضعیت اقتصادی مردم در ماه‌های اولیه سال آینده تقاضایی بالاتر از موجودی بازار وجود داشته باشد زیرا شرکت‌های مجاز برای شب عید تدارک مفصلی دیده‌اند که با وجود شرایط فعلی این محصولات در انبارها مانده و مشکلی از بابت عرضه محصول نخواهیم داشت.

کارشناس ارشد صنایع مخابراتی، تصریح کرد: قیمت‌های تلفن همراه در سال آینده با توجه به نرخ ارز تعیین خواهد شدو قیمت‌ این محصولات با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال ۹۹ تعیین می شود.

کد خبر: ۷٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha