۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
همه چیز بورس نیست
یادداشت؛

همه چیز بورس نیست

اقتصاد یک سیستم است و نباید فقط به یک بخش و سرمایه گذاران آن توجه کرد. اما مسئولان طوری رفتار می‌کنند که گویی بورس تافته جدا بافته است. این بخشی از یادداشت «ندری» اقتصاددان برای رسانه «بازار» است.

کامران ندری؛ بازار: بازار سرمایه ایران که در دوران همه‌گیری و افت بازارهای سرمایه دنیا روند صعودی‌ بی‌سابقه به خود گرفته بود، حالا مدت‌هاست که صفحه سبز به خود ندیده و یک روند نزولی با شیب تند را طی می‌کند. در ادامه این روند حتی تغییر دامنه نوسان هم نتوانست تأثیری در کاهش سرعت این نزول یا تغییر روند ایجاد کند تا اسفند امسال برای این بازار با منفی‌های کم‌سابقه همراه شود.

در ادامه این روند، بورس در روزهای گذشته هم قرمز پوش بود و روند نزولی بازار سرمایه ادامه پیدا کرد. شاخص کل بورس در حالی روی کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد درجا می زند که در نیمه مرداد پارسال تا دو میلیون  ۱۰۰ هزار واحد هم رشد کرده بود. اوضاع اقتصادی کشور مدام در حال بدتر شدن بود.

در شرایطی که بورس های بزرگ دنیا به دلیل رکود ناشی از پاندمی کرونا مدام در حال ریزش بودند، بازار سهام در کشور ما درحال صعود بود. این صعود ۳ دلیل بیشتر نداشت؛ دلیل تورم و رشد قیمت ارز و رفتارهای هیجانی مردم رشد کرد. در این بین دولت مردم را به ورود به این بازار تشویق می‌کرد. همین مساله تعداد زیادی از مردم را ترغیب به فروش اموال و دارایی و سرمایه گذاری در بورس کرد.

رشد شاخص کل بازار سرمایه اما دوامی نداشت و همانطور که انتظار می رفت حباب بورس ترکید و شاخص کل تا پایان سال به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ریزش کرد. ریزش شاخص امسال هم ادامه داشت و بورس کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را هم تجربه کرد.  

بسیاری امید دارند که در صورت لغو تحریم ها  وضعیت اقتصادی بازارها بهبود پیدا کرده و رونق هم به بورس بازگردد. اما  در شرایطی که فساد در کشور ریشه دوانده، خبری از بهبود سیاست های اقتصادی نیست، دستگاه ها و وزارتخانه های دولتی به صورت جزیره ای رفتار می کنند، بازگشت به برجام نمی تواند همه مشکلات را حل کند

دولتی که مقصر اصلی جهش قیمت ها در بازار سرمایه بوده، حالا می گوید که به دنبال احیای این بازار است. رییس سازمان بورس  که پیش از این از تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به بورس خبر داده بود، حالا می گوید که  قرار است منابع قابل توجهی از صندوق توسعه وارد بازار شود. البته  قبل از این هم در اسفند ماه ۹ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه وارد  شده بود.

بسیاری امید دارند که در صورت لغو تحریم های اقتصادی وضعیت اقتصادی بازارها بهبود پیدا کرده و رونق هم به بورس بازگردد. اما سوال اینجاست در شرایطی که فساد در کشور ریشه دوانده، خبری از بهبود سیاست های اقتصادی نیست، دستگاه ها و وزارتخانه های دولتی به صورت جزیره ای رفتار می کنند، بازگشت به برجام چند درصد از مشکلات اقتصادی کشور را حل می کند.

بدون شک در صورت لغو تحریم ها نرخ ارز در کشور کاهش پیدا کند. هرچند که این کاهش برای بسیاری از بخش های اقتصادی می تواند خبری خوش تلقی شود، اما کم نیستند واحدهای صادرات محوری که از رشد قیمت ارز منتفع می شوند. سهام واحدهای پتروشیمی، فولادی که بخش زیادی از درآمدشان از محل صادرات است، بدون شک با کاهش قیمت ارز نزولی خواهد شد. بنابر این است در صورت لغو تحریم ها ارزش بازار سهمان از وضع موجود هم می تواند پایین تر بیاد.

در صورت لغو تحریم ها نرخ ارز در کشور کاهش پیدا می کند. در این حالت  سهام واحدهای پتروشیمی، فولادی که بخش زیادی از درآمدشان از محل صادرات است، بدون شک با کاهش قیمت ارز نزولی خواهد شد

اما مساله اصلی این است که در اقتصاد نباید فقط وضعیت بازار سهام را در نظر گرفت. هر تصمیمی که گرفته می شود باید تمامی جوانب کار و تاثیر گذاری آن بر کل بخش ها را  مورد ارزیابی قرار دارد. نباید فراموش کرد که بازار سهام یک بازاری است همچون سایر بازارهای دیگر. اما مسئولان طوری رفتار می کنند که گویی  بورس تافته جدا بافته است.

اما سئوال من اینجاست، مسئولان چرا فکری به حال مال باختگان بازار خودرو، سکه و  ارز نمی کنند. به دلیل سیاست های اشتباه دولت، بهای دلار در برهه ای از سال گذشته از مرز ۳۲ هزار تومان عبور کرد و سکه هم رکورد ۱۷ میلیون تومان را شکست. بسیاری از مردم برای حفظ قدرت خرید خود شروع به سرمایه گذاری در این بازارها کردند. اما حالا بهای دلار حدود ۲۵ هزار تومان بوده و سکه هم روی کانال ۱۰ میلیون تومان قرار گرفته است. این وضعیت را در بازار خودرو هم شاهد بودیم. اما هیچ کس از زیان سنگینی که در این بازارها به مردم وارد شده سخن نمی گوید و تمام حساسیت ها روی بازار سهام است.  اگر قرار است که جلوی ضرر و زیان را بگیریم باید برای مال باختگان سایر بازارها هم فکری بکنیم چراکه همه چیز بورس نیست.

مسئولان چرا فکری به حال مال باختگان بازار خودرو، سکه و  ارز نمیکنند. هیچ کس از زیان سنگینی که در این بازارها به مردم وارد شده سخن نمی گوید و تمام حساسیت ها روی بازار سهام است

متاسفانه وزیر اقتصاد به جای اینکه به فکر بهبود وضعیت تولید، رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم یا به عبارت دیگر به فکر کل اقتصاد ایران  باشد، بازار سرمایه مهم ترین دغدغه آن شده است. غافل از اینکه اقتصاد یک سیستم است و اگر می خواهیم این سیستم به خوبی کار کند، باید تمامی اجزای آن درست باشد.

کد خبر: ۷۶٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha