۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
تشریح برنامه‌های سازمان بنادر در توسعه سواحل مکران| یک بندر بزرگ تجاری در محدوده جاسک ایجاد می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

تشریح برنامه‌های سازمان بنادر در توسعه سواحل مکران| یک بندر بزرگ تجاری در محدوده جاسک ایجاد می‌شود

راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح برنامه های این سازمان در توسعه سواحل مکران، تاکیدکرد: توجه ویژه به مقوله زیربنا، روبنا و تجهیزات بنادر تجاری در طول این سواحل، در دستور کار قرار دارد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی، با اشاره به ضرورت توسعه سواحل مکران و نقش سازمان بنادر و دریانوردی در این بخش، اظهار داشت: زمانی که بحث سواحل و توسعه آن مطرح می شود، سازمان بنادر و دریانوردی طبیعتا باید نقش آفرینی خاص خود را داشته باشد و در راستای وظیفه خود در مدیریت سواحل اقدام می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم سازمان بنادر و دریانوردی؛ ایجاد یک سند بالادستی و جامع برای توسعه سواحل به طور عام و برای سواحل مکران به طور خاص تحت عنوان طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی است که تدقیق آن تا مقیاس یک پنج هزارم و با خروجی برنامه عمل در سطح شهرستان های ساحلی است.

وی با بیان اینکه سند بالادستی جامع در رابطه با طرح های توسعه ای سواحل مکران و کاربری ها در پهنه های ساحلی مدنظر قرار می گیرد که با طی شدن مراحل استصوابی برای استان های ساحلی لازم الاجراست، گفت: این اقدام یک نقشه راه است تا همه حوزه های تخصصی اطلاع داشته باشند در نوار ساحلی باید چگونه سرمایه گذاری کرده و چگونه طرح های توسعه ای دنبال شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: کاربری ها نیز با قابلیت ها و پتانسیل های نوار ساحلی تطبیق داده می شود و مسائل زیست محیطی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد.

اقدام زیربنایی برای توسعه سواحل مکران
راستاد با اشاره به اینکه طرح مدیریت یکپارچه ساحلی شامل پیوست های متفاوتی از جمله پیوست های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، پدافند غیرعامل، زیست محیطی و...است، خاطرنشان کرد: از ماحصل پیوست های مربوطه سازمان بنادر و دریانوردی به خروجی طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی می رسد و اقدامی زیربنایی و مهم برای توسعه سواحل مکران است.

وی در ادامه به بخش دیگر اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه سواحل مکران اشاره کرد و گفت: تمرکز این سازمان بر بنادر تجاری است و هم اکنون بنادر کوچک متعددی در طول سواحل مکران از هرمزگان تا سیستان و بلوچستان وجود دارد که کاربری تجاری دارند و باید این بنادر از نظر زیربنایی، روبنایی و تجهیزاتی به گونه ای مدنظر قرار گیرند که بتوانند ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را در طول این نوار ساحلی مهم، تضمین کنند.

فاز دوم طرح توسعه بندر چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ادامه طرح توسعه بندر چابهار؛ به عنوان یک بندر تجاری بزرگ و مهم در شرق سواحل مکران بر اساس فاز دوم پیش خواهد رفت، اظهار داشت: چشم انداز احداث فاز دوم که ظرفیت بندر را از ۸ به ۳۰ میلیون تن می رساند بعد از سال ۱۴۰۴ مدنظر قرار می گیرد و یک قابلیت مهم بندری به شمار می آید.

راستاد با بیان اینکه دیگر خروجی مطالعات؛ ایجاد یک بندر جدید بزرگ تجاری با قابلیت پهلودهی کشتی های اقیانوس پیما در طول سواحل مکران است، گفت: علاوه بر وجود بنادر تجاری کوچک،  قرار است در آینده بندر جدیدی در محدوده شهرستان جاسک ایجاد شود.  

برنامه های حوزه گردشگری دریایی
وی با اشاره به اینکه سازمان بنادر؛ در حوزه گردشگری دریایی راسا اقداماتی انجام داده است، عنوان کرد: قصد داریم در این حوزه  کماکان فعال باشیم؛ یعنی بر اساس طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، در نقاطی که به عنوان گزینه ایجاد و یا توسعه ظرفیت برای گردشگری دریایی مطرح هستند، اقدام کرده و فعالیت های زیربنایی را انجام دهیم و برای فعالیت های روبنایی و تامین ناوگان گردشگری دریایی از محل وجوه اداره شده بخش خصوصی را ترغیب خواهیم کرد تا امکانات لازم برای گردشگری دریایی در طول سواحل مکران فراهم باشد.

کد خبر: ۷۶٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha