۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
سود مالی تولید انرژی خورشیدی به ۲۲۳ میلیارد خواهد رسید
تا سال ۲۰۲۶؛

سود مالی تولید انرژی خورشیدی به ۲۲۳ میلیارد خواهد رسید

انتظار می رود نسل جدید پنل های خورشیدی طی سال های آتی پیشرفته تر و با کارایی بیشتری همراه باشد و حجم انرژی تولیدی توسط نسل جدید پنل های خورشیدی چند برابر نمونه های مشابه در گذشته باشد.

بازار – گروه بین الملل: گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقات انرژی نشان می دهد که بازار تجارت انرژی خورشیدی سال پررونقی را گذارنده است.

براساس تازه ترین گزارش ها، تولیدکنندگان انرژی خورشیدی تا سال میلادی ۲۰۱۸ در کشورهای مختلف، ۵۲.۵ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند و همین ارزیابی حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۶ میلادی میزان درآمد حاصل از انرژی خورشیدی در جهان به ۲۲۳.۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

افزایش تقاضا برای منابع انرژی، سیاست های حمایتی دولت ها برای نصب پنل های خورشیدی در خانه های شخصی در کشورهای غربی و آسیایی و از همه مهمتر سیاست های محدود کننده استفاده از سوخت های فسیلی از جمله مهمترین دلایل استفاده از انرژی خورشیدی و رشد درآمد ناشی از این انرژی است.

از سوی دیگر انتظار می رود نسل جدید پنل های خورشیدی طی سال های آتی پیشرفته تر و با کارایی بیشتری همراه باشد و حجم انرژی تولیدی توسط نسل جدید پنل های خورشیدی چند برابر نمونه های مشابه در گذشته باشد.

در این گزارش همچنین پیش بینی شده که طی سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۶ آمریکای شمالی ۱۹درصد از تولید انرژی خورشیدی در دنیا را به خود اختصاص دهد، در حالی که انرژی تولیدی در آسیا و اقیانوسیه تا ۲۵ درصد بیشتر پیش بینی شده است.

در عین حال آن چه به افزایش استفاده و محبوبیت انرژی خورشیدی دامن زده است، وقوع حوادث و اتفاقات آب و هوایی سهمگین در کشورهای مختلف است. طی سال گذشته بر اثر طوفان های بزرگ و سهمگین در سواحل شرقی آمریکا، بسیاری از خانه های مناطق ساحلی برق خود را برای ساعت های طولانی از دست می دادند و این حوادث در مناطق دیگری از جهان از جمله در جنوب و شمال اروپا نیز دیده شد و مسئولان تامین انرژی بدنبال بروز طوفان های بزرگ مجبور به قطع چند ساعته برق می شدند.

قطع برق اگرچه باعث هجوم شهروندان شهرهای در معرض طوفان برای خرید ژنراتورهای دیزلی تامین برق شد، اما همزمان بسیاری نیز ترجیح دادند که با شرکت های مهندسی، قرارداد نصب پنل های خورشیدی روی پشت بام را امضا کنند و تقاضا برای نصب پنل های خورشیدی از جمله در کالیفرنیای آمریکا ۳۰۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

همچنین انتظار می رود که دولت ها طی سال های آتی با محدودیت های بیشتری برای توسعه نیروگاه های گازی و استفاده از سوخت های فسیلی برای تامین انرژی برق روبرو شوند. گرمایش سالانه کره زمین و همچنین معاهدات آب و هوایی جهانی از جمله توافق پاریس در مجموع شرایطی را ایجاد کرده تا دولت ها بویژه در غرب برای توسعه و ساخت نیروگاه گازی جدید برای تامین برق با محدودیت روبرو باشند و از همین رو نیز توسعه استفاده از انرژی خورشیدی بخشی از سیاست های تشویقی دولت ها در بسیاری کشورها به شمار خواهد رفت که به نوبه خود استفاده از انرژی خورشیدی را رایج تر خواهد کرد.

تا سال ۲۰۱۹، چین و هند به‌عنوان پیشتازان توسعه‌ی پروژه‌های انرژی خورشیدی در مقیاس وسیع شناخته می شدند، اما افزایش میزان تقاضای انرژی در ایالات‌متحده  و وجود رکود اقتصادی و همزمان سیاست های تشویقی دولت واشنگتن و افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی عمومی باعث شده تا یک سال گذشته، آمریکا رکورددار تولید برق خورشیدی باشد. در واقع اگرچه بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی در خارج از ایالات‌متحده قرار دارند؛ اما دو نیروگاه در کالیفرنیا و نیومکزیکو در دست احداث هستند. و همچنین نیروگاه های کوچک خانگی نیز در این کشور در مقایسه با یک سال گذشته چند برابر شده است.

با این حال توسعه پنل ها و نیروگاه های خورشیدی با انتقادهایی نیز همراه است. یکی از نگرانی‌های توسعه انرژی خورشیدی، آسیب به زمین، فرسایش و از بین رفتن حیات‌وحش است. بااینکه سیستم‌های خورشیدی را می‌توان در محل‌های ثابتی نصب کرد، اما ممکن است سیستم‌های بزرگ PV برای تولید هر مگاوات برق به ۳.۵ تا ۱۰ جریب زمین و تأسیسات CSP برای تولید همین میزبان به ۴ تا ۱۶.۵ جریب زمین نیاز داشته باشند. برای حل این مشکل گفته شده است که می‌توان تأسیسات را در بخش‌های کم کیفیت یا در امتداد جاده‌ها و بزرگراه‌ها نصب کرد تا سطح کمتری از مناطق بکر و طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فناوری خورشیدی، این است که تنها هنگام تابش خورشید انرژی تولید می‌کند. به این معنی که هنگام شب یا در روزهای ابری ممکن است تأمین انرژی مختل شود. اگر روش‌های کم‌هزینه‌ای برای ذخیره‌سازی انرژی وجود داشته باشد این مسئله مشکل‌ساز نخواهد شد، زیرا دوره‌های آفتابی طولانی می‌توانند انرژی اضافه‌ را ذخیره کنند. برای مثال آلمان یکی از پیشتازان فناوری خورشیدی، در حال حاضر بر توسعه‌ی ذخیره‌سازی انرژی کار می‌کند تا این مشکل را برطرف کند، اما هنوز منایع ذخیره انرژی خورشیدی پیشرفت زیادی نداشته و تلاش برای ذخیره انرژی اضافی در روزهای آفتابی برای جایگزینی در  شب ها و روزهای ابری همچنان چالش بزرگ توسعه و اتکا به انرژی خورشیدی است.

کد خبر: ۷۶٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha