۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
تسهیلات بانکی ۳ برابر بودجه عمومی دولت
معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد

تسهیلات بانکی ۳ برابر بودجه عمومی دولت

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفت: پرداخت تسهیلات نظام بانکی در ۱۰ ماهه امسال سه برابر بودجه عمومی دولت است.

به گزارش بازار، اسحاق جهانگیری در آیین تجلیل از عملکرد شبکه بانکی در بهسازی و نوسازی مناطق سانحه‌دیده افزود: نظام بانکی در ۱۰ ماهه امسال بیش از هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده، در حالی که بودجه عمومی دولت برای سال ۹۹، ۵۵۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی بودجه عمومی کشور کمتر از یک سوم تسهیلات سالانه نظام بانکی است، ضمن این که بودجه شرکت‌های دولتی از این میزان جداست.

وی با بیان این که اقتصاد کشور به شدت به نظام بانکی متکی است، افزود: هیچ طرح بزرگ و کوچک صنعتی و عمرانی نمی‌توان پیدا کرد که بانک‌ها در آن نقش نداشته و کمک نکرده باشند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: گاهی وقت‌ها برای طرح‌های عمرانی که باید با بودجه دولت انجام شود از بانک‌ها کمک می‌خواهیم که نظام بانکی هم استقبال و کمک کرد.

جهانگیری با بیان اینکه بخش مسکن در کشور ما شرایطی ویژه دارد و کشور ما هم از شرایط ویژه‌ای برخوردار است افزود: به دلایل اقلیمی و شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور ما، همواره در معرض بحران‌هایی طبیعی مانند زلزله، سیل و خشکسالی و در معرض بحران‌هایی مانند کرونا قرار دارد که البته در دل این شرایط، فرصت‌های خوبی برای توسعه به وجود آمده است، به طور نمونه اگر با بحران‌هایی مانند سیل و زلزله مواجه می‌شویم معادن خوب و منابع نفت و گاز نیز در نتیجه فعل و انفعالات زمین به دست ما رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در بحران‌هایی مانند سیل و زلزله معمولا فقیرترین افراد جامعه بیشتر آسیب می‌بینند، گفت: از حدود ۱۵ سال پیش بحث مقاوم‌سازی و مستحکم‌سازی خانه‌های روستایی در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت و در طول یک دوره که ۹۳ درصد از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی دارای استحکام ضعیف بودند این میزان به ۲ میلیون واحد کاهش یافت.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در زلزله سرپل ذهاب، ۱۳۰ واحد مسکونی یا به صورت کامل تخریب شد یا به بازسازی کامل نیاز داشت که این اقدامات انجام شد، همچنین پس از سیل سال ۹۸ که ۲۰ استان از جمله استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان از آن آسیب جدی دیدند، برای واحدهایی که نیاز به بازسازی داشت و یا باید از نو ساخته می‌شد این اقدامات صورت گرفت و تحویل مردم شد که در بازدید اخیر از گلستان این موارد را از نزدیک مشاهده کردم.

جهانگیری افزود: این اقدامات نتیجه کارهای بزرگ و ماندگاری است که نظام بانکی با اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۳ هزار میلیارد تومان برای بازسازی و ۲۷ هزار میلیارد تومان برای مقاوم سازی در آن نقش داشت.

وی با بیان این که باید مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی را تا مرحله آخر به پیش ببریم، گفت: در این باره اگر نیاز به هر تسهیل و تدبیری بود آماده‌ایم هم در دولت و هم در قالب ارائه لایحه به مجلس کمک کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: فکر می‌کنم طرح مسکن محرومین یکی از کارهای ابتکاری بنیاد مسکن با کمک نظام بانکی است،، زیرا برخی مردم همین آورده ۲۰ میلیون تومانی را هم ندارند بنابراین در روستاها که زمین ارزان است بنیاد مسکن آن را به صورت ارزان تهیه می‌کند و یا خود روستاییان در اختیار قرار می‌دهند و دولت هم ۳۰ میلیون تومان آورده برای هر واحد دارد که در تکمیل و تحویل این واحدها نقش کمک‌کننده دارد.

جهانگیری گفت: برای ساخت ۱۲۰ هزار واحد مسکن محرومین توافق کردیم که تاکنون ۵۰ هزار واحد تکمیل شد، بنابراین بقیه واحدها را باید به سرعت تکمیل کنیم تا ضعیف‌ترین اقشار، مسکن و سرپناه داشته باشند که این همان آرمان‌های امام (ره)، انقلاب و تک تک ما یعنی همان عدالت است.

وی افزود: البته برخی نهادها مانند کمیته امداد و بنیاد مستضعفان هم ساخت ۳۲ هزار واحد مسکونی برای محرومان را آغاز کردند که اقدام بسیار خوبی است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: برای مقابله با حوادث یکی از اقدامات همین مقاوم سازی واحدهای مسکونی است،، اما اقدام دیگری که فشار را از دولت کم می‌کند صندوق بیمه حوادث است که هفته گذشته در دولت تصویب شد و منابع اولیه آن هم دیده شد.

جهانگیری افزود: آن جایی که مردم واحدهای مسکونی را با بیمه‌ها و صندوق‌های بیمه، بیمه کردند به سرعت مبلغ در اختیارشان قرار گرفت و کار بازسازی و مقاوم سازی را انجام دادند، بنابراین باید با اقداماتی از این دست خسارت‌های جانی و مالی را به حداقل برسانیم.

وی گفت: در زلزله سی سخت، دولت به سرعت منابع را مشخص کرد، بانک مرکزی و بانک‌ها هم دستورالعمل‌ها را صادر کردند و رئیس جمهور هم تاکید کرد که کار بازسازی باید تا تیرماه سال آینده انجام شود و مردم در همین فصل گرما صاحب خانه شوند و به فصل سرمای بعدی نرسد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که نظام بانکی در موضوع کرونا عملکرد بسیار خوبی داشت، ادامه داد: در روزهای ابتدایی امسال در حالی که همه دنیا برای مقابله با کرونا منابع اختصاص داده بودند، در جلسه ستاد کرونا به دنبال راهکاری برای جبران خسارت‌های کرونا بودیم که پیشنهاد آقای همتی در این باره که از محل سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی ۷۵ هزار میلیارد تومان اختصاص دادند بسیار به ما روحیه داد.

جهانگیری افزود: در شرایطی که گرفتن ۱۰۰ هزار تومان قرض الحسنه از بانک‌ها اصول خاصی دارد نظام بانکی به بیش از ۲۰ میلیون خانوار در مرحله اول و به بخشی دیگر نیز در مرحله دوم در حالی تسهیلات جبرانی کرونا اعطا کرد که حتی یک نفر هم به شعب بانکی مراجعه نکرد، این موضوع نشان داد در دل تهدید کرونا فرصت‌هایی به وجود آمد و بدون مراجعه به بانک‌ها هم می‌توان امورات را به پیش برد.

وی گفت: امسال رشد اقتصادی کشور در شش ماهه اول مثبت شد که یکی از بخش‌های اصلی سهیم در این رشد مثبت، نظام بانکی است، البته آخرین آماری که از تولید داریم نشان از رشد تولید و فروش بسیار خوب است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در حالی که با ویروس بی‌رحمی مانند تحریم مواجه بودیم، ویروس کرونا روی آن سوار شد که اثر آن را در دنیا دیدیم، اما با وجود همه فشارهایی که بر مردم وارد آمد اقتصاد به سمت مثبت شدن شاخص‌های کلان پیش می‌رود.

جهانگیری با اشاره به بهره‌برداری از میدان نفتی آذر در استان ایلام و پتروپالایش کنگان در استان بوشهر توسط رئیس جمهور گفت: در دوران تحریم این حجم از منابع مالی را تامین و طرح‌های اینچنینی را اجرا کردن از موارد استثنائی است،، اما کسانی که حتی یک خانه هم برای خود نساخته‌اند عملکرد کل نظام و دولت را زیر سوال می‌برند.

در این مراسم از مدیران عامل بانک‌های تاثیرگذار در بهسازی و بازسازی مناطق سانحه‌دیده و مسکن روستایی تجلیل شد.

کد خبر: ۷۶٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha